سندرم  خستگی مزمن چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟
متخصصان در بررسی‌های جدید خود دریافتند یک نشانه شیمیایی در خون مبتلایان به "سندرم خستگی مزمن" وجود دارد که تشخیص آن را تسریع می‌کند.

سندرم  خستگی مزمن  Chronic Fatigue Syndrome

عارضه سندرم خستگی مزمن در مدت زمان طولانی تشخیص داده می‌شود و تست ویژه‌ای برای تشخیص آن وجود ندارد اما بررسی‌های جدید نشان دهنده یک نوع نشانه شیمیایی برای این بیماری است؛ مجموعه‌ای مولکولی در خون که تنها به مبتلایان سندرم خستگی مزمن اختصاص دارد.

متخصصان اظهار داشتند: در صورتی که این نشانه شیمیایی در مطالعات آتی تایید شود می‌تواند به تشخیص زودهنگام سندرم خستگی مزمن کمک کند. علاوه بر این، مطالعات آتی روی این مولکول‌ها می‌تواند در درمان‌های آتی نقش داشته باشد. همچنین مطالعه اینکه آیا سطح مولکول‌های خاص پس از انجام یک شیوه درمانی کاهش یا افزایش می‌یابد می‌تواند نشان دهد که درمان موثر بوده است یا نه.

یافته‌های بدست آمده از مطالعه روی نشانه شیمیایی مبتلایان به سندرم خستگی مزمن به برطرف کردن عدم قطعیت در تشخیص بیماری کمک کرده و شرایطی را برای پزشکان فراهم می‌کند تا واکنش‌های بدن بیمار به درمان را کنترل کنند.

سندرم خستگی مزمن اختلالی است که افراد دچار احساس خستگی مفرط هستند و با استراحت کردن رفع نمی‌شود. همچنین در این افراد علائم دیگری همچون درد ماهیچه‌ای، سردرد، مشکلات حافظه و خواب مشاهده می‌شود.

به گزارش لایوساینس، در این بررسی محققان اطلاعات مربوط به ۸۴ مبتلا به سندرم خستگی مزمن و ۳۹ فرد دیگر را مورد مطالعه قرار دادند و سطح بیش از ۶۰۰ متابولیت در خون را ارزیابی کردند و مشخص شد بیش از ۶۰ متابولیت وجود دارد که در افراد مبتلا به این بیماری و گروه دیگر متفاوت است. همچنین اغلب این متابولیت‌ها در مبتلایان به سندرم خستگی مزمن کمتر است.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:isna.ir