عوارض مصرف خودسرانه داروهای مکمل در دراز مدت
مصرف بی رویه داروهای مکمل باعث تاثیرات نامطلوب و عوارض در خانم ها و آقایان می گردد، در ضمن مصرف داروهای استروئیدی که ورزشکاران استفاده می‌‌کنند عملکرد غدد طبیعی بدن را کاهش خواهد داد

دکتر سیدمهدی سجادی، داروساز و دبیر انجمن داروسازان ایران گفت: عموما داروهایی که توسط افرادی که ورزش بدنسازی انجام می‌دهند، مصرف می‌شوند از نوع داروهای استروئیدی هستند که به لحاظ علمی این نوع داروها هورمونی هستند. این داروها عوارض زیادی برای بدن خواهند داشت، بخشی از این فرآورده‌ها درون بدن تولید می‌شوند و زمانی که فرد مقدار اضافی از این داروها را از خارج به بدن منتقل می‌کند، قطعا مکانیسم داخلی بدن تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت که این موضوع کاهش عملکرد غدد طبیعی را در پی خواهد داشت.

وی گفت: از عوارض مصرف داروهای بدنسازی در خانم‌ها، می‌توان به ریزش موی سر، عضلانی شدن بیش از حد بدن، پرمویی و بم شدن صدا اشاره کرد. در آقایان نیز مشکلاتی مثل عقیم شدن فرد، اختلال در کارکرد پروستات، فشار خون بالا و دیابت را به‌وجود خواهد آورد. استفاده از استروئیدها برای ورزشکاران به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. استفاده و تهیه مکمل‌ها از داروخانه زیرنظر متخصص تغذیه مشکلی برای افراد به‌وجود نخواهد آورد. مکمل‌ها می‌تواند شامل پودرهای پروتئینی و کراتین باشد که حین تمرینات مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما تجویز و تهیه داروها بدون نظر متخصصین، به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

دکتر سجادی در مورد استفاده خودسرانه از کراتین گفت: اگر کراتین به‌صورت خودسرانه مصرف شود در دراز مدت با عوارضی همراه خواهد بود، مصرف کراتین باعث خواهد شد فرد بدون درنظر گرفتن توان و سیستم طبیعی بدن بدون خستگی، اقدام به انجام ورزش‌های سنگین کند. در حقیقت کراتین باعث می‌شود احساس خستگی در بدن کمتر حس شود و تمرین مکرر باعث آسیب رسیدن به بافت‌های بدن خواهد شد.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemirgh.com/health
منبع: birtak.com