با بازگشت حجاج مراقب کرونا باشید
ویروس‌های انسانی كرونا از یك فرد مبتلا به فردی دیگر، از طریق هوا به‌وسیله عطسه یا سرفه و تماس نزدیك فردی مانند لمس كردن یا دست دادن انتقال می‌یابد.

کرونا در کمین حجاج ایرانی

همین روزها نخستین حجاج به میهن برمی‌گردند و شیوع ویروس بیماری تنفسی کرونا در عربستان همزمان با موسم حج شدت بیشتری می‌گیرد. این موضوع می‌تواند به‌دلیل ازدحام بیش از حد حاجیان در این كشور و عدم‌ رعایت نكات بهداشتی در ایام حج باشد. اگرچه بیشترین مبتلایان به این ویروس تنفسی در فصول سرد سال مشاهده می‌شوند اما امسال با اینكه هوا هنوز سرد نشده این ویروس در عربستان شیوع داشته و احتمال می‌رود كه با بازگشت حجاج این ویروس نیز وارد كشورمان شود. دلیل این موضوع می‌تواند بستری شدن تعداد زیادی از حاجیان در بیمارستان‌های این كشور بعد از وقوع حادثه منا باشد.

وزیر بهداشت و درمان در روزهای گذشته با اعلام اینكه احتمال انتقال این بیماری به كشورمان توسط حاجیان بستری شده در بیمارستان‌های عربستان وجود دارد، از افزایش سختگیری‌ها در مبادی ورودی كشور خبر داد و این سختگیری‌ها را برای سلامتی حجاج و خانواده‌هایشان ضروری دانست.

اما وزارت بهداشت برای تشخیص این بیماری در میان حجاج چه روشی را انتخاب كرده است؟ آنطور كه دكتر هاشمی می‌گوید: ‌روش تب‌سنجی روش چندان دقیقی نیست اما در كشور ما به روش خوداظهاری حاجیان اعتماد می‌شود چرا كه خود مردم بهتر از همه می‌توانند مراقبت كنند. اما درخصوص حاجیانی كه در بیمارستان بستری بوده‌اند مقداری سختگیری می‌شود چرا كه احتمال انتقال بیماری در بیمارستان‌های عربستان بیشتر وجود دارد.

   

ستاد ویژه در وزارت بهداشت

ستاد ویژه پیشگیری و كنترل كرونا ویروس از چندی قبل در وزارت بهداشت كار خود را آغاز كرده تا با بازگشت نخستین گروه از حاجیان از سرزمین وحی اقدامات لازم را درخصوص پیشگیری از شیوع این بیماری در كشور انجام دهد.

به‌گفته علی اكبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در 19 فرودگاه كشور كه حجاج به آن وارد می‌شوند، حاجیانی كه احتمال مبتلا شدن به ویروس كرونا در آنها بیشتر است شناسایی و تحت درمان قرار می‌گیرند.

دكتر محمد مهدی گویا، رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم می‌گوید: تا‌كنون موردی از بیماری كرونا در بین حجاج ایرانی گزارش نشده اما نگرانی ما از حادثه رمی جمرات بود كه تعداد زیادی از مجروحین به بیمارستان‌های عربستان منتقل شدند.

   

كرونا چیست؟

این ویروس می‌تواند طیف وسیعی از بیماری سرماخوردگی تا بیماری حاد تنفسی را ایجاد و مرگ‌ومیر بالای 50 درصدی را به‌دنبال داشته است، چرا كه 50درصد بیماران بعد از تحمل بیماری شدید تنفسی و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه در نهایت فوت می‌كنند.كرونا واكسن ندارد.

   

چگونه مبتلا می‌شویم؟

ویروس‌های انسانی كرونا از یك فرد مبتلا به فردی دیگر، از طریق هوا به‌وسیله عطسه یا سرفه و تماس نزدیك فردی مانند لمس كردن یا دست دادن انتقال می‌یابد. اما امسال این ویروس قبل از شروع فصل سرما در ایام اعمال حج تمتع نیز مشاهده شده است. علائم این بیماری ممكن است شامل آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و تب باشد. این بیماری در افرادی كه عارضه قلبی یا سیستم‌های ایمنی ضعیف دارند و افراد مسن شایع‌تر است.

   

چطور مبتلا نشویم؟

بهترین كار برای مبتلانشدن به بیماری كرونا مراقبت و پیشگیری است. حفظ بهداشت شخصی، شست‌وشوی مرتب دست‌ها بعد از تماس با اشیا، شست‌وشوی مرتب دست‌ها بعد از دستشویی و قبل از خوردن غذا، گرفتن دستمال جلوی مجاری تنفسی حین سرفه و یا عطسه و انداختن آن در سطل دربسته، امتناع از خوردن مواد غذایی مشكوك و رعایت فاصله 2متری از افراد مبتلا یا مشكوك به بیماری.

   

درصورت ابتلا چه كنیم؟

قبل از هر خوددرمانی به پزشك مراجعه كنید و علایم بیماری خود را كامل و واضح شرح دهید. هنگامی كه بیمار هستید، در خانه بمانید، از تماس نزدیك با سایر افراد خودداری كنید، هنگام سرفه و عطسه، جلوی دهان خود را بگیرید، اشیا و سطوح را تمیز و غیرآلوده نگه‌دارید. در هنگام بیماری از در آغوش گرفتن، دست دادن و روبوسی با دیگران خودداری كنید.

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : hamshahrionline.ir