علائم جوان ماندن مغز چیست؟ پیر شدن مغز چه علائمی دارد؟
عادت ها و تفکرات شما بر سن ذهنی شما تأثیر می گذارد. در این مطلب نحوه عملکرد بهتر مغز و عوامل تاثیر گذار بر آن بیان می شوند

علائمی که نشان می دهد مغز شما در حال پیر شدن است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرونشن، احساس جوانتر یا بزرگتر از سن واقعی خود بسیار رایج است. ممکن است فردی 42 ساله باشد، اما در طول یک بعدازظهر که با بچه هایش بازی می کند، دوباره احساس می کند که 12 ساله شده است. یا بعد از یک روز سخت از جلسات شعبده بازی، شلوغی سوپرمارکت ها و قرار ملاقات اضطراری با دامپزشک، با احساس نزدیک شدن به 70 سالگی به رختخواب برود.

وقتی صحبت از مغز ما می شود، علم نشان می دهد که این قطع ارتباط سنی یک چیز واقعی است، مغز ما اساساً می تواند با سرعت متفاوتی نسبت به سال های زمانی ما پیر شود. بسته به سلامت، سبک زندگی و شخصیت شما، ممکن است در سنین مغزی بسیار جوانتر یا مسن تر از آنچه تصور می کنید باشید.

چگونه می توانید تشخیص دهید که مغز شما شاداب و حیاتی است یا یک ثانیه دیگر بزرگتر می شود؟ این نشانه‌ها را، چه خوب و چه بد که می‌توانند به شما در تعیین سن واقعی مغزتان کمک کنند، بررسی کنید، سپس راه‌هایی را برای تغییر مسیر و ایجاد تغییرات سالم در حال حاضر بخوانید تا مغز خود را آماده نگه دارید.

بیشتر بدانید : چگونه از فرآیند پیری مغز پیشگیری کنیم؟

بیشتر بدانید : محافظت از پیری مغز با یادگیری چند زبان مختلف!

بیشتر بدانید : آسیب مغزی با این عادت های روزانه

3 نشانه که مغز شما جوان مانده است

تحقیقات نشان داده است که سیگنال های خاصی وجود دارد که نشان می دهد مغز شما خوب عمل می کند.

شما احساس می کنید جوان تر از آنچه هستید

سنی که احساس می کنید، برخلاف سن بیولوژیکی شما، به عنوان «سن ذهنی» شناخته می شود و اگر سن ذهنی شما کمتر از تعداد سال‌هایی است که واقعاً اینجا روی زمین گذرانده‌اید، این چیز خوبی است!

مطالعه‌ای در دانشگاه ملی سئول و دانشگاه یونسی در کره جنوبی نشان داد افرادی که احساس می‌کنند جوان‌تر از سن خود هستند، با گذشت سال‌ها علائم کمتری از پیری فیزیکی مغز نشان می‌دهند. محققان می گویند برای تعیین دقیق نحوه تأثیرگذاری احساس جوانی بر مکانیسم های عصبی به مطالعات بیشتری نیاز است.

یکی از نظریه های آنها این است که هر چه فکر می کنید جوان تر هستید، از نظر جسمی و ذهنی فعال تر هستید، که ثابت شده است که برای سلامت مغز شما عالی است. پس کارهایی را انجام دهید که به شما احساس جوانی می دهد. به عنوان مثال: اگر لیست پخش معمولی شما مملو از آهنگ‌های مربوط به دوران نوجوانی شما است، آهنگ‌های فعلی را با هم ترکیب کنید؛ این می‌تواند به شما کمک کند احساس شادابی و حیاتی‌تری داشته باشید.

شما با بیش از یک زبان صحبت می کنید

محققان کانادایی و اسپانیایی گزارش کردند که افراد دوزبانه ارتباطات عصبی متمرکز و تخصصی تری دارند، زیرا صحبت کردن به دو زبان باعث می شود مغز شما اطلاعات را به طور موثرتری انتخاب کند و این باعث صرفه جویی در انرژی مغز می شود که به جوان ماندن آن کمک می کند.

همچنین، افراد دوزبانه به اندازه افرادی که فقط به یک زبان صحبت می کنند از نواحی پیشانی مغز خود استفاده نمی کنند، این امر اساساً باعث کاهش فرسودگی می شود و احتمال ابتلا به پیری شناختی و زوال عقل را کاهش می دهد.

شما در لحظه زندگی می کنید

طبق مطالعه‌ای که در دانشگاه UCLA و دانشگاه ملی استرالیا انجام شد، تمرین‌های ذهن آگاهی که به شما کمک می‌کنند در زمان حال بمانید، می‌توانند به حفظ ماده خاکستری مغز نیز کمک کنند که برای حافظه خوب ضروری است. مدیتیشن ایده آل است. این امکان وجود دارد که وقتی مدیتیشن می‌کنید، با کاهش استرس، ماده خاکستری مغز خود را از نظر فیزیکی حفظ کنید که می‌تواند با آسیب رساندن به پاسخ ایمنی شما، به شما آسیب برساند.

