چه کسانی مبتلا به آنفلوآنزای پرندگان می شوند
رئیس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشکان ایران تاکید کرد: مردم عادی نگران نباشند، همه افراد در معرض ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان قرار ندارند

دکتر آراسب دباغ مقدم ضمن تایید شیوع آنفلوآنزای پرندگان در دو مرغداری پایتخت، در مورد سرایت این بیماری به انسان افزود: افرادی که به عنوان کارگر کشتارگاه در مرحله ذبح با مرغ سرو کار دارند در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان هستند.

وی اضافه کرد: همچنین کسانی که با مرغ زنده سروکار دارند، چه کارگر کشتارگاه طیور باشند و چه کارگر حمل مرغ زنده به خاطر ارتباطی که با ترشحات مرغ دارند، در معرض خطر این بیماری قراردارند.

این دامپزشک با اشاره به اینکه مرغی که به شکل فرآوری شده در فروشگاه ها عرضه می شود خطر زیادی ندارد، اظهار داشت: با این حال تاکید و توصیه ما به مردم این است که موقع پاک کردن مرغ، مسائل بهداشتی را رعایت کنند. افراد دستهای خود را به چشمها یا بینی خود نزنند و پس از انجام کارحتما دستهای خود را بشویند.

وی با بیان اینکه بعد از پخته شدن مرغ، خوردن آن مشکل خاصی ایجاد نمی کند، گفت: در مورد تخم مرغ هم اگر کسی با مرغ زنده تخم گذار سروکار داشته باشد ممکن است در معرض ابتلای به بیماری قرار گیرد، اما خوردن تخم مرغ اشکالی ندارد.

رئیس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشکان ایران با اشاره به اینکه این بیماری یک بیماری تنفسی است و انتقال آن از طریق ریز قطرات صورت می گیرد، افزود: بیماری تنفسی ربطی به سیستم گوارش ندارد و نگرانی بابت خوردن مرغ و تخم مرغ وجود ندارد.

دباغ مقدم اظهار داشت: برابر مقرراتی که در کشور وجود دارد، وقتی یک مرغداری آلوده به این بیماری می شود و این آلودگی گزارش می شود بلافاصله مرغ های این مرغداری معدوم می شود بنابراین احتمال اینکه یک مرغ بیمار در چرخه مصرف قرار بگیرد بسیار پایین است.

وی با تاکید برای اینکه شستشوی تخم مرغ برای جلوگیری از این بیماری کارایی ندارد گفت: توصیه ما این است که تا قبل از مصرف تخم مرغ، تخم مرغ شسته نشود چراکه این اقدام باعث ورود آلودگی ها به داخل تخم مرغ می شود. افراد به جای شستن تخم مرغ باید از تخم مرغ هایی استفاده کنند که زیر نظر سازمان دامپزشکی وارد چرخه مصرف می شود و شناسنامه‌دار است.

این دامپزشک همچنین به افرادی که پرندگان زینتی را نگهداری می کنند، توصیه کرد: قطعاً افرادی که در خرید و فروش و نگهداری پرندگان زینتی دست دارند باید در این مورد دقت کنند. همچنین افرادی که پرندگان قاچاق را خریداری می کنند و هیچ نظارتی بر آنها نیست باید در این مورد نگران باشند.

وی همچنین گفت: همه باید مراقب باشند تا اگر درجایی لاشه پرندگان مرده وجود داشت به آن دست نزنند و به مقامات بهداشتی و دامپزشکی در این باره خبر دهند.

دباغ مقدم تاکید کرد: این بیماری در صورت ابتلا، قابل انتقال از انسانی به انسان دیگر است و در افرادی که ضعف ایمنی دارند و آسیب پذیرند از جمله نوزادان، کودکان، زنان باردار و افراد مسن ممکن است مرگ آور باشد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatnews.com