اینكه گرم كردن و یا پخت مواد غذایی با ماكروفر سرطان زا است یا نه، یك بحث چالشی است كه نیازمند انجام تحقیقات بیشتری است.....

 

گرم كردن شیر با ماكروفر سرطان‌زا است
یك متخصص تغذیه گفت: تحقیقات ثابت كرد كه گرم كردن شیر با ماكروفر سرطان زا است.

مرتضی صفوی افزود: اینكه گرم كردن و یا پخت مواد غذایی با ماكروفر سرطان زا است یا نه، یك بحث چالشی است كه نیازمند انجام تحقیقات بیشتری است.

وی اضافه كرد: تحقیقات از یك سو نشاندهنده بی ضرر بودن و تحقیقات دیگر نشاندهنده اثرات سو استفاده از ماكروفر است.

صفوی با بیان اینكه مواد غذایی خاصیت غذایی خود را در اثر پخت و یا گرم شدن در ماكروفر از دست می دهد، گفت: هر چه عمق نفود امواج در ماده غذایی كمتر باشد، زمان پخت كمتر می شود.

این متخصص تغذیه گفت: حفظ مواد غذایی با ماكروفر به وزن مواد غذایی بستگی دارد به گونه ای كه هر چه وزن مواد غذایی كمتر باشد، حفظ مواد غذایی بیشتر خواهد بود.

صفوی به مزایای استفاده از ماكروفر اشاره كرد و افزود: سرعت حرارت دهی، حفظ طعم و رنگ غذا، حفظ مواد مغذی، كاهش خطر مسمومیت غذایی به دلیل نگاه داشتن طولانی و عدم تشكیل رسوب در ظروف از مزایای استفاده از ماكروفر است.

وی با بیان اینكه حدود 90 درصد خانواده های آمریكایی و 85 درصد خانواده های اروپایی از ماكروفر استفاده می كنند ، افزود: كاهش ارزش غذایی، اثرات بیولوژیك بر روی انسان و ایجاد عوامل سرطانی از مضرات ماكروفر است كه همچنان تحقیقات در زمینه تایید این مضرات در جهان در حال انجام است.

صفوی، نفوذ امواج در مواد غذایی، ایجاد نقاط گرم و سرد در غذا، كاهش 60 تا 90 درصدی انرژی حیاتی غذا و عدم سرخ كردن غذا در ماكروفر را از معایب این دستگاه برشمرد.

این متخصص تغذیه تاكید كرد: به دلیل ایجاد رادیكال های آزاد در سبزیحات، گرم كردن غذاهایی كه دارای سبزیجات هستند در مایكروفر ایجاد سرطان می كند.

وی توصیه كرد: افراد با حرارت های معمولی غذاهای خود را گرم كرده و تاجایی كه امكان دارد برای حفظ ایمنی و سلامتی از ماكروفر استفاده نكنند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Irna.ir
 
مطالب پیشنهادی :
چقدر شير بنوشيم؟
چرا بعد از خوردن شیر دچار مشکلات گوارشی می شویم؟
بهترین زمان برای مصرف شیر
در این ساعات به نوزادتان شیر ندهید
آیا مصرف شیر بدون چربی سبب چاقی می شود؟