رنگ
مدیر گروه بهداشت محیط وحرفه ای مرکز بهداشت نیشابور در مورد رنگ های مجاز و غیر مجاز در مواد غذایی گفت: رنگ ها به دو دسته تقسیم می شوند: مجاز و غیرمجاز.
 
رنگ های غیرمجاز بیشتر جهت مصارف صنعتی به كار می روند. مثل (رنگ کردن نخ قالی والیاف) که، متاسفانه به علت ارزان بودن، توسط افراد سود جو در بین خوراکی ها دیده می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ مهندس معروفی در ادامه گفت: اما رنگ های مجاز، به سه دسته  تقسیم می شوند: دسته  اول، رنگ های طبیعی هستند که منشا آنها گیاهان و مواد طبیعی مختلف است. دسته دوم، گروه مشابه طبیعی که  فرمول شان شبیه رنگ های طبیعی است اما منشا شیمیایی دارند و دسته سوم، رنگ های شیمیایی که از پایه به صورت شیمیایی تهیه می شوند.

وی بیان داشت: استفاده مناسب و درحد مجاز از رنگ های مورد تایید نمی تواند اثر نامطلوبی روی سلامت افراد بگذارد اما استفاده بیش از اندازه آنها می تواند عطر و طعم غذا را تحت تاثیر قرار دهد و سلامت مصرف کننده را به خطر بیندازد.

مدیر گروه بهداشت محیط وحرفه ای مرکز بهداشت نیشابور خاطرنشان کرد: برای تشخیص رنگ مجاز یا غیرمجاز خوراکی می توانید، مقداری از آن را در آب ولرم و در ظرف سرامیکی سفید رنگی حل کنید. اگر رنگ به سرعت حل شد و ظرف تغییر رنگ داد (یعنی پس از خالی کردن رنگ از ظرف، باقی مانده آن روی ظرف مانده باشد)  یعنی اینکه شما دارید از یک رنگ غیرمجاز استفاده می کنید.



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com



مطالب پیشنهادی:

غذاهای ضد استرس را می شناسید؟
موثرترین ذخیره سازی ویتامین
مهار افسردگی با خوراكی‌های خوشمزه
رژیمی برای آلزایمر
کمبود چه ویتامین ها و مواد معدنی شما را بی حال می کند؟