این تحقیق می‌گوید مدیتیشن همچنین ممکن است شاخه‌های دندریتیک را تحریک کند، جایی که نورون‌ها شاخه‌های دندریتی جدید را تشکیل می‌دهند و سیناپس‌های جدید ایجاد می‌کنند و به سلول‌ها کمک می‌کنند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، این امر باعث افزایش ماده خاکستری می‌شود.

سعی کنید به محض بلند شدن از رختخواب حداقل ده دقیقه مدیتیشن کنید تا به مغزتان یک شروع روزانه آرام و سازنده بدهید.

 

4 نشانه که مغز شما ممکن است به سرعت در حال پیر شدن باشد

علم سیگنال هایی را بررسی کرده است که نشان می دهد مغز ما ممکن است سریعتر از حد مطلوب پیر شود. در اینجا نشانه هایی وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید:

شما یک آدم بدبین هستید

محققان فنلاندی مطالعه جالبی را منتشر کردند که در آن دریافتند افراد مسن بسیار بدبین نه تنها میزان زوال شناختی بیشتری دارند، بلکه تمایل به مرگ در سنین پایین‌تر نیز دارند. چرا؟ استرس منفی می تواند مقصر باشد. به عنوان مثال، ما می دانیم که کورتیزول، هورمون استرس، تأثیر بسیار ناسالمی بر مغز دارد و شما را از تفکر واضح باز می دارد.

اگر جهان بینی شما تمایل به بدبین بودن دارد (که به عنوان این باور که دیگران عموماً خودخواه یا ناصادق هستند تعریف می شود) زمانی که این نگرش در مورد چیزی یا شخصی ظاهر می شود، متوجه می شوید و در آن لحظات، سعی کنید ذهنیت خود را به طور فعال تغییر دهید: کمی نفس عمیق بکشید و انتخاب کنید که به چیزی مثبت برای گفتن فکر کنید.

توجه شما بسیار پرت می شود

همه ما می دانیم که وقتی هیجان زده یا عصبی هستیم، تمرکز چقدر سخت است. اگر فکر می کنید که تمرکز مداوم در هنگام استرس واقعاً دشوار است، ممکن است بخواهید با پزشک خود صحبت کنید.

یک تیم تحقیقاتی از USC دریافتند که حواس پرتی آسان نشانه پیری شناختی است. این ویژگی می‌تواند در 30 سالگی در مغز ظاهر شود و می‌تواند یکی از نشانه‌های احتمالی آلزایمر باشد. این امر با برانگیختگی مرتبط است، اگر به طور ناگهانی با یک موقعیت تکان دهنده و استرس زا مواجه شدید، شبکه جلویی پاریتال مغز شما ممکن است به اندازه کافی به سیگنال های لوکوس سرولئوس شما که به شما کمک می کند تا تمرکز کنید، پاسخ ندهد. این پدیده اغلب در افراد مسن اتفاق می‌افتد، اما اگر زمانی که تحت استرس هستید در تمرکز مشکل دارید، تست شناختی می‌تواند به شما کمک کند تا دریابید که آیا مستعد زوال شناختی هستید یا خیر.

آموزش مغز، مانند انجام پازل یا بازی، ممکن است در ایجاد مهارت های تمرکز نیز مفید باشد.

دوستان شما اشاره می کنند که شما مواردی را فراموش می کنید

یک بار فراموش کردن شام با دوستانتان می تواند تا حد زیادی برای شما اتفاق بیافتد. اگر دوستانتان اشاره کردند که رفتار شما متفاوت به نظر می رسد، بازخورد آنها را جدی بگیرید.

توماس آر ویدیک، M.D.، عضو آکادمی مغز و اعصاب آمریکا که در کلینیک الخارت در الخارت، ایندیانا کار می کند، می گوید: «بیمارانی که من می بینم و مشکل حافظه دارند، معمولاً تشخیص نمی دهند که مشکل حافظه دارند. من می گویم یک نشانه بسیار مهم که باید به آن توجه کنید این است که دوستان و خانواده شما به شما می گویند. آیا آنها متوجه شده اند که شما مشکل حافظه دارید؟ اگر چنین است، به آنها توجه کنید، وقت آن است که یک نظر حرفه ای بگیرید.

شما در روز خسته هستید

این یک نشانه کلیدی است که در چندین مطالعه ذکر شده است، به عنوان مثال، مطالعه پیری کلینیک مایو. خواب آلودگی در طول روز نه تنها به این معنی است که مغز شما استراحت "پاکسازی" مناسبی را که در شب نیاز دارد دریافت نمی کند، بلکه می تواند باعث تغییرات فیزیکی مستقیم مغز مرتبط با پیری شود.

نیل گراف رادفورد، استاد عصب‌شناسی در کلینیک مایو در جکسون‌ویل، فلوریدا، می‌گوید: «خواب یک محافظ واقعاً مهم از مغز است. تحقیقات نشان داده است که آپنه خواب در واقع می تواند هیپوکامپ (که بخش کلیدی مغز شما با یادگیری و حافظه است) را کوچکتر کند. آپنه خواب باعث کمبود اکسیژن می شود که می تواند به مغز آسیب برساند، اما تحقیقات همچنین نشان می دهد که درمان آپنه خواب می تواند آن را به حالت عادی بازگرداند.

