متهم ردیف اول مرگ ایرانیان
اولین عامل مرگ و میر در كشور ما، بیماری‌های قلبی- عروقی است.
روز جهانی قلب در سال 2000 برای اطلاع‌رسانی به مردم دنیا در خصوص اهمیت بیماری قلبی- عروقی و سكته مغزی به‌عنوان اولین علت مرگ كه باعث 17.3 میلیون مرگ در سال می‌شود و هر سال در حال افزایش است، در نظر گرفته شد. پیش‌بینی شده تا سال 2030 هر ساله 23 میلیون نفر به علت ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی فوت كنند كه این تعداد بیش از جمعیت قاره استرالیا خواهد بود. بررسی اعضای اتحادیه جهانی قلب نشان می‌دهد اگر عواملی مانند مصرف دخانیات، داشتن رژیم غذایی ناسالم و كم‌تحركی كنترل شوند، حداقل از 80 درصد مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی و سكته مغزی می‌توان پیشگیری کرد، این موضوع باید در سراسر جهان مطرح و اطلاع‌رسانی شود.

اولین عامل مرگ و میر در كشور ما، بیماری‌های قلبی- عروقی است، به‌گونه‌ای كه 44 درصد از كل مرگ‌ها در ایران به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی اتفاق می‌افتد. دكتر محمد مرادی، كارشناس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت می‌گوید: «كشور ما به سمت سالمندشدن در حال حركت است و این گذار با افزایش بیماری‌های قلبی- عروقی ارتباط دارد. 17.5 درصد افراد 15 تا 65 سال در كشور فشارخون بالایی دارند و فشارخون یكی از عوامل خطر بیماری‌های قلبی- عروقی است. همچنین آمار چاقی به‌خصوص در كودكان و زنان بسیار بالاست و در كنار آن، شیوع مصرف دخانیات طبق آمار سال 90 مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در سنین 15 تا 64 سال، 14 درصد است. این درحالی است كه مصرف دخانیات با ایجاد پلاك‌هایی در عروق باعث فشارخون بالا می‌شود و زمینه را برای ابتلا به دیابت فراهم می‌كند و همه اینها از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی هستند كه رو به افزایش است.»

كارشناس اداره قلب وعروق وزارت بهداشت می‌گوید: «امسال انتخاب شعار «انتخابی سالم، قلبی سالم» برای روز جهانی سلامت قلب، با این هدف بوده كه به مردم یادآوری شود با انتخاب شیوه زندگی سالم، به سلامت قلب خود كمك كنند.»

دکتر مسعود قاسمی از پایین‌آمدن سن ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی در کشور می‌گوید: «این امر دو علت دارد؛ یکی مشکلات زیادی که کشورهای در حال توسعه با آن مواجه هستند و دیگری افزایش امکانات تشخیصی و درمانی.» رئیس انجمن آتروسکلروز تاکید می‌کند: «اگر می‌خواهیم از این بیماری پیشگیری کنیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه شیوه زندگی‌مان را اصلاح کنیم. برای این کار کودکان باید از ابتدای رشد و سنین نوجوانی تغذیه سالم داشته باشند. این تصور که چون بچه‌ها پرجنب و جوش هستند و انرژی زیادی مصرف می‌کنند، باید غذای اضافی و شیرینی و چربی بخورند، کاملا غلط است، به دلیل آنکه از ابتدای کودکی هم امكان رسوب چربی در دیواره قلب و رگ‌ها وجود دارد. علاوه بر این،‌ در حال حاضر دیابت در کودکان افزایش پیدا کرده، در حالی که انتظار داریم این بیماری در میانسالان بیشتر بروز کند بنابراین تغذیه، عامل مهمی در ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی است.»

ضرورت اصلاح سبک زندگی
طبق بررسی‌های وزارت بهداشت، سالانه 196 نفر در هر 100 هزار نفر بر اثر بیماری‌های قلبی- عروقی در كشور فوت می‌كنند واگر بخواهیم از افزایش بیماری‌های قلبی- عروقی و مرگ و میر ناشی از آن جلوگیری كنیم، شیوه زندگی مردم باید تغییر كند به‌گونه‌ای كه مصرف دخانیات كاهش یابد و تغذیه سالم و فعالیت بدنی مورد توجه قرار بگیرد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir

مطالب پیشنهادی:
روشهای تشخیص بیماری قلبی(1)
روشهای تشخیص بیماری قلبی(2)
بهترین ورزش برای بیماران قلبی
ویتامین مؤثر در بیماریهای قلبی-عروقی 
نوشیدنی مفید جهت بیماران قلبی