شیوع ویروس مرگبار سرخک در اروپا بدلیل ترس از اوتیسم
بیماری سرخک به دلیل خرافات و ترس بی مورد والدین، این روزها با قدرت هرچه بیشتر در حال حمله به کودکان و عامل مرگ آنها در اروپا است

ترس از اوتیسم، دلیل عدم استفاده از واکسن سرخک و مرگ کودکان در اروپا

براساس جدیدترین گزارش ها، بیماری سرخک به یک عامل بسیار جدی و خطرناک در سراسر کشورهای اروپایی تبدیل و به تازگی باعث مرگ بیش از 35 کودک در کشورهایی از جمله، آلمان، ایتالیا، رومانی و انگلستان شده است.

این آمار بالای مرگ و میر سبب هشدار سازمان بهداشت جهانی به مقامات کشورهای اروپایی در خصوص تشدید نظارت بر انجام واکسیناسیون در کودکان این کشورها شده است.

با وجود مسری بودن و آمار بالای مرگ و میر یا معلولیت در اثر ابتلا به بیماری سرخک، تزریق واکسن تا 95 درصد می تواند از سرایت و یا ابتلای به آن جلوگیری کند، اما متاسفانه بسیاری از والدین در کشورهای اروپایی و حتی آمریکایی در اثر خرافات و ترس از ابتلای فرزند خود به بیماری اوتیسم از تزریق انواع واکسن ها از جمله سرخجه، مخملک و سرخک به کودک جلوگیری می کنند.

این عدم مصونیت و ایمنی در مقابل بیماری ها، سبب افزایش آمار ابتلا به بیماری هایی شده است که برای سال ها عملاً به فراموشی سپرده شده بودند.

تنها در کشور انگلستان در سال های اخیر بیش از سه هزار و 300 مورد ابتلا به سرخک به ثبت رسیده که از این میان عده ای از کودکان جان خود را از دست داده یا با معلولیت های دائمی مواجه شده اند.

کارشناسان هشدار می دهند هنوز هیچ رابطه مستقیمی بین تزریق واکسن و ابتلای کودکان به بیماری اوتیسم به دست نیامده و این نباید سبب شود تا والدین از تزریق واکسن برای کودکان خود جلوگیری کنند.

دولت ایتالیا در مقابله با نگرانی والدین و خودداری آنها از تزریق واکسن برای فرزندان خود اعلام کرده است طرح تزریق 12 واکسن برای ثبت نام در مدارس دولتی را اجرا می کند تا والدین برای ثبت نام فرزندان خود مجبور به انجام واکسیناسیون فرزندان خود شوند.

بیماری سرخک یکی از بیماری ها در دسته عفونت های ویروسی و تنفسی است و ابتلا به آن از راه تنفسی ایجاد می شود، علائم بیماری شامل تب بالا، عطسه، سرفه و آبریزش بینی است و به تدریج لکه های قرمز یا سفید در سراسر بدن ایجاد می شود.

این بیماری درمان خاصی ندارد و تنها برای کاهش درد از مسکن استفاده می شود، تزریق واکسن می تواند تا درصد بالایی از ابتلا به این بیماری یا سرایت از فرد بیمار به سایرین جلوگیری کند.

از جمله عوارضی که سرخک می تواند در فرد مبتلا ایجاد کند نابینایی، عفونت گوش و ذات الریه، التهاب مغز، اسهال شدید و سایر مشکلات گوارشی است.

همچنین مادران بارداری که در معرض این بیماری قرار می گیرند یا فرزند یا اطرافیان آنها به سرخک مبتلا است در معرض سقط جنین یا آسیب بینایی و مغزی جنین قرار دارند و ادامه بارداری مشروط به آزمایشات دقیق است.

کارشناسان به والدین درسراسر جهان توصیه می کنند برای جلوگیری از ابتلای کودکان خود به بیماری های مرگبار حتماً در بازه های زمانی مناسب نسبت به واکسیناسیون آنها اقدام کنند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: isna.ir