گاهی برای مادران باردار سونوگرافی 3 بعدی و 4 بُعدی بدون دلیل تجویز می‌شود که تبعات آن شامل آسیب‌های وارده به جنین است؛ آسیب‌هایی که کاملا برگشت‌ناپذیرند و شامل نارسایی های مختلف و حتی سقط می‌شوند.

مضرات افزایش سونوگرافی، رادیولوژی، سی تی اسکن و...

نعمت الله بلند, کار‌شناس رادیولوژی اظهارداشت: یکی از معضلاتی که در حوزه رادیولوژی به چشم می‌خورد این است که برخی پزشکان عادت به دستور انجام عکس‌های رادیولوژی و سی‌تی اسکن بسیار دارند؛ بر این اساس، مراجعات به رادیولوژی بسیار زیاد است؛ افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز تصویربرداری برای انجام روش‌های تشخیصی از قبیل ام‌ آی آر، رادیولوژی، سی‌تی‌اسکن، ماموگرافی و سونوگرافی، به‌ قدری است که اخیراً هشدار متخصصان رادیولوژی در مورد میزان خطرات اشعه این روش‌های تشخیصی بیشتر شده است.

این کار‌شناس رادیولوژی هشدار داد: گاهی برای مادران باردار سونوگرافی 3 بعدی و 4 بُعدی بدون دلیل تجویز می‌شود که تبعات آن شامل آسیب‌های وارده به جنین است؛ آسیب‌هایی که کاملا برگشت‌ناپذیرند و شامل نارسایی های مختلف و حتی سقط می‌شوند.

وی ادامه داد: برخی پزشکان بدون معاینه، بلافاصله بیمار را به بخش رادیولوژی ارجاع می‌دهند؛ البته بیماری که به مطب مراجعه کرده معمولاً مورد معاینه کافی قرار می‌گیرد و عکس با دقت بیشتری تجویز می‌شود اما در اورژانس، پزشک بدون معاینه دستور به انجام رادیولوژی می‌دهد.

بُلند گفت: علاوه بر اینکه درخواست‌های مکرر برای رادیولوژی، هم برای بیمارستان و هم برای خود بیمار هزینه‌بر است، اشعه ایکس برای سلامت پرسنلی که با این اشعه سر و کار دارند نیز خطرناک است؛ مثلاً حد مجاز برای یک پزشک رادیولوژیست در طی روز، انجام 15 مورد رادیولوژی است اما درخواست‌های زیاد موجب می‌‍شود انجام رادیولوژی روزانه به 50 مورد هم برسد.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:farsnews.com