معرفی درمان گیاهی برای سرطان سینه
سرطان سینه رایج ترین سرطان بدخیم در زنان است. اخیرا پژوهشگران در تحقیقات خود به درمان گیاهی برای سرطان سینه دست پیدا کرده اند

معرفی ماده ای گیاهی برای درمان سرطان سینه

نتایج تحقیق پژوهشگران دانشگاه گیلان حاکیست ماده‌ آرتسونات Artesunate که با استفاده از متابولیت‌های ثانویه (اجزای شرکت کننده در سوخت و ساز سلولی) گیاه دارویی گندواش یا خاراگوش چینی Artemisia annua* ساخته شده است، می‌تواند به عنوان یک گزینه برای درمان سرطان سینه معرفی شود.

*گَندِواش یا کینگو یا خاراگوش چینی Artemisia annua : گیاه گندواش به معنی علف گند حاوی ترکیب‌هایی همچون فلاوونوئید، روغن‌های فرار و  آرتمیسینین است. آرتمیسینین ترکیب فعالی است که بیشترین خواص این گیاه را  در درمان سرطان و مالاریا به خود اختصاص می‌دهد.


سرطان یکی از دلایل عمده‌ مرگ‌ومیر انسان در سراسر جهان و سرطان پستان رایج‌ترین نوع بدخیمی در زنان است. در ایران سرطان پستان رتبه‌ نخست را در میان سرطان‌های تشخیصی زنان داراست و این بیماری روند رو به رشدی در دهه‌ اخیر داشته است. علیرغم پیشرفت‌های دارویی در درمان سرطان پستان، هنوز این بیماری برای بسیاری از بیماران قابل درمان نیست و برخی درمان‌ها با عوارض جانبی مختلفی همراه است. محصولات طبیعی، به ویژه محصولات گیاهی، بیش از 3500 سال برای درمان سرطان‌ها استفاده شده‌اند. بنابراین باید تلاش برای کشف درمان‌های جدید به ویژه درمان‌های با منشا گیاهی ادامه یابد.

در سلول‌ها مکانیسمی وجود دارد که بقا، رشد و تکثیر آن‌ها را تنظیم می‌کند، به این مکانیسم مرگ برنامه‌ریزی شده‌ سلول یا آپوپتوز Apoptosis می‌گویند. این مکانیسم فرآیندی است که در نهایت منجر به مرگ سلول می‌شود و چون در این فرآیند سلول مسئول مرگ خود است، به آن خودکشی سلولی نیز گفته می‌شود.


*  آپوپتوز Apoptosis یک فرایند داخل سلولی است: آپوپتوز یا مرگ برنامه ریزی شده ی سلول programed death cell یک نوع خودکشی سلولی است.

در صورتی که خودکشی سلولی دچار اختلال شود، سبب ایجاد سرطان می‌شود. برای از بین بردن سرطان نیاز به عواملی داریم که مرگ برنامه‌ریزی شده‌ سلول را القا کنند. تمام درمان‌های رایج سرطان پستان مانند شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و درمان‌های هورمونی نیز از طریق مرگ برنامه‌ریزی شده‌ سلول برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کنند.

متابولیت‌های ثانویه گیاهی ثابت کرده‌اند که منابع دارویی عالی جدیدی برای درمان سرطان هستند.
آرتمیسینین یک ترکیب شیمیایی گیاهی با نام سزکویی‌ترپن لاکتون Sesquiterpene lactone  است که از نوعی گیاه دارویی چینی به نام Artemisia annua L استخراج می‌شود. این گیاه بیش از دو هزار سال برای درمان تب و مالاریا مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه در ایران به نام  گندواش  معروف است و در بخش‌های شمالی کشور یافت می‌شود.

اگر چه، آرتمیسینین دارای عوارض جانبی کمی است، محدودیت‌هایی نیز دارد. برای رفع محدودیت‌های آرتمیسین مشتق نیمه مصنوعی این ماده با نام آرتسونات طراحی شده است. تحقیقات قابل توجهی روی آرتسونات متمرکز شده است. مشخص شده که این ماده‌ نیمه مصنوعی فعالیت ضد سرطانی در برابر انواع سلول‌های سرطانی نشان می‌دهد. 


داروی گیاهی برای درمان سرطان سینه

داروی گیاهی برای درمان سرطان سینه

در مطالعه‌ انجام شده از سوی محققان دانشگاه گیلان مکانیسم ضد سرطانی آرتسونات در برابر سلول‌های سرطانی پستان از طریق مرگ برنامه‌ریزی شده‌ سلول مورد بررسی قرار گرفت.

در این مطالعه از روش سنجش MTT (روشی برای سنجش تکثیر و بقا سلولی) برای بررسی اثر بازدارنده‌ آرتسونات روی رشد سلول‌های MCF-7 (خط سلول آدنوکارسینوم سینه انسان) سرطان پستان استفاده شد. برای این هدف، غلظت‌های مختلف آرتسونات مورد استفاده قرار گرفت و پس از رنگ‌آمیزی آنکسین V-FITC/PI، روش فلوسیتومتری انجام شد. فعالیت کاسپاز های ۳، ۸ و ۹ نیز با استفاده از کیت‌های آزمایش مربوطه مشخص شد.

نتایج این تحقیق نشان داد که آرتسونات به طور قابل ملاحظه‌ای از رشد سلول‌های MCF-7‌ با دوز و زمان مشخصی جلوگیری می‌کند و می‌تواند رشد سلول‌های MCF-7 سرطان پستان را با القای آپوپتوز از طریق مسیرهای درونی و بیرونی وابسته به کاسپاز مهار کند. بنابراین بر اساس ادعای این تحقیق مشخص شد که آرتسونات می‌تواند به عنوان یک گزینه برای درمان سرطان پستان معرفی شود.


 اگر می خواهید بیشتر بدانید : نشانه های سرطان سینه چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خبر های خوش در مورد سرطان سینه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان شدگان سرطان پستان،چه زمانی رهایی یافته تلقی می شوند؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : در سرطان پستان چه هنگام باید سینه برداشته شود؟ 



 گردآوری :گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : isna.ir