ضربه به سر و تبعاتی که شاید از آن خبر نداشته باشید
آسیب شدید به سر ممکن است باعث افزایش خطر زوال عقل در سال‌ها بعد شود و همچنین ضربه به سر می‌تواند باعث ایجاد تغییر کوتاه‌مدت در چرخه قاعدگی خانم‌ها شود

تاثیر ضربه به سر در افزایش خطر زوال عقل و قاعدگی خانم ها

تحقیق جدیدی از فنلاند بیان می‌کند که آسیب شدید سر، علی‌الخصوص در میانسالی، می‌تواند به طور چشمگیری خطر ابتلا به دمانس (زوال عقل) در ادامه زندگی را افزایش دهد.

به گزارش MedLinePlus، محققان به پایش خطر دمانس در افرادی پرداختند که در ۶۵ سالگی یا قبل از آن دچار آسیب مغزی شده بودند. در نهایت، محققان تعیین کردند که این خطر نه تنها در این افراد بالاتر می‌رود، بلکه هرچه آسیب اولیه شدیدتر باشد، خطر دمانس بالاتر می‌رود.

دکتر راحول راج، دانشیار جراحی اعصاب تجربی در بیمارستان آموزشی هلسینکی و مؤلف راهبر این مطالعه، گفت: «مطالعه نشان داد که ۳.۵ درصد از افرادی که به آسیب مغزی متوسط تا شدید دچار شده بودند، بعدها به یک بیماری نورودژنراتیو (اضمحلال عصبی)، مثل دمانس، دچار شدند.»

او خاطرنشان کرد: «این نرخ در مقایسه با افراد هم‌سن که سابقه آسیب مغزی نداشته‌اند، به طور چشمگیری بالاتر است.»

راج افزود: «در مقایسه، تنها ۱.۶ درصد از افرادی که آسیب مغزی خفیف داشتند به بیماری نورودژنراتیو دچار شدند.»

مؤلفان مطالعه خاطرنشان کردند که این تحقیق تنها می‌تواند نشان‌دهنده یک رابطه باشد و نمی‌تواند یک پیوند علت و معلولی را، بین آسیب تروماتیک مغزی و دمانس، اثبات کند.

 

ضربه به سر می‌تواند باعث ایجاد تغییر کوتاه‌مدت در چرخه قاعدگی خانم‌ها شود

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که پس از ضربه به سر، ممکن است چند پریود بعدی یک زن کمی خارج از قاعده شود.

به گزارش MedLinePlus، آنتونی کونتوس، محقق راهبر این مطالعه، گفت: «یافته‌ها بیان می‌کنند که زنان نوجوان و جوانی که دچار ضربه به سر شده‌اند، در مقایسه با آنها که آسیب ارتوپدی دیده‌اند، با احتمال بیشتری به الگوهای ناهنجار قاعدگی دچار می‌شوند.»

وی گفت: «احتمال دو الگوی قاعدگی ناهنجار یا بیشتر در بیمارانی که دچار ضربه به سر شده بودند، نسبت به آنهایی که آسیب ارتوپدی داشتند، شش برابر بیشتر بود.»

این مطالعه شامل ۱۲۸ زن جوان ۱۲ تا ۲۱ ساله بود. شصت و هشت تن از آنان دچار ضربات ورزشی و ۶۰ تن دچار آسیب ارتوپدی، مثل کشیدگی یا پارگی عضله و شکستگی استخوان شده بودند. ۴۵ درصد از این زنان حداقل یک پریود ناهنجار داشتند.

نزدیک به ۲۴ درصد از زنانی که دچار ضربه به سر شده بودند، در طی دوره مطالعه دو الگوی قاعدگی ناهنجار یا بیشتر داشتند. این میزان در بین زنان دچار آسیب‌های ارتوپدی حدود ۵ درصد بود.

رابطه دقیق بین ضربه به سر و پریودهای نامنظم مشخص نیست و ممکن است به خاطر تأثیر ضربه به سر بر عملکرد تخمدان باشد.

این مطالعه در روز ۳ ژوییه در ژورنال JAMA Pediatrics منتشر شد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamaneh.com