گیـاهخـواری می تواند زمینـه‌سـاز افسـردگی باشد
گرچه رژیم گیاهخواری به عنوان یکی از اصول عالی تغذیه برای حفظ سلامت جسم شناخته شده و می‌تواند خطر بیماری‌هایی نظیر سرطان کولون و ناراحتی قلبی عروقی را کاهش دهد اما محققان به تازگی دریافتند، گیاهخواری با احتمال افزایش افسردگی همراه است

رابطه گیاهخواری و افسردگی

نتایج تحقیقات اخیر که در نشریه پزشکی Journa- of Affective Disordes به چاپ رسید، نشان می‌دهد رژیم گیاهخواری ممکن است سبب بروز علائم افسردگی شود. در واقع، این شیوه غذایی باعث کمبود ویتامین B12 (خوراکی‌های با منشا حیوانی) می‌شود و خطر فزاینده اختلالات ذهنی ناشی از مصرف زیاد گردو به دلیل مقدار بالای اسیدهای چرب امگا 6 را در پی دارد. محققان دانشگاه بریستول انگلستان مطالعه‌ای روی 10 هزار نفر که 350 نفر آنها گیاهخوار بودند، انجام دادند تا ارتباط بین رژیم غذایی و خطر بروز افسردگی مشخص گردد.

نتایج حاکی از آن بود که حدود 50درصد گیاهخواران مطلق که هیچ خوراکی با منشا حیوانی مانند شیر، عسل و تخم مرغ نمی‌خورند دچار کمبود ویتامین B12 می‌شوند که نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارد. همچنین 7درصد از گیاهخوارانی که چنین منایع غذایی را در کنار رژیم خود می‌خورند نیز از این کمبود رنج می‌برند. 

به علاوه، محققان متوجه شدند گیاهخواران در برنامه خود مقدار زیادی گردو مصرف می‌کنند که سرشار از امگا 6 است که این اسیدهای چرب بر خلاف اسیدهای چرب امگا 3 با افزایش احتمال اختلالات سلامت روانی همراه است. همچنین افزایش سطح فیتو استروژن‌های خون به دلیل مصرف حبوبات و سویا به عنوان اصول این سبک غذایی نیز در کنار دریافت ناکافی خوراکی‌های دریایی زمینه‌ساز علائم افسردگی می‌شود.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: sepidonline.ir