استرس، اضطراب، خستگی، كار طولانی‌مدت، بیماری‌های مزمن، آلاینده‌های هوا، سیگار، مشروبات الكلی، مواد مخدر و اضافه‌وزن از جمله عواملی است كه می‌تواند باعث اختلال در باروری نطفه مردان شود.


اما سوال اینجاست، آیا عادت‌های غذایی نامناسب هم می‌تواند بر كیفیت و قدرت باروری نطفه مردانه تاثیرگذار باشد؟

همان گونه كه رژیم غذایی نامناسب می‌تواند اثر قابل توجهی بر بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی، مغزی، پرفشاری و چربی خون، دیابت، انواع سرطان‌های گوناگون و... داشته باشد به همان میزان نیز می‌تواند بر كیفیت و قدرت نطفه نیز اثر نامطلوب داشته باشد و باعث ناباروری آن شود.

براساس تحقیقات انجام شده، نطفه مردانی كه از كربوهیدرات‌های پیچیده (نان‌های سبوس‌دار، برنج و...)، فیبرهای گیاهی (میوه، سبزی و حبوبات) و ریزمغذی‌ها (ویتامین‌ها و املاح معدنی) در رژیم عذایی خود استفاده می‌كنند، كیفیت بهتری دارد. اما در مقابل، مردانی كه رژیم غذایی غنی از چربی‌های اشباع دارند، كیفیت اسپرم آنها نامطلوب خواهد بود.

جالب است بدانیم، بیشتر مردان جوان بخصوص در اوایل زندگی مشترك و همچنین در زمان‌هایی كه قصد بچه‌دار شدن دارند، مصرف غذاهای پرچرب را عاملی برای افزایش انرژی، ایجاد تمایلات و بالا بردن امكان باروری نطفه خود می‌دانند.

اما نتایج یك تحقیق در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد كه كلسترول و چربی‌های اشباع شده در گوشت قرمز، لبنیات پرچرب (كره، روغن حیوانی، خامه و سرشیر)، انواع غذاهای رستورانی و آماده همچون همبرگر، سیب‌زمینی سرخ‌شده، سوسیس، كالباس و... می‌تواند تعداد اسپرم‌ها و میزان فعالیت آنها را كاهش دهد.

از سوی دیگر ممكن است برخی مواد شیمیایی موجود در پلاستیك‌ها، حشره‌كش‌ها و هورمون‌های جنسی به دلیل آن‌كه در چربی محلول و در بروز ناباروری دخیل است، از طریق غذای دام وارد قسمت‌های چرب گوشت و فرآورده‌های لبنی حیوان شده و به طور غیرمستقیم منجر به كاهش قدرت باروری مردان شود.

همچنین احتمال دارد مصرف مقدار زیاد گوشت‌های چرب حاوی این آلاینده‌ها به وسیله مادران باردار، آثار نابجایی بر رشد بیضه جنین بگذارد و عاملی برای ناباروری این نسل در آینده باشد.

امگا 3 نطفه را بارور می‌كند

خوب است بدانید مردانی كه غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 مصرف می‌كنند، اسپرم سالم‌تر و فعال‌تری دارند. یك بررسی جدید نشان داده است، اسیدهای چرب امگا 3 كه درانواع ماهی‌ها بخصوص ماهی آب‌های سرد اقیانوسیه و جلبك‌ها یافت می‌شود، برای رشد طبیعی اسپرم ضروری‌ است.

DHA یك اسید چرب امگا 3 است و بخش مهمی از غشای سلولی اسپرم را تشكیل می‌دهد و بخش عمده‌ای از آكروزوم از آن ساخته شده است.

آكروزوم، ساختاری در سر اسپرم است كه درون آن آنزیم‌هایی وجود دارد كه با تجزیه لایه‌های بیرونی تخمك، امكان لقاح را فراهم می‌كند.

از سوی دیگر این نوع چربی، احتمال تولید هورمون‌های تناسلی را نیز تحریك می‌كند. در نتیجه نبود این اسید چرب، احتمال ناباروری مردان را افزایش می‌دهد.

 

روغن‌های گیاهی همچون روغن زیتون، كانولا، بادام‌زمینی، آفتابگردان و كنجد و همچنین بسیاری از مغزها و تخمه‌ های خوراكی و نیز میوه آوكادو علاوه بر انواع ماهی‌ها می‌تواند به میزان زیادی امگا 3 مورد نیاز بدن را تامین كند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:

 فایده مهمی برای لیمو شیرین
خواص درمانی آب ليمو
ليمو ترش
در هنگام سرماخوردگی چه بخوریم؟
کدام مواد غذایی سرشار از آهن هستند؟