جلو کشیدن ساعت در اول بهار برای سلامتی ما مفید است یا مضر؟
تغییر ساعت عبارت است از جلو کشیدن ساعت در شروع بهار و عقب کشیدن آن در اول پاییز. در ابتدا این سیستم به دلیل صرفه جویی در انرژی رواج یافت، اما به نظر می رسد تاثیر شگرفی نداشته است. در این مطلب می خواهیم بگوییم که تغییر ساعت چه اثراتی روی سلامتی ما دارد.

تاثیر جلو و عقب کشیدن ساعت بر سلامتی

مدت زیادی به دردسر تغییر ساعت و سردرگمی بین ساعت قدیم و جدید نمانده است. ساعتی که مجبور می کند یک ساعت زودتر از خواب بیدار شویم و دردسر از همین جا شروع می شود. راستش را بخواهید من هم مانند خیلی از افراد دیگر هیچ وقت نتوانسته ام خودم را با ساعت جدید وفق بدهم.

از ابتدای قرن گذشته بود که ابتدا انگلستان سپس آلمان و در نهایت فرانسه، سیستم ساعت تابستان و زمستان را باب کردند. کم کم این سیستم رواج پیدا کرد و به کشور ما هم رسید.

تغییر ساعت عبارت است از جلو کشیدن ساعت در شروع بهار و عقب کشدن آن در اول پاییز. در ابتدا این سیستم به دلیل صرفه جویی در انرژی رواج یافت، اما به نظر می رسد تاثیر شگرفی در این زمینه نداشته است. کاری به اثرات دیگر این سیستم نداریم، در این مطلب می خواهیم بگوییم که تغییر ساعت چه اثراتی روی سلامتی ما دارد.

 

تغییر ساعت: اختلال در خواب

زمانی که ساعت ها را یک ساعت جلو می کشند، خواب همه ی افراد تحت تاثیر قرار می گیرد. در واقع خوابی که با چرخه ی 24 ساعت عمل می کند، با تغییر ساعت به مدت چند روز دچار اختلال می شود.

این برهم زدگی بویژه روی افرادی که به سختی به خواب می روند، افرادی که در اشتها و میل به غذا مشکل دارند، افرادی که قدرت کاری پایین تری دارند و افرادی که از اختلالات خلق و خوی رنج می برند، بیشترین تاثیر را خواهد گذاشت.

برخی از متخصصان معتقد هستند که تغییر ساعت بیش از اختلاف زمان در سفرهای بین المللی، روی سلامتی تاثیر منفی می گذارد. در واقع تغییر ساعت و تغییر فعالیت ها با هم همخوانی ندارند، یعنی فرد مجبور است بدون تغییر موقعیت جغرافیایی خود، تمام فعالیت های روزمره اش از جمله ساعت خوردن غذا، ساعت بیدار شدن و ساعت به خواب رفتن و غیره را تغییر دهد.


هورمون ملاتونین یا هورمون خواب

ممکن است اختلالات خواب ناشی از تغییر ساعت باعث بروز اختلالاتی در هورمون ها شود. هورمون ملاتونین که ریتم خواب و بیداری را کنترل می کند و به هورمون خواب نیز معروف است، به طور مستقیم تحت تاثیر کوتاه یا بلند بودن شب ها (که در زمستان و تابستان فرق می کند) قرار دارد. تغییر ساعت روی این هورمون تاثیر دارد.


افرادی که بیشتر تحت تاثیر تغییر ساعت قرار می گیرند

اختلالات مربوط به تغییر ساعت در برخی افراد بیشتر است. این افراد به سه گروه تقسیم می شوند:

  1. -افراد سالمند که به ساعات فیکس و خواب کوتاه مدت عادت می کنند، بیشتر تحت تاثیر تغییر ساعت قرار می گیرند
  2. -کودکان و بخصوص نوزادان
  3. -افراد بیمار یا افراد بستری شده در بیمارستان

نیز جزو افرادی هستند که بیشترین تاثیر را از تغییرات ساعت می بینند و دچار اختلال خواب می شوند. بدن این افراد ضعیف تر از افراد دیگر است و به سختی می توانند با تغییر ساعت هماهنگ شوند.


اثرات جدی تر تغییر ساعت

تغییر ساعت ممکن است علاوه بر بروز بیخوابی و اختلالات خواب اثرات جدی تری داشته باشد. نتایج برخی از بررسی ها نشان می دهد که تغییر ساعت می تواند باعث افزایش 5 درصدی میزان آنفارکتوس (سکته ی قلبی) در یک هفته ی بعد از تغییر ساعت شود.

این احتمال با اثرات تغییر ساعت روی عادت های خواب و ساعت بیولوژیکی بدن ارتباط دارد. باید بدانید که بدن ما با عقب کشیدن ساعت و برگرداندن آن به ساعت اولیه، راحت تر از جلو کشیدن ساعت کنار می آید.


چگونه خود را برای این تغییر ساعت آماده کنیم؟

حدود یک هفته زمان لازم است که بدن به تغییر ساعت و جلو یا عقب کشیدن آن عادت کند. اگر جزو افرادی هستید که به سختی با ساعت جدید هماهنگ می شوید، می توانید چند نکته زیر را در نظر داشته باشید تا بدنتان را راحت تر با شرایط جدید وفق دهید:

  1. -می توانید از دو تا سه روز قبل از تغییر ساعت، هر روز ساعت تان را چند دقیقه جلو بکشید. اگر قرار است روز بعد از تغییر ساعت صبح زود از خواب بیدار شوید، برای کاهش استرس خود ساعت ها را به درستی تنظیم کرده و چند ساعت را کوک کنید.
  2. -اگر قرار است در روزهای نوروز هم سر کار بروید بهتر است از چند روز قبل از کشیدن ساعت ها، صبح ها کمی زودتر از خواب بیدار شوید و زودتر سر کار بروید تا بدن تان عادت کند.
  3. -در هفته ای که ساعت ها را جلو کشیده اند، کمی بیشتر استراحت کنید تا بدن تان راحت تر با شرایط جدید کنار بیاید.
  4. -اگر بعد از تغییر ساعت احساس خستگی و بی حالی می کنید، یک دوره مکمل ویتامین یا منیزیم مصرف کنید. اگر خستگی و علائم بی خوابی تان از بین نرفت، به پزشک مراجعه کنید.



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:tebyan.net