يک فوق تخصص گوارش، وراثت، ابتلا به انواع سرطانها و استفاده از قرص‌های مسکن مثل پروفن را مهم‌ترين عامل دفع خون در مدفوع دانست.
 

دکتر محمود اسحاق حسینی، فوق تخصص گوارش و عضو هیأت علمی‌دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران با اشاره به این نکته که خون در مدفوع می‌تواند علامت تعداد زیادی از بیماریهای خطرناک گوارشی باشد، افزود: دفع خون به صورت مداوم خون نشانه اختلال در دستگاه گوارش است که در صورت عدم درمان می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های خطرناک شود.

وی در ادامه کم خونی، احساس ضعف شدید، سستی و بی‌حالی، تپش قلب و عدم میل به کار و فعالیت را ازمهم‌ترین عوارض دفع مکرر خون در مدفوع برشمرد.

این فوق تخصص گوارش سابقه مثبت فامیلی، استفاده زیاد از قرص‌های مسکن و ابتلا به انواع سرطان‌ها را مهم‌ترین علل بروز خون در مدفوع دانست و گفت: ایجاد حفره در روده، برجستگی‌های مخاطی، انواع پولیپ‌های روده، برجستگی در انتهای تحتانی مقعد (هموروئید) و بیماری‌های التهابی از دیگر علل ظاهر شدن خون در مدفوع است.

وی استفاده از غذاهای پرچرب و پروتئین را برای این افراد ممنوع دانست و تصریح کرد: استفاده از غذاهای فیبردار، استفاده از انواع میوه‌ها به جای استفاده از آب میوه بهترین راه پیشگیری از ظاهر شد خون در مدفوع است.

این عضو هیأت علمی‌دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص درمان و دفع خون در مدفوع گفت: بهترین راه درمان بیماری این است که علت و ریشه بیماری را پیدا کنیم و با توجه به هرکدام از علل بیماری درمان خاصی را اعمال کنیم.

دکتر اسحاق حسینی در پایان توصیه کرد: معاینه روتین سالیانه باید مورد توجه همه افراد جامعه قرار گیرد تا در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش در همان مراحل ابتدایی علت بیماری را تشیخص داده و درصدد رفع و درمان آن برآئیم.

 
گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
 
مطالب پیشنهادی:
 یبوست و درمان آن با تغذیه مناسب
 چطور گازهای روده‌ای را کم کنیم؟
 بیماری روده تحریك پذیر چیست؟
 راه های پیشگیری از هپاتیت
 چرا سرطان زیاد شده است؟