اگر رفلاکس اسید معده دارید دارو نخورید!!
این آزمایش‌ها نشان داد در حالی که مسدودکننده‌های H2 هیچ ارتباطی با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده ندارند داروهای مهار کننده پروتون پمپ با افزایش بیش از دو برابری خطر ابتلا به این سرطان مرتبط هستند.

داروهای رفلاکس اسیدی، خطر سرطان معده را افزایش می‌دهند

متخصصان ادعا کردند داروی معمول برای درمان رفلاکس اسید معده با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده مرتبط است.داروهای مهار کننده پروتون پمپ (PPI) میزان اسید تولید شده در معده را کاهش می‌دهند و برای درمان رفلاکس اسید معده و زخم معده مورد استفاده قرار می‌گیرند.با این حال متخصصان در بررسی جدید خود دریافتند استفاده طولانی مدت از داروهای مهار کننده پروتون پمپ موجب افزایش ۲.۴ برابری خطر ابتلا به سرطان معده می‌شود.

در انگلیس هر سال بیش از۵۰ میلیون نسخه برای داروهای مهار کننده پروتون پمپ تجویز می‌شود که البته این داروها عوارض جانبی دارند و حتی خطر مرگ را افزایش می‌دهند. متخصصان دانشگاه هنگ کنگ و کالج دانشگاهی لندن دریافتند پس از خارج کردن هلیکوباکتر پیلوری خطر ابتلا به این بیماری در ارتباط با دوز و طول دوره مصرف داروهای مهار کننده پروتون پمپ همچنان بالاست.

در این بررسی متخصصان به مقایسه مصرف داروهای PPI و داروهای دیگر کاهنده تولید اسید به نام مسدود کننده‌های H2 در ۶۳ هزار و ۳۹۷ فرد بزرگسال پرداختند. گروهی از این افراد از ترکیبات داروهای PPI و آنتی بیوتیک‌ها برای از بین رفتن هلیکوباکتر پیلوری ظرف یک هفته، بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۲ مصرف کردند.

سپس متخصصان این افراد را تا زمان ابتلا به سرطان معده یا زمان فوت و یا تا رسیدن به زمان پایان مطالعه در انتهای سال ۲۰۱۵ تحت کنترل قرار دادند.

در طول این دوره ۳۲۷۱ نفر به طور میانگین برای مدت سه سال از داروهای PPI مصرف کردند در حالی که ۲۱ هزار و ۷۲۹ نفر دیگر مسدود کننده‌های H2 را دریافت کردند. مجموع ۱۵۳ نفر دچار بیماری سرطان معده شدند که هیچ یک از آنان تحت آزمایش هلیکوباکتر پیلوری قرار نگرفته‌ بودند اما همگی‌شان مشکلات طولانی مدت به دلیل التهاب معده داشتند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، این آزمایش‌ها نشان داد در حالی که مسدودکننده‌های H2 هیچ ارتباطی با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده ندارند داروهای مهار کننده پروتون پمپ با افزایش بیش از دو برابری خطر ابتلا به این سرطان مرتبط هستند.

بیشتر بدانید : رفلاکس معده | علت رفلاکس معده و درمان آن


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:isna.ir