خالكوبی می تواند منجر به بروز واكنش های آلرژيك و حتی در برخی موارد زخم های دائمی‌شود. عفونت های باكتريايی بسيار شايع هستند و درصورت....


خالكوبی می‌تواند منجر به بروز واكنش های آلرژیك و حتی در برخی موارد زخم های دائمی‌شود.
خالكوبی شبیه زخم است و به همین دلیل اگر به طور مناسب حفاظت و تمیز نشود ممكن است به راحتی آلوده و عفونی شود. عفونت های باكتریایی بسیار شایع هستند و درصورت غفلت و بی توجهی، جدی و خطرناك شده و حتی ممكن است چركی شوند و آب، صابون و حتی نور خورشید ممكن است برای آن خطرناك باشد.
پزشكان هشدار دادند كه این خطر به اندازه ای جدی است كه حتی می‌تواند به بروز عفونت هایی چون ایدز و سل منجر شود.
آنهاهمچنین درمورد رنگ ها، مواد شیمیایی و تجهیزاتی كه برای خالكوبی كردن استفاده می‌شوند، هشدار دادند.
آنها می‌گویند؛ اگر جنس رنگ های استفاده شده برای خالكوبی مناسب نباشد، مشكل ساز می‌شود. بیشتر این رنگ ها حاوی نمك آهن هستند. برای تولید رنگ های متنوع از سولفات مس هم در آنها استفاده می‌شود. اگر جنس رنگ خوب نباشد بدن نسبت به این نمك ها واكنش آلرژیك نشان خواهد داد.
به گفته دكتر نینا خانا، پروفسور متخصص پوست علاوه بر اینها افرادی كه پوست های حساس دارند درصورت خالكوبی ممكن است مبتلا به عارضه ای موسوم به «دانه های خارج بدنی» شوند. این عارضه منجر به تشكیل برآمدگی ها و برجستگی هایی در اطراف دانه های رنگی خالكوبی می‌شودكه برداشتن چنین برجستگی هایی فقط با عمل جراحی امكان پذیر است.
همچنین گروهی دیگر از پژوهشگران با ارائه نتایج مطالعات جدید خود هشدار دادند خالكوبی می‌تواند باعث بروز اختلالات شخصیتی شود.
این تحقیق در مجله شخصیت و بهداشت روانی منتشر شده كه روی گروهی از بیماران روان پریش بستری شده كه مرتكب جرم و خلاف شده بودند، انجام گرفته است.
نتایج مطالعات روی 36 بیمار مرد نشان داد خالكوبی باعث بروز نوعی اختلال روانی موسوم به «اختلال شخصیتی ضداجتماعی» می‌شود.
شایعترین ویژگی های این اختلال روانی فقدان احساس همدردی وندامت، پایین بودن تحمل در برابر اضطراب و نگرانی و بی محتوایی و تهی بودن است.
تحقیقات نشان داد در مردانی كه خالكوبی داشتند نرخ ابتلا به این اختلال 73 درصد اما در مردان بدون خالكوبی این رقم 29 درصد بوده است.
همچنین مردانی كه دچار این مشكل روانی بودند بسیار بیشتر تمایل داشتند كه خالكوبی های بزرگتر در نقاطی از بدن داشته باشند كه در معرض دید است.
در مرحله بعدی مطالعات، این پژوهشگران درصدد هستند دریابند كه آیا نوجوانانی كه خالكوبی انجام می‌دهند گرایش بیشتری برای بروز چنین رفتارهای ضداجتماعی و در نهایت ابتلا به این اختلال روانی را دارند؟
برای پاسخ به این سؤال درحال حاضر تحقیقات آكادمیك بیشتری در دست انجام است.
 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: بازیاب