زائران عتبات باید دو هفته قبل از عزیمت، واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به زائران عتبات عالیات توصیه کرد که دو هفته پیش از اعزام، واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند

تزریق واکسن آنفلوآنزا دو هفته پیش از عزیمت به عتبات

دکتر شکرالله سلمان زاده با اشاره به برنامه هرساله این دانشگاه برای کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌های عفونی و پاسخگویی به فوریت‌های بهداشتی احتمالی در ماه‌های محرم و صفر اظهار کرد: ارائه خدمات بهداشتی مطلوب، آموزش چهره به چهره از طریق استقرار کارشناسان بهداشتی در گیت‌های خروج به همراه توزیع اقلام رسانه‌ای آموزشی، انجام مراقبت سندرمیک و شناسایی موارد از جمله اقدامات مرکز بهداشت استان خوزستان برای جلوگیری از ورود و گسترش بیماری های واگیردار از مرزهای عراق به کشور است. توصیه می‌شود زائرینی که بیماری‌های مزمنی مانند دیابت، فشار خون یا بیماری قلبی دارند قبل از عزیمت حتما به پزشک خود مراجعه کنند و ضمن معاینه، با تشخیص پزشک در این سفر حاضر شوند.

وی تصریح کرد: زائران باید قبل از سفر به عتبات عالیات و برای حفظ سلامتی خود واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. این واکسن به شکل مناسب و گسترده‌ای در همه داروخانه‌های استان خوزستان موجود است و معاونت بهداشت نیز تدبیری اندیشیده است که اقشار پرخطر مانند بیماران دیالیزی به شکل رایگان این واکسن را دریافت کنند.

سلمان‌زاده اضافه کرد: با توجه به حجم بالای جمعیت زائران مراسم اربعین حسینی(ع) و احتمال ابتلا به بیماری آنفلوانزا و قرار گرفتن در معرض شیوع این بیماری، همچنین با توجه به تجارب سالهای قبل که عده زیادی از زائرین پس از بازگشت دچار عفونتهای شدید تنفسی شده اند، توصیه می‌شود، زائرین محترم عتبات عالیات حداقل دو هفته قبل از اعزام، نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند؛ چرا که به طور متوسط حدود دو هفته طول می‌کشد تا پاسخ محافظتی آنتی‌بادی پس از واکسیناسیون در بدن فرد حاصل شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره علائم ابتلا به بیماری آنفلوآنزا گفت: آنفلوانزا بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی است که بر اثر عفونت با ویروس مولد آنفلوانزا ایجاد می‌شود و در هر سنی میتواند افراد را مبتلا سازد. علائم آن شامل تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی، گلودرد، سرفه و گاهی همراه با علائم گوارشی همچون حالت تهوع، استفراغ و اسهال است. بیماری تقریبا در تمام افراد مبتلا، با سرفه خشک و گلو درد همراه است . این سرفه‌ها اغلب شدید است و برای مدتی ادامه دارد، اما سایر نشانه‌های بیماری، بعد از دو تا هفت روز خود به خود بهبود پیدا می‌کنند.

سلمان زاده افزود: اهمیت آنفلوانزا در سرعت انتشار، وسعت و تعداد مبتلایان، قابلیت ایجاد همه‌گیری و شدت عوارض آن‌ها به‌خصوص ذات الریه ویروسی و باکتریایی است. در همه‌گیری‌های بزرگ شکل شدید یا کشنده بیماری بیشتر در سالمندان و افرادی که به دلیل عوارض قلبی، ریوی، کلیوی، بیماریهای متابولیک، کم‌خونی و یا نارسایی ایمنی ناتوان شده‌اند، مشاهده می‌شود.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افراد بالای ۵۰ سال، مبتلایان به بیماری‌های قلبی، تنفسی مزمن مانند آسم، نارسایی کلیه، نارسایی‌های کبدی، سرطان، افراد در حال شیمی‌درمانی، مبتلایان به دیابت پیشرفته و کنترل نشده، بیماران مبتلا به اختلالات خونی، زنان بارداری که سه ماهه دوم و سوم حاملگی آنان مقارن با فصل شیوع آنفلوانزا است، کودکان و نوجوانان شش ماه تا ۱۸ ساله‌ای که تحت درمان طولانی مدت با آسپرین هستند،کودکان شش تا ۵۹ ماهه و تمام افراد گروه سنی پنج تا ۱۸ سال جزو گروههای در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزا هستند. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: رعایت نکات بهداشتی مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا است که شستن مکرر دستها با آب و صابون و رعایت آداب تنفسی(پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه) اهمیت زیادی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارد.
بنابر اعلام معاونت بهداشت، سلمان‌زاده در پایان گفت: افراد زمانی که دچار علائم آنفلوانزا شدند، باید به پزشک مراجعه و دستورات پزشک شامل استراحت کافی، تغذیه مناسب و استفاده از مایعات هنگام بیماری را رعایت کنند همچنین افراد بیمار باید از ورود به مکانهای پرتردد تا زمان بهبودی و رفع علائم بیماری خودداری کنند. بیماران باید از در آغوش گرفتن، بوسیدن، دست دادن و رها کردن دستمال کاغذی‌های مصرف شده در محیط خودداری کنند. افراد زمانی که به عیادت بیماران می‌روند، از بیمار حداقل یک متر فاصله بگیرند و از ماسک استفاده کنند تا از شیوع بیشتر آن جلوگیری کنند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamaneh.com