چیزهایی که در رستوران نباید به آنها دست بزنید، مراقب باشید!
درصد قابل توجهی از مردم می گویند که، حداقل هفته ای یکبار به رستوران می روند. اما باید مراقب باشید، به برخی چیزها در رستوران که کثیف ترین چیزها در رستوران هستند نباید دست بزنید.

رستوران رفتن را دوست دارید؟ شما تنها نیستید. گزارشی در سال 2015 نشان می دهد که، درصد قابل توجهی از مردم می گویند که، حداقل هفته ای یکبار به رستوران می روند.غذا خوردن در رستوران راحت، لذت بخش و حتی گناه آلود است .اما آیا برای مواجه با میکروبهایی که در کنار ظرف سیب زمینی سرخ کرده شما هستند، آماده اید؟

کثیف ترین و آلوده ترین وسایل رستوران را به شما معرفی می کنیم:

 

1- میز 

چارلز جربا(Charles Gerba) پرفسور میکروبیولوژی در دانشگاه آریزونا، تعداد قابل توجهی از باکتری E.Coli ( اشریشیا کُلی (نام علمی: Escherichia coli) یا بطور اختصار E.coli، نوعی باسیل گرم منفی از خانواده انتروباکتریاسه‌است که بطور شایع در روده جانوران خونگرم وجود دارد. بیشتر سویه‌های اشریشیا کلی، بی‌آزار هستند اما برخی از سروتیپ‌هامانند O157:H7 موجب مسمویت غذایی و اسهال می‌شوند) و Coliform ( اصطلاح کلی فرم به گروهی از باکتری های خانواده انتروباکتریاسه ( باکتری های روده ای ) گفته می شود که، دارای توانایی خاصی در تخمیر قند لاکتوز باشند.کلی فرم ها باکتری هایی هستند که همیشه در مجرای گوارشی حیوانات و انسان حضور دارند و در زباله ها و همچنین در گیاهان و مواد روغنی نیز یافت می شوند)، را روی میز رستورانها یافته است. تعداد آنها به اندازه ای است که، برای عموم مردم خصوصاً کودکان، افراد مسن و افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی هستند، می تواند خطرساز باشد. تعداد این باکتری ها پس از تمیز کردن میز حتی بیشتر نیز میشود که، نشان دهنده ارتباط مستقیم بین دستمال های کثیف کارکنان رستوران و تعداد باکتری هاست.

راه حل چیست؟ از کارکنان رستوران بخواهید که میز شما را با دستمال پاک نکنند .

table.jpg

 

2- منوی رستوران 

مشکل است که از دست زدن به منوی رستوران خودداری کنید. اما آنها کثیف ترین وسایل موجود در هر رستورانی هستند. فکر کنید در روز چند نفر به آنها دست می زنند و اینکه این وسایل به ندرت تمیز و یا جایگزین می شوند. همچنین ممکن است کارکنان رستوران با همان دستمالی که میزها را پاک می کنند، منوها را نیز تمیز کنند.یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که، منوی رستوران ها بهترین وسیله برای انتقال انواع مختلف باکتری هستند. باکتری E.Coli برای مدت 24 ساعت روی منوهای گلاسه زنده می ماند. و باکتری سالمونلا نیز به مدت 72 ساعت. 

دونا دابرگ (Dona Duberg)  دستیار پرفسور آزمایشگاه کلینیک علوم دانشگاه سنت لوییز می گوید، به ظاهر منویی که در دست دارید دقت کنید، اگر روی آن اثر غذا مشاهده می شود و وقتی به آن دست می زنید چسبناک است، نشان دهنده این است که این منو منبع میکروب، باکتری و ویروسهای افراد مختلفی است که، در طی چند روز گذشته در آن رستوران غذا خورده یا آنجا کار می کنند.

راه حل چیست؟ برای اینکه از این آلودگیها در امان باشید، پس از سفارش غذا و پیش از شروع به خوردن دستهایتان را حسابی بشویید.

menu.jpg

 

related-icon-1_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg  اگر می خواهید بیشتر بدانید:  کثیف ترین وسایلی که در کیف تان دارید

3- یخ در لیوان نوشیدنی 

دوست دارید نوشیدنیتان خنک باشد؟ یخسازهای رستوران ها به دفعاتی که لازم است، تمیز نمی شوند (ایده آل آن ماهی یکبار است)، و ممکن است منبع باکتری باشند.

