دو علامت مهم که در تشخیص اسکیزوفرنی لازم است اول توهم بوده که شایع‌ترین آن توهم شنوایی است و دیگری هذیان است که...
 
ژنتیک مهمترین عامل در بروز اسکیزوفرنی یا روان پریشی است.   

اسکیزوفرنی یا روان پریشی اختلالی است که باید حداقل دو علامت توهم و هذیان را دارا باشد.

دکتر سامرند سلیمی روان پزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه ضمن بیان مطلب فوق افزود: دو علامت مهم که در تشخیص اسکیزوفرنی لازم است اول توهم بوده که شایع‌ترین آن توهم شنوایی است و دیگری هذیان است که به شکل تکلم نابه‌سامان و آشفته نشان داده می‌شود.

وی از دیگر علائم به رفتار نابه‌سامان و عجیب و همچنین علائم منفی مانند فقدان انگیزه نیز اشاره کرده و افزود: توهم شنوایی که اغلب در بیماران اسکیزوفرنی دیده می‌شود حالتی است که بیمار در حوزه شنوایی چیزی می‌شنود که دیگران نمی‌شوند یا چیزی می‌ببیند که دیگران نمی‌بینند.

وی در رابطه با هذیان نیز گفت: هذیان یک عقیده غلط است که حتی با منطق و استدلال نیز قابل تغییر نیست مثلا فکر می‌کنند که دشمن دارند یا مردم درباره آنها صحبت می‌کنند و یا اینکه فکر می‌کنند در تلویزیون برنامه خاصی برای آنها پخش می‌شود و یا فکر می‌کنند تحت تعقیب هستند و یا قدرت‌های علمی یا مالی زیادی دارند و در مواردی نیز فکر می‌کنند تحت کنترل خود نبوده و از جای دیگر کنترل می‌شوند. اگر یکی از والدین مبتلا باشد 12 درصد و اگر هر دو مبتلا باشند 40 درصد احتمال دارد فرزند آنها مبتلا به روان پریشی شود.

وی در رابطه با درمان اسکیزوفرنی گفت: در حال حاضر درمان‌های دارویی و غیر دارویی وجود دارد که درمان دارویی در جهت رفع هذیان و توهم و انزوا و گوشه گیری افراد می‌باشد و درمان‌های غیر دارویی نیز مانند روان درمانی و شرکت بیماران در گروه‌های همیاری که متشکل از افرادی است که سابقه بیماری را داشته‌اند و خانواده درمانی و گماشتن این افراد در یک شغل مناسب وضعیت آنهاست می‌باشد.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی:
آیا به همه بدبین هستید؟!
اضطراب
علتهای ایجاد افسردگی
دو قطبیها چگونه افرادی هستند؟
کنترل اختلال دوقطبی