اهمیت تغذیه با شیر مادر، به مناسبت روز جهانی شیر مادر
تغذیه با شیر مادر اهمیت زیادی هم برای حفظ سلامت مادر و هم حفظ سلامت نوزاد دارد. در این مطلب به اهمیت تغذیه با شیر مادر اشاره می شود

 تغذیه با شیر مادر ضامن سلامت مادر و نوزاد

تغذیه نوزادان با شیر مادر همواره مورد تاکید و دغدغه صاحبنظران حوزه سلامت بوده تا جایی که در سال 1990 میلادی نمایندگان سازمان ملل متحد، سازمان بهداشت جهانی و برخی از صاحبنظران از کشورهای مختلف را بر آن داشت تا با معرفی یک روز مشخص، توجه عموم جامعه را به ضرورت این اقدام و راهکارهای حمایتی جلب کنند. پس از آن در سال 1991،  انجمن جهانی شیر مادر موسوم به WABA با حمایت یونیسف تاسیس شد تا اهداف این برنامه هدفمندتر دنبال شود.

 

" شیر مادر" تنها نیاز غذایی تا شش ماهگی

شیر مادر، ماده غذایی بی بدیلی است که در کنار تامین همه نیازهای غذایی و جسمی نوزاد از بدو تولد تاثیر انکارناپذیری در رشد روانی و عاطفی او دارد و پیوندی عمیق میان مادر و نوزاد را شکل می دهد. همچنین تغذیه با شیر مادر، از فرزند در برابر بسیاری از بیماری های عفونی و مزمن محافظت می کند و رشد حسی و شناختی او را ارتقا می دهد. علاوه بر این ها تاثیرات مثبتی مانند پیشگیری از بسیاری از بیماری های زنان به ویژه سرطان تخمدان، از جمله مواردی است که نمی توان نادیده گرفت.

اما برای این که شیردهی موفق طی این دوران صورت گیرد، سازمان بهداشت جهانی و یونیسف توصیه های مهمی را به صورت چارچوب کلی ارائه داده اند که آغاز شیردهی از زمان تولد نوزاد، تغذیه انحصاری با شیر مادر طی شش ماه نخست زندگی، شیردهی در هر نوبت تقاضای نوزاد و استفاده نکردن از شیشه شیر و پستانک مهم ترین آن هاست.


تغذیه با " شیر مادر"؛ ضامن سلامت پایدار جامعه

باوجود تاکید فراوان بر اهمیت و لزوم تغذیه نوزاد با شیر مادر به ویژه در شش ماه نخست زندگی، ارزیابی سازمان بهداشت جهانی در 194 کشور نشان می دهد که تنها 40 درصد شیرخواران کمتر از شش ماه به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می شوند و این آمار تنها در 23 کشور بیشتر از 60درصد گزارش شده است. این در حالی است که سرمایه گذاری در این زمینه در سطح سلامت و اقتصاد کلان جامعه نیز تاثیر جدی دارد؛ برای مثال تنها حدود 5دلار سرمایه گذاری برای هر نوزاد در این زمینه می تواند به 300 میلیارد دلار صرفه جویی اقتصادی تا سال 2025 منجر شود.

به یاد داشته باشید که...

برخی از آثار تغذیه با شیر مادر حتی تا سنین بزرگ سالی نیز برای فرزند شما باقی می ماند و او را از کودکانی که با شیر خشک تغذیه شده اند، متمایز می کند؛ مانند تأثیر شیر مادر در هوش نوزاد.

فواید شیر مادر محدود به خواص غذایی آن نیست. شیر مادرعلاوه بر داشتن تمام ویتامین ها و مواد غذایی ضروری، دارای ترکیبات مهم محافظت کننده از نوزاد در برابر بیماری ها نیز است. به همین دلیل، آکادمی پزشکی اطفال آمریکا توصیه می کند تغذیه نوزاد تا شش ماهگی تنها با شیر مادر انجام شود.


مضرات تغذیه با شیر خشک
شیردهی,شیرمادر,نوزاد و شیشه شیر

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه نمی شوند، بیشتر در معرض خطرات زیر قرار می گیرند:

  • عفونت هایی مانند عفونت گوش و قفسه سینه

  • ناراحتی معده و روده که باعث اسهال می شود

  • عارضه مرگ ناگهانی نوزاد

  • چاقی و امراض مزمن در آینده

  • سرطان های دوران طفولیت

خطرات عدم شیردهی برای مادر
شیردهی,شیر مادر

  • خون ریزی بعد از زایمان

  • دیابت نوع 2

  • سرطان سینه یا تخمدان

این در حالی است که دکتر برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، می گوید: در جهان فقط 45 درصد مادران تا 24 ماهگی به کودک شیر می دهند. در صورتی که اگر تغذیه با شیر مادر درست انجام شود، سالانه از مرگ 823 هزار کودک و 20 هزار مادر در دنیا پیشگیری می کند.

برکاتی، هزار روز اول زندگی از لقاح تا 9ماه بارداری مادر و دو سال پس از تولد را دوران طلایی و کلیدی سلامت کودک دانست و اظهار کرد: این دوران برای آینده هر انسانی بسیار حیاتی است. حداکثر رشد مغزی، عمده یادگیری پایه ای کودک، شخصیت کودک، ارتباط عاطفی کودک و مادر در این دوره اتفاق می افتد.

پیشگیری از بیماری های قلبی و فشار خون، پیشگیری از ابتلا به سرطان های سینه، تخمدان و دهانه رحم در مادران و پیشگیری از بیماری های عفونی، تنفسی، عفونت گوش میانی و اسهال در کودکان از جمله آثار بلندمدت ناشی از تغذیه کودکان با شیر مادر است


بیشتر بدانید : هفته جهانی تغذیه با شیر مادر 2017

بیشتر بدانید : گیاهان افزایش دهنده و کاهش دهنده شیر مادر

بیشتر بدانید : شیر مادر تا چه سنی؟

بیشتر بدانید : باورهای نادرست درباره شیر مادر

بیشتر بدانید : اگر به نوزاد خود شیر مادر می دهید، بخوانید

بیشتر بدانید : ستایش شیر مادر و 10 توصیه به مادران

بیشتر بدانید : هفته جهانی تغذیه با شیر مادر 2017


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com