برنامه موفق پیشگیری از پوسیدگی دندان از سه مرحله کلی تشکیل می‌شود: مراقبت صحیح از دندان،...

 

مراقبت از دندان‌ها شامل مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور کامل و روزانه و مراجعه منظم به دندانپزشک برای بررسی دندان‌هاست.حالت ایده‌آل این است که هرکس دندان‌هایش را بعد از هر وعده غذای اصلی و یا میان‌وعده مسواک بزند،اما هدف عملی‌تر مسواک زدن حداقل دو بار در روز،به هنگام صبح و قبل از رفتن به بستر و کشیدن نخ دندان حداقل یک بار در روز است.
کلید داشتن عادات خوب مراقبت از دندان،آموزش آن از دوران کودکی است.کودکان خود را به مسواک زدن منظم،حتی قبل از درآمدن کامل دندان‌ها عادت دهید.دندانپزشک کودک شما یا مربی بهداشت می‌تواند روش صحیح استفاده از نخ دندان را به وی نشان دهد.
درباره رژیم غذایی هم باید بگویم این عقیده که قند در پوسیدگی دندان نقش دارد،مطلب تازه‌ای نیست،اما شواهد خاطر نشان می‌کند که نه تنها قند،بلکه همه کربوهیدرات‌های قابل تخمیر که به صورت غذا مصرف می‌شوند موجب پوسیدگی دندان می‌گردند.کربوهیدرات‌های قابل تخمیر،همه انواع قندها و بیشتر نشاسته‌های پخته شده مانند نان،بیسکوییت‌های نمکی و سیب‌زمینی سرخ شده را شامل می‌شوند.از آنجا که کربوهیدرات‌ها بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می‌دهند،مصرف آنها را کاهش ندهید.
مراقبت از دندان به این معنی نیست که نمی‌توانید بستنی،کیک،کلوچه یا آب‌نبات بخورید.مقدار قند خورده شده کمتر از نحوه خوردن و زمان مصرف آن اهمیت دارد.مواد شیرینی که بین وعده‌های اصلی غذا خورده می‌شوند از آنها که با غذا صرف می‌شوند،مضرتر هستند.
سعی کنید در عادات غذایی خود و کودک‌تان این نکات را رعایت کنید:
 
* از خوراکی‌های قندی جویدنی یا مکیدنی به خصوص به عنوان میان‌وعده اجتناب کنید.

* مواد خوراکی مانند آب‌نبات،مغزهای گیاهی پوشیده شده با شکلات،غلات خشک و میوه‌های خشک شده به دندان‌های شما می‌چسبند،بنابراین سعی کنید در عرض 20 دقیقه پس از مصرف آنها دندان‌ها را مسواک بزنید.

* در انتخاب میان‌وعده‌ها دقت کنید.خوردن میان‌وعده‌هایی که باعث تحریک پوسیدگی دندان می‌شوند، بیش از صرف آنها همراه با وعده‌های اصلی به دندان آسیب می‌رساند. خوردن وعده‌های غذایی مستعد و کوچک در طول روز به باکتری‌ها امکان می‌دهد که جریان مداومی از اسید را روی دندان‌ها تولید کنند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی:
دستور العمل های خانگی برای سفیدی دندان!!
تاثیر عصاره اکالیپتوس بر روی دندان
لزوم استفاده از نخ دندان
آیا پودرهای سفید کننده دندان موثرند؟
زرد شدن دندانها؛ علل و پیشگیری