راه حل چیست؟ نوشیدنی خود را بدون یخ سفارش دهید، دراین صورت معده تان هم از شما سپاسگزار خواهد بود.

 ice.jpg

 

4- تکه های لیمو در نوشیدنی 

در برخی رستورانها نوشیدنیها معمولاً با یک تکه لیمو سرو می شوند. اما یک تحقیق در سال 2007 مشخص کرد که، 69.7 درصد از تکه های لیمو در روی پوست یا میوه خود باکتری دارند. زیرا تا زمانی که یک تکه لیمو به لیوان نوشیدنی شما برسد، توسط افراد زیادی دست به دست می شود. بعلاوه هیچ راهی وجود ندارد که، مطمئن شوید اصول صحیح شستن دست توسط کارکنان رستوران رعایت شده است.

راه حل چیست؟ نوشیدنی خود را بدون لیمو سفارش دهید.

 lemon.jpg


related-icon-1_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg  اگر می خواهید بیشتر بدانید:  با کثیف ترین قسمت های آشپزخانه تان آشنا شوید

5- ظرف سس گوجه و نمک و فلفل

این ظروف به احتمال زیاد هرگز تمیز نشده اند و اگر هم تمیز شوند، معمولا با همان دستمال پاک کننده میزو صندلی و سینی رستوران که در سینکی کثیف شسته شده تمیز خواهند شد.علاوه بر این غیر ممکن است که بفهمید قبل شما چه کسی به آنها دست زده، و اینکه آیا دستهایش را شسته بوده یا نه.

راه حل چیست؟ همراه خود دستمال آنتی باکتریال داشته باشید. اگر به سس گوجه نیاز دارید، ظرف آن را یک بار با دستمال آنتی باکتریال خود پاک کنید.

 ketchup_bottle_and_salt_and_pepper_shakers.jpg

6- سینی ها 

مانند ظرف نمک و فلفل و منوها، سینی های رستوران ها نیز به ندرت تمیز می شوند و اگر هم تمیز شوند، با همان دستمال معروف تمیز خواهند شد. پیشنهاد می کنیم، زمانی که در یک فست فود غذا می خورید، تا جایی که می توانید از دست زدن به سینی خودداری کنید.

راه حل چیست؟ قبل از دست زدن به غذا از مواد استریل کننده دست استفاده کنید و هرگز تا زمانی که غذای خود را تمام نکرده اید، به سینی دست نزنید.

 the_tray.jpg

7- ظروف سلف سرویس ها  

بله ظروف سلف سرویس ها نیز به همان آلودگی هستند که، تصور می کنید. هیچ اطمینانی نیست که غذای آماده شده در دمای مناسب ( سرد یا گرم ) نگهداری شود و ضمناً غذای باقیمانده در یک سینی یا ظرف، معمولاً روی غذای جدید ریخته و سرو می شود و ابزار سرو غذا معمولاً بارها وبارها بدون شسته شدن مورد استفاده قرار می گیرند. این دو کار سبب انتقال باکتریها از یک ظرف به ظرف دیگر شده و باعث چند برابر شدن میزان باکتریها خواهند شد.

راه حل چیست؟ غذایی که در این رستورانها می خورید، به خطرش نمی ارزد.

the_buffet_copy.jpg 

8- سرویس های بهداشتی

کاملا روشن است که سرویس های بهداشتی محلی آلوده هستند، اما سرویس های بهداشتی هر رستوران انعکاس میزان تمیزی سایر مکانهای یک رستوران است. بدین منظورمی توانید چک کنید که، آیا برنامه نظافت روزانه سرویسهای بهداشتی در پشت در آنها نصب شده یا خیر؟. همچنین  می توانید از حس بویایی خود کمک بگیرید، اگر سرویسها بوی بدی می دهند، نشاندهنده کثیف بودن رستوران است. همیشه به خاطر داشته باشید، افراد بیماری که حالت تهوع یا اسهال دارند، معمولاً ازسرویس های بهداشتی استفاده می کنند و ممکن است دستانشان را به خوبی شما نشورند.

راه حل چیست؟ دستان خود را با آب و صابون بشویید و با دستمال دستهای خود را خشک کنید. از همان دستمال برای بازکردن درها استفاده کنید و قبل از شروع غذا دستهای خود را با مایع ضد عفونی کننده تمیز کنید.

the_bathroom.jpg



تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