چه کسانی آسپرین بخورند، چه کسانی نخورند؟
تداخل دارویی آسپرین برای کسانی پیش می‌آید که از بیماری‌های گوارشی مانند داشتن سابقه زخم معده، زخم اثنی‌عشر و زخم‌های روده‌ای رنج می‌برند.

آسپرین برای همه خوب نیست

«فرقی نمی‌کند زن باشید یا مرد مستعد بیماری قلبی باشید یا نباشید. فقط لازم است بعد از 50 سالگی روزی یک آسپرین بچه بخورید تا از بیماری‌های قلبی و عروقی مصون بمانید» ... این توصیه‌ای است که میان عموم مردم شایع شده است. بدون آن که ضرورت مصرف یا خودداری از مصرف آن برای برخی افراد یا حتی میزان مصرف این دارو مورد توجه قرار بگیرد.

آسپرین دارویی است که به عنوان ضد درد و تب مورد استفاده قرار می‌گیرد که با ممانعت از تجمع پلاکت‌ها در خون از ایجاد لخته جلوگیری می‌کند بنابراین یکی از موثرترین داروها در پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی است، بویژه برای کسانی که سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی دارند یا دچار سکته قلبی و مغزی شده‌اند مصرف این دارو با میزان مشخص تجویز می‌شود.

دکتر مسعود اسلامی، دبیر انجمن آرترو اسکلروز در مورد این که چه افرادی باید آسپرین مصرف کنند، می‌گوید: کسانی که سابقه سکته قلبی دارند باید روزانه یک قرص آسپرین بچه که حدود 80 تا 100میلی‌گرمی است را تا پایان عمر مصرف کنند. همچنین افرادی که عمل جراحی بایپس عروق کرونر شده‌اند و رگ‌های قلب‌شان پیوند شده است یا بیمارانی که رگ قلب‌شان تنگی یا گرفتگی داشته و آنژیوپلاستی شده‌اند و استنت یا فنر دارند باید روزانه آسپرین بخورند. بیمارانی که تنگی عروق دارند، اما عمل جراحی نشده واستنت هم ندارند و با درمان دارویی کنترل می‌شوند نیز باید روزانه از این دارو استفاده کنند. این متخصص می‌افزاید: افرادی که سابقه سکته مغزی دائم یا گذرا دارند باید روزانه آسپرین بخورند. برای کسانی که بیماری عروقی محیطی یعنی تنگی شریان‌های دست یا پا دارند نیز مصرف این دارو تجویز می‌شود.