تاثیر کتاب خواندن بر جنین در دوران بارداری
کتاب خواندن برای كودكی كه هنوز درون رحم مادر است باعث افزایش پیشرفت های هوشی و احساست و نیز سلامتی می شود و قبل از اینكه كودك غان و غون كردن ( صداهای اولیه نوزاد) را شروع كند شاید حتی درون رحم مغز آنها صداها و شكل واژه ها و زبان را پردازش می كند.

مزایای كتاب خواندن مادر و پدر برای جنین 

زنان اغلب درباره اینكه باید برای فرزندشان طی دوران بارداری کتاب بخوانند می پرسند. آواشناختی صدا و كلمات مادر توسط جنین از همان ابتدا از سایر صداها قابل تفكیك است. این بدان معنا نیست كه كودك متولد شده، شكسپیر و موزارت از بر بخواند بلكه اینگونه كودكان قادر به تشخیص ریتم و ملودی صدای مادرانشان هستند. به دلیل چنین شناختی بسیاری از متخصصین و مادران براین باورند كه در خواندن در زمان جنینی مزایای بسیاری وجود دارد. پیشرفت در آموزش های اولیه كه مانند یك ابزار موثر برای آرامش و آسایش فرزندانشان در طی دوران رشد آن هاست یكی از این مزایاست.


مفهوم و اهمیت کتاب خواندن مادر برای جنین در دوران بارداری

این تصور در مورد كودكان وجود دارد كه شروع آموزش و شالوده زبان آموزی از زمان جنینی می باشد. همینطور كه در رحم رشد می كنند یاد می گیرند كه صداهای مادرشان را تشخیص دهند و با با صدای مادر به آرامش و امنیت برسند. بسیاری از محققین و پزشكان معتقدند كه خواندن برای كودكی كه هنوز درون رحم مادر است باعث افزایش پیشرفت های هوشی و احساست و نیز سلامتی می شود و پی برده اند كه قبل از اینكه كودك غان و غون كردن ( صداهای اولیه نوزاد) را شروع كند شاید حتی درون رحم مغز آنها صداها و شكل واژه ها و زبان را پردازش می كند.


نتایج و اثرات کتاب خواندن مادر برای جنین در دوران بارداری

خواندن برای كودك درون رحم تجربه ایست برای پیوند بین شما و فرزند شما و هركس دیگری از اعضای خانواده كه  در امر خواندن شركت می كند. هر كسی كه با احساس بیشتری در لحن صدای خود وقایع را برای كودك درون شكم مادر مطرح می كند به او این اجازه را  می دهد كه یك ارتباط احساسی با كودك برقرار كند. خواندن برای كودك به پدران این اجازه را می دهد كه پیوند و ارتباط عاطفی تر و صمیمی تری با فرزند داشته باشد در مقایسه با پدرانی كه ارتباطی با دوران بارداری ندارند و فقط نظاره گر این تجربه به عنوان یك تماشاگر هستند. تحقیقات نشان داده است كه كودكانی كه بطور مداوم داستان خاصی برای آنها خوانده شده است پس از تولد نسبت به همان داستان واكنش رفتاری نشان می دهند. این واكنش می تواند به والدین كمك كند تا كودكانشان را قبل از خواب و رفتن به تختخواب آرام كند.


ملاحظات
ویلیام فیفر، استاد روانشناسی رشد دردانشگاه كلمبیا و مدیر تحقیقاتی ، ثابت كرده است كودكان پس از تولد چنانچه در زمان جنینی صداهای مادرانشان را شنیده باشند از بین صداها به صدای مادرشان واكنش نشان می دهند.
فیفر و همكارانش به طور تصادفی صداهای ضبط شده مادارن دیگر و صداهای مادران نوزادان تازه متولد شده را برای آزمایش پخش كردند. كودكانی كه صدای مادرشان را قبلا شنیده بودند با محكم تر مكیدن واكنش نشان دادند و این امر بر توانایی تشخیص صداهایی است كه درون رحم بوده اند و می شنیدند دلالت دارد.


تصورات غلط
اختراعات جدید كه در بازار فروخته می شود تحت عنوان مفاهیم آموزشی برای جنین مانند وسایل شنیداری كه زنان باردار با تسمه به شكمشان می بندند تا موسیقی پخش كند یا داستان سرایی كند، ممكن است از نظر سلامت و بهداشت مناسب نباشد و ایده خوبی برای استفاده زنان باردار نیست. شواهد كافی وجود ندارد كه این وسایل تأثیر گذار باشند به دلیل اینكه سرعت امواج صوتی در آب از هوا بیشتر است و امواج صوتی به شدت در مایع آمنیوتیك تقویت می شوند.(جنین در شکم مادر در آب است)


اخطار
باید در استفاده از هر آن چیزی كه كودك شما را تحریك می كند احتیاط لازم را بكار ببرید و برای كودكی كه هنوز متولد نشده است قبل از استفاده از هر وسیله ای كه از خود صدا یا حركت ایجاد می كند می بایست با پزشك خود مشورت كنید.
از آنجا كه هر حاملگی ویژگی ها و ظرافت های خاص خود را دارد سازندگان چنین وسایلی نمی توانند ادعایی بر امنیت و سلامت استفاده از آنها را داشته باشند و این وسایل برای وضعیت ها و موقعیت های مشابه پزشكی نمی توانند قابل استفاده باشند.

 

نویسنده : تیفانی فولكر
ترجمه: زهره چراغی-کارشناس ارشد رشته علوم کتابداری و اطلاع رسانی



تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