برای سلامت مغز به هفت و نیم تا هشت ساعت خواب خوب در شب نیاز دارید.

راه های آسان و موثر برای برگرداندن سن مغزتان

در اینجا، 5 راه ساده و سرراست که می توانید به مغز خود انرژی دهید:

رژیم MIND را امتحان کنید

رژیم غذایی MIND (مداخله مدیترانه ای-DASH برای تاخیر عصبی) یک برنامه غذایی غنی از سبزیجات برگدار، انواع توت ها، آجیل، ماهی، روغن زیتون است. بر اساس تحقیقات سال 2015، نه تنها MIND خوشمزه است، بلکه می تواند سن شناختی شما را تا 7 سال و نیم به عقب برگرداند.

900 مرد و زن 58 تا 98 ساله رژیم غذایی خود را به تفصیل شرح دادند و عملکرد شناختی آنها یک بار در سال برای بیش از چهار سال بررسی شد. شرکت‌کنندگانی که رژیم غذایی MIND را به دقت دنبال می‌کردند، غذاهای کم‌مغذی مانند گوشت قرمز، خوراکی‌های شیرین و غذاهای سرخ‌شده را محدود می‌کردند، خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را تا 53 درصد کاهش دادند و کسانی که این رژیم را به خوبی دنبال کردند تا 35 درصد خطرات خود را کاهش دادند.
 

از پله استفاده کنید

بر اساس تحقیقات دانشگاه Concordia/Centre de Recherche de l’Institut de Gériatrie de Montréal/Columbia/University of Florida، به ازای هر پله ای که هر روز از آن بالا می روید، سن مغز شما 0.58 سال کاهش می یابد. حتی بهتر از آن زمانی است که یاد بگیرید آن صعود به سمت بالا را دوست داشته باشید.

دکتر ویدیک می گوید: «شما باید تمرینی را انجام دهید که از انجام آن لذت می برید. این باعث می شود که مراکز لذت در مغز شما دوپامین ترشح کنند. این هورمون شادی به شما کمک می‌کند تا به تمرین خود ادامه دهید؛ بنابراین هدفون‌های خود را بگذارید، فهرست پخشی را که دوست دارید تهیه کنید و زمانی را برای بالا رفتن از پله‌ها در محل کار یا خانه به مدت 150 دقیقه در هفته اختصاص دهید.

احساسات خود را با دوستان حامی در میان بگذارید

یک مطالعه جدید و جذاب به رهبری جوئل سالیناس، MD، از دانشکده پزشکی گروسمن نیویورک نشان داد که داشتن ارتباطات اجتماعی با شنوندگان خوبی که می توانید به آنها اعتماد کنید، به این معنی است که مشکلات و استرس خود را به راحتی رها می کنید و پیری مغز را کند می کند.

وقتی احساس استرس می‌کنید، با مادرتان تماس بگیرید، با خواهرتان صحبت کنید، با بهترین دوستتان چت کنید و مطمئن شوید که هر زمان که نزدیکانتان به آن نیاز داشته باشند، در دسترس هستید.

سریع راه بروید

بر اساس تحقیقات انجام شده در تگزاس و ژاپن، اگر میانسال یا مسن‌تر هستید، می‌توانید با پیاده‌روی سریع سه تا پنج بار در هفته، از دست دادن حافظه را بهبود بخشید و نمرات شناختی خود را بالا ببرید.

در این مطالعه، افراد میانسال و مسن با علائم اولیه از دست دادن حافظه، پس از شروع مکرر راه رفتن، نمرات شناختی خود را افزایش دادند. آهسته شروع کنید، سپس بر روی افزایش تدریجی سرعت خود در طول یک هفته پیاده روی کار کنید، شما حس موفقیت و همچنین تقویت فیزیکی مغز را به دست خواهید آورد.

امیدوار بمانید

دکتر رادفورد گراف خلاصه می کند: «نگرش مثبت برای محافظت از پیری شناختی مهم است. من با تعدادی از بازماندگان هولوکاست ملاقات کرده‌ام و وقتی وارد اتاق می‌شوند، اتاق را روشن می‌کنند.

من با یک زن فوق‌العاده آشنا شدم که یک بازمانده بود، او در بیش از 100 سالگی درگذشت؛ او بزرگ‌تر بود، اما با چنین علاقه‌ای با شما صحبت می‌کرد و دیدگاه فوق‌العاده مثبتی نسبت به جهان داشت.» این مثال الهام‌بخش را به دل بگیرید، نگاه کردن به جنبه‌های روشن راهی عالی برای شاد ماندن و کنجکاوی است، مهم نیست در چه سنی هستید!

بیشتر بدانید : عادت‌های غلطی که انرژی مغز را کم می‌کند

بیشتر بدانید : مغز چگونه پاکسازی می شود؟

بیشتر بدانید : عادت های معمولی که به مغز آسیب جدی میزنند

بیشتر بدانید : سلامت مغز را سبک زندگی سالم تضمین کنید

بیشتر بدانید : مغز چطور از خواب برمی خیزد

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatnews.com