نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد كه افراد مسن با سطوح پایین ویتامین B12 بیشتر در معرض خطر ابتلا به تحلیل رفتن کوچک شدن مغز هستند...
 تحلیل مغز با بیماری آلزایمر و آسیب عملکرد مغز ارتباط دارد.

 اگرچه این بررسی در شماره 8 سپتامبر مجله نورولوژی به چاپ رسید، اما نمی تواند مهر تاییدي بر اين فرضيه زند که سطوح پایین تر B12 واقعاً سبب تحلیل مغز می‌شود. آنا ووگیازوگلو یکی از محققان این بررسی و متخصص رژیم غذایی و کاندیدای دریافت دکترا از دپارتمان فیزیولوژی، آناتومی و ژنتیک دانشگاه اکسفورد انگلیس گفت: «این یافته‌ها تنها نشان دهنده لزوم هشياري ما در مورد وضعیت سطوح B12 به خصوص در افراد حساس به کمبود B12 (افراد مسن، گیاه خوارها، زنان باردار و شیرده و نوزادان) است و نشان مي دهد كه بايد با مصرف یک رژیم متعادل و متنوع، گام‌هایی برای حفظ سطوح آن برداریم.»

 دکتر شاری میدونک دستیار مرکز سلامت بانوان اریش کانتور در شهر نیویورک گفت: «توجه به سطوح B12 ارزشمند است. این یک آزمون خونی ساده است. اندازه گیری سطوح ویتامین B12 ضرری ندارد.»

 منابع خوب این ویتامین گوشت، ماهی، شیر و غلات غنی شده هستند.

 بر اساس نظر نویسندگان بررسی، کمبود ویتامین B12 به خصوص در میان افراد مسن یکی از مشکلات حوزه سلامت در جامعه است.

 این بررسی با حضور 107 داوطلب 61 تا 87 ساله که در شروع پژوهش از نظر ادراکی وضعیتی طبیعی داشتند انجام شد. از تمام شرکت کنندگان آزمایشات بالینی سالانه، اسکن‌های MRI و آزمون‌های ادراکی شدند و از آن‌ها نمونه‌های خونی گرفته شد.

 در شروع بررسی کاهش حجم مغز در افراد با سطوح پایین تر ویتامین B12 بیشتر بود. احتمال كاهش حجم مغز در افراد با پایین ترین سطوح B12 در مقایسه با افراد با بالاترین سطوح این ویتامین 6 برابر بیشتر بود.

 جالب این جاست که هیچ یک از شرکت کنندگان کمبود ویتامین B12 نداشتند، آن‌ها صرفاً سطوح پایین محدوده طبیعی این ویتامین را دارا بودند.

 دکتر جاناتان فریدمن دستیار پروفسور جراحی و علوم عصبی و درمان‌های تجربی در مرکز علوم سلامت A&H کالج پزشکی تگزاس و دستیار رئیس کالج پزشکی برایان کولگ گفت: «سطوح ویتامین B12 در تمام شرکت کنندگان طبیعی بود اما بازهم تفاوتی میان سطوح بالاتر و سطوح پایین تر از لحاظ کوچک شدن حجم مغز وجود داشت. اين اطلاعات جدید می‌تواند توصيه هاي ما به مردم در ارتباط با رژیم غذایی را بالقوه تغییر دهد.»

 سایر عوامل خطرساز برای تحلیل مغز شامل فشارخون بالا، دیابت و کلسترول بالا هستند.

 نه تنها ممکن است سطوح ویتامین B12 یک عامل خطرساز قابل اصلاح برای کاهش عملکرد ادراکی باشد بلکه کلید کمک به متخصصان در ارزیابی زودتر مشکلات ادراکی است.

 هنوز مشخص نیست که در پشت پرده این ارتباط چه مکانیسم‌های بیولوژیکی نهفته است، حتی مشخص نیست که چرا افزودن ویتامین B12 از تحلیل مغز جلوگیری می‌کند.

 ووگیازوگلو گفت: «ما در آکسفورد در حال انجام یک آزمایش بالینی هستیم که در آن به افراد مسن دارای مشکلات حافظه ویتامین‌های گروه B (شامل B12) تجویز می‌کنیم. در این آزمایش، ما در شروع و انتهای بررسی اسکن‌های MRI می‌گیریم و به این ترتیب قادر خواهیم بود که مشخص کنیم آیا تجویز ویتامین‌های گروه B واقعاً کوچک شدن مغز را کند می‌کند یا خیر. این آزمایش در سال 2009 کامل خواهد شد.»
 
 گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
 منبع: محیا نیوز