بیماری وبا در کمین زائران ایرانی!!
وبا یکی از بیماری های خطرناک است که این روزها در کشور عراق شیوع بسیاری پیدا کرده است. زائران ایرانی توصیه های زیر را به کار بگیرند تا از مبتلا شدن به بیماری وبا در امان بمانند.

توصیه های مهم برای پیشگیری از شیوع وبا در بین زائران ایرانی

با توجه به شیوع وبا در عراق به زائران عتبات عالیات توصیه می شود ، از آب‌ معدنی باز نشده، سجاده شخصی و دستکش یکبار مصرف استفاده کنند  و میوه مصرف نکنند.

دکتر ولید دنده بر ‌رئیس بیمارستان خیریه حضرت صدیقه زهرا (س) که تجربه سال‌ها فعالیت درمانی در عتبات عالیات را نیز دارد با اشاره به این که طی ماه‌های اخیر ابتلا به وبا در برخی از استان‌های کشور عراق شدت گرفته است، گفت: وبا میکروبی است که از طریق آب آلوده منتقل می‌شود. لذا به همه زائران توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری،  توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: تمام دستگیره‌هایی که در هتل‌ها، خودروها و ... وجود دارد و هر وسیله دیگری که به آن دست می‌زنیم احتمال دارد به میکروب وبا آلوده باشد چرا که ممکن است افراد مبتلا به این دستگیره‌ها دست زده باشند. بر همین اساس باید احتمال آلوده بودن این وسایل را داد  و قبل از خوردن و آشامیدن و دست زدن به دهان، چشم، بینی و ... دست را به صورت مرتب با آب و مایع دستشویی شست.

البته ممکن است افرادی مبتلا به اسهال شوند که این اسهال وبایی نباشد بلکه ویروسی باشد، در چنین حالتی وظیفه این افراد در مقابل سایر زائران این است که بعد از اجابت مزاج و قبل از دست زدن به هر چیزی، ابتدا دست خود را با آب و صابون به صورت کامل بشویند.

زائران معمولاً به دلیل سفرهای طولانی در مسیر عتبات عالیات مجبور می‌شوند از سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی استفاده کنند که ممکن است مایع دستشویی یا صابون نداشته باشد. بر همین اساس به زائران توصیه می‌شود حتماً مایع دستشویی، خمیر صابون یا ماده ضدعفونی کننده همراه داشته باشند که این اقدام ساده ، در پیشگیری از بیماری بسیار موثر است .

 

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com