مهم ترین علت درد زانو در هنگام نشستن یا بلند شدن چیست؟
درد زانو در هنگام نشستن و بلند شدن به ویژه در سنین بالا علت های مختلفی دارد که در این مطلب به مهم ترین علل آن اشاره می کنیم

درد زانو و علت های آن

مفصل زانو از چند قسمت تشکیل شده است. استخوان ساق پا، استخوان ران و کاسه زانو که توسط ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها در کنار هم نگه داشته می‌شوند.

این مفاصل توسط غضروف و سایر ساختارهای بافت نرم مانند کپسول‌های مفصلی، آسترها و بورسا محافظت می‌شوند. زانو درد می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکل در هر یک از این ساختارها باشد.

بیشتر بدانید : عوامل اصلی زانو درد را بشناسید

بیشتر بدانید : راهکارهای بسیار ساده برای درمان درد زانو

آرتریت

آرتریت زانو می‌تواند آرتریت التهابی باشد که شامل آرتریت روماتوئید و آرتریت پسوریاتیک است. این نوع آرتریت علل ریشه‌ای متفاوتی دارد، اما هر دو احساس سوزش، پیچ‌خوردگی، درد یا سوزن‌ سوزن می‌دهد. همچنین ممکن است باعث قفل شدن زانو شود در زمانی که آن را خم می‌کنید یا وقتی می‌خواهید وزن را روی آن پا بیندازید.

استئوآرتریت، شایع‌ترین نوع آرتریت زانو زمانی اتفاق می‌افتد که ساختارهای مفصلی از بین می‌روند. معمولاً به عنوان آرتریت ساییدگی شناخته می‌شود، معمولاً به دلیل آسیب‌های گذشته یا استفاده بیش از حد ناشی از افزایش سن است.

زانوی دونده

به عنوان سندرم کشکک رانی نیز شناخته می‌شود، دردی است که در نزدیکی کلاهک زانو ایجاد می‌شود که به دلیل آسیب به بافت‌های نرم زانو رخ می‌دهد. می‌تواند ناشی از:

  • فعالیت بیش از حد در حین ورزش
  • آسیب همسترینگ که فشار بیشتری به زانوها وارد می‌کند
  • متولد شدن با کاسه زانو با شکل غیرطبیعی
  • کاسه زانویی که به درستی سر نمی‌خورد

تاندونیت

چندین تاندون از زانو حمایت می‌کنند. التهاب هر یک از این تاندون‌ها (تاندونیت) می‌تواند باعث درد زانو در هنگام خم شدن ساق پا شود. محل و نوع درد سرنخ‌هایی را برای علت ایجاد می‌کند و شامل موارد زیر است:

  • تاندونیت همسترینگ هنگام خم شدن باعث درد در پشت ران و پشت زانو می‌شود
  • تاندونیت کشکک در جلوی زانو یا در پایه کلاهک زانو احساس می‌شود و در هنگام خم شدن باعث ایجاد درد بسیار تیز یا سوزش می‌شود
  • تاندونیت چهارسر ران باعث ایجاد درد در بالا یا جلوی کاسه زانو می‌شود

سندرم باند ایلیوتیبیال

نوار ایلیوتیبیال یک نوار ضخیم از بافت فیبری است که از مفصل ران شروع شده و در امتداد بیرونی ران تا استخوان ساق پا بیرونی درست زیر مفصل زانو امتداد دارد.

این سندرم باعث درد سوزشی در قسمت خارجی زانو می‌شود که به باسن یا ران گسترش می‌یابد. معمولاً دوندگان یا دوچرخه‌سواران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زمانی که تازه وارد فعالیت می‌شوید شایع‌تر است.

بورسیت پره‌پاتلار (پیش‌کشکک)

بورس پیش‌کشکک یک کیسه نازک پر از مایع روی کاسه زانو است. زانو زدن برای مدت طولانی می‌تواند باعث التهاب و تحریک بورس شود، وضعیتی که به عنوان بورسیت پیش‌کشکک شناخته می‌شود.

علائم آن عبارتند از:

  • درد هنگام خم کردن یا صاف کردن پا
  • کاهش یا محدود شدن دامنه حرکتی
  • تورم یا قرمزی در جلوی زانو

کیست بیکر

یک کیسه پر از مایع در پشت مفصل زانو است. مایع اضافی مفصل زانو از پشت کپسول مفصلی عبور می‌کند و باعث ایجاد کیستی می‌شود که در ناحیه پشت زانو بیرون زده است. باعث درد و تورم در پشت مفصل زانو می‌شود که با فعالیت بدتر می‌شود.

بیشتر بدانید : زانو و زانو درد، درمان زانو درد با ورزش

بیشتر بدانید : چه ورزشی برای زانو درد خوب است ؟

بیشتر بدانید : مواد غذایی شگفت انگیز برای رفع زانو درد

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir