دارو هم چاق می کند؟
برخی داروها مانند پردنیزولون به چاق کردن شهرت دارند، احتباس مایعات و افزایش اشتها از دلایل اصلی آن است.

داروهایی که چاق می کنند

 

داروهای ضد افسردگی

یک عارضه ناخوشایند برخی از داروهای ضد افسردگی اضافه وزن است. اگر فکر میکنید داروهای ضد افسردگی تان موجب اضافه وزن در شما شده، درباره ایجاد تغییراتی در برنامه درمانی خود با پزشک صحبت کنید اما هرگز هرگز بدون نظر پزشک داروهای خود را متوقف نکنید یا تغییر ندهید. جدا از این، برخی افراد در آغاز مصرف دارو دچار اضافه وزن میشوند چون از نظر روانی احساس بهتری پیدا میکنند که منجر به اشتهای بیشترشان میشود. همچنین خود افسردگی نیز ممکن است تغییراتی در وزن ایجاد نماید.

 

استروئیدها

برخی داروها مانند پردنیزولون به ایجاد اضافه وزن شهرت دارند. احتباس مایعات و افزایش اشتها از دلایل اصلی آن است. برخی افراد نیز ممکن است در حین مصرف استروئیدها، تغییرات موقتی را در نواحی در بدن که چربی ذخیره میشود، مشاهده کنند مانند صورت، شکم یا پشت گردن. اگر استروئید را به مدت بیش از یک هفته مصرف کرده اید، آن را ناگهانی قطع نکنید. ممکن است این کار منجر به مشکلات جدی شود. ابتدا باید با پزشک صحبت کنید.

 

سایر داروهایی که ممکن است موجب اضافه وزن شوند

چند داروی تجویزی با اضافه وزن ارتباط دارند که از جمله آنها می توان به داروهای ضد روان پریشی (مورد استفاده در درمان اختلالاتی مانند اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی)، و داروهایی که برای درمان میگرن، تشنج، فشار خون بالا و دیابت مصرف میشوند، اشاره کرد. برای یافتن دارویی که علائم شما را درمان کند و عوارض جانبی کمتری داشته باشد، با پزشک صحبت کنید.

 

قرص ضد بارداری

بر خلاف باور عموم، اثبات نشده است که داروهای ضد بارداری ترکیبی (استروژن و پروژستین) موجب اضافه وزن ماندنی میشوند. تصور میشود برخی زنانی که این قرصهای ترکیبی را مصرف میکنند، ممکن است اضافه وزن مربوط به احتباس مایعات را تجربه کنند اما این تاثیر کوتاه مدت است. اگر هنوز نگران اضافه وزن احتمالی در مصرف این داروها هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