اهمیت نوشیدن آب زیاد برای کاهش وزن
کاهش وزن یک فرایند سخت و وقت گیر است که عدم موفقیت در برخی افراد باعث ناامیدی می شود، اما رعایت برخی نکات ساده در این مسیر رسیدن به هدف را ساده می کنند که در این مطلب به یکی از این نکات می پردازیم

کاهش وزن با نوشیدن آب زیاد 

آب، بیشترین حجم بدن انسان را تشکیل می‌‌‌دهد. این نوشیدنی طبیعی در اکثر فرایندهای فیزیولوژیک بدن نقش دارد و جالب اینکه با تاثیری که بر متابولیسم بدن و عملکرد سیستم گوارشی دارد، به کاهش وزن نیز کمک می‌‌کند. 

در ادامه این مطلب به فواید عادت به نوشیدن آب در طی روند کاهش وزن اشاره خواهیم کرد. 

بیشتر بدانید : آیا نوشیدن آب بر کاهش وزن تاثیر گذار است؟

بیشتر بدانید : لاغری و تثبیت کاهش وزن فقط با نوشیدن آب کافی

افزایش متابولیسم

متابولیسم فرایندی است که بدن طی آن کالری‌های دریافتی را مصرف می‌کند. زمانی که آب به اندازه کافی به بدن نرسد، کم‌آبی اتفاق می‌افتد و متابولیسم به‌کندی انجام می شود. براساس مطالعه‌ای که در این زمینه انجام شد، با نوشیدن 2 لیوان آب، متابولیسم تا 30 درصد طی یک ساعت افزایش پیدا می کند و افزایش متابولیسم، فرایند اصلی برای حفظ وزن مناسب و سلامت عمومی بدن است. 

کاهش اشتها

نوشیدن کافی آب طی روز نه فقط برای تامین رطوبت مورد نیاز بدن ضروری است بلکه به کنترل اشتها نیز کمک می‌کند. در واقع، ممکن است احساس گرسنگی با تشنگی اشتباه شود که فرد را ترغیب به مصرف خوراکی‌ها بیش از نیاز بدن می‌کند. نوشیدن آب پیش از صرف غذا نیز علاوه بر کاهش اشتها، احساس سیری بیشتری را با دریافت غذای کمتر ایجاد می‌کند.

نتایج پژوهشی که در سال 2010 انجام شد، نشان می‌دهد افرادی که پیش از صرف غذا، آب می‌نوشند به‌طور متوسط 75 کیلوکالری انرژی کمتری دریافت می‌کنند. گرچه شاید این مقدار کالری ناچیز به‌نظر برسد اما در طولانی‌مدت برای حفظ وزن ایده‌آل موثر خواهد بود. 

بهبود گوارش

آب برای عملکرد مطلوب سیستم گوارش لازم است زیرا به نرم‌ شدن غذا و عبور از مجاری گوارشی کمک می‌کند. افرادی که به اندازه کافی آب نمی‌نوشند معمولا دچار یبوست می‌شوند که با تورم شکم همراه است و بر تغذیه صحیح نیز تاثیر می‌گذارد. علاوه بر آب، نوشیدن دمنوش‌های گیاهی و سوپ رقیق نیز در تامین آب مورد نیاز بدن و بهبود عملکرد گوارشی موثر است. 

بدن به چه مقدار آب نیاز دارد؟

توصیه می‌شود روزانه حداقل 8 لیوان آب برای تامین آب بدن و تحریک متابولیسم نوشیده‌ شود. البته این توصیه با توجه به سن، جنس، وزن و سطح فعالیت‌های بدنی متفاوت است. البته خانم‌های باردار و شیرده نیاز به آب بیشتری دارند.

افرادی که فعالیت جسمانی شدید دارند نیز به‌دلیل تعریق و از دست‌دادن آب بدن باید مایعات بیشتری بنوشند. در مورد سالمندان نیز نوشیدن حجم کم آب به‌طور مکرر طی روز اهمیت دارد زیرا با افزایش سن در ادراک حس تشنگی اختلال ایجاد می‌شود. به‌طور کلی، در روزهای گرم نیز همه افراد به مقدار آب بیشتری نیاز دارند. 

بیشتر بدانید : آیا کاهش وزن با نوشیدن آب امکانپذیر است؟

بیشتر بدانید : کاهش وزن با آب درمانی

بیشتر بدانید : لاغری فقط با نوشیدن صحیح آب

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir