مبارزه با سرطان، بدون جراحی، فرضیه ای جالب
دانشمندان با ارائه فرضیه‌ای جالب درباره لایه‌ای شکری که سلول‌های سرطانی را دربرگرفته، قصد دارند راهی عملی برای برانگیختن سیستم ایمنی بدن پیدا کنند تا بدون نیاز به عمل جراحی یا شیمی‌درمانی، خود بدن در جنگ علیه سلول‌های سرطانی پیروز شود

پیروزی بر سرطان توسط سیستم ایمنی بدن

سلول‌های شما با شکر پوشیده شده‌اند و وقتی مبتلا به سرطان می‌شوید، آنها هر چیز دیگری تلقی می‌شوند بجز چیزی شیرین و شکرین! «کارولین بِرتوزی»، زیست‌شیمی‌شناس در جریان بحثی در TEDx Stanford درباره چنین تعبیری بیشتر توضیح می‌دهد.
به گزارش سیدنی مورنینگ هرالد، کار «برتوزی» بر بافت‌های شکری پیچیده‌ای متمرکز شده که اطراف سلول‌ها را دربرگرفته‌اند. به نظر می‌رسد که این پوشش همچون شاخ‌وبرگ درختان، می‌تواند درباره بدن، حتی درباره گروه خونی، اطلاعات زیادی به دانشمندان بدهد.

در حالت ایده‌آل، دستگاه ایمنی بدن می‌تواند سلول‌های بد را تشخیص دهد و به آنها حمله کند تا با این کار از بدن در برابر ابتلا به بیماری محافظت کند؛ اما در مورد سلول‌های سرطانی، نوعی پوشش شکری مخصوص سبب فریب سیستم ایمنی می‌شود تا این سلول‌ها را نادیده بگیرد و از حمله به آنها صرفنظر کند.
بروزی درباره «اسید سیالیک» تحقیق می‌کند؛ همین ماده شکری است که سبب عدم تشخیص سلول‌های سرطانی از سایر سلول‌ها می‌شود و به نظر می‌رسد که کارش فریب دادن سیستم ایمنی بدن باشد. با این کار، سلول‌های سرطانی از چنگال نیروی دفاعی بدن فرار می‌کنند.
وقتی این سلول‌ها در برابر چالش و یا توجه سیستم دفاعی قرار نگیرند، آنها براحتی و آزادانه تقسیم می‌شوند و به گونه‌ای وحشیانه درون بدن گسترش پیدا می‌کنند.

برونزی توضیح می‌دهد که طرح محققان استفاده از داروهایی برای جداکردن شکر از سلول‌های سرطانی برای کمک به سیستم ایمنی در مبارزه با این سلول‌هاست. وقتی ترفند این سلول‌ها آشکار شود، محققان امیدوارند که دستگاه دفاعی و ایمنی بدن بتواند پیش از آن‌که چنین سلول‌های بدی شانسی برای گسترش پیدا کنند، آنها را از بین ببرد.
چنین روشی، هیجان‌انگیز است! این محقق ابراز امیدواری می‌کند که در این صورت، ممکن است راهکار پزشکی برای مبارزه با سرطان به طور کلی تغییر کند. 


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatonline.ir