شیر شتر را بجوشانید تا از تب مالت در امان بمانید
 شیر شتر در برخی استان ها مصرف زیادی دارد که مصرف این شیر خطر بروز تب مالت را افزایش می دهد، در این مطلب به نکات مهمی در این باره اشاره می شود

 شیر شتر و تب مالت

محمد راه انجام،رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان، اظهار کرد: بروسلوز یکی از مهمترین و شایع‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که طیف وسیعی از پستانداران شامل‌ انسان، گاو، گوسفند، شتر، بز، خوک، جوندگان و پستانداران دریایی را مبتلا می‌کند و میزان شیوع تب مالت در انسان به طور مستقیم به شیوع بروسلوز در دام‌ها بستگی دارد.

با توجه به ضرورت ردیابی سریع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، نظیر بیماری بروسلوز(تب مالت) در دامداری‌های شهرستان و با هدف انتشار نیافتن این بیماری در جمعیت انسانی و کاستن از ضایعات آن، طرح پایش و رصد بیماری‌های مشترک و حذف دام‌های مبتلا در دامداری‌های شهرستان نهبندان از ابتدای امسال اجرا شد.

 از ابتدای امسال 1670 نفر شتر در 34 واحد شترداری، مورد خونگیری و آزمایش بروسلوز قرار گرفتند که تعداد 15 نفر شتر بعنوان راکتور مثبت بروسلوز شناسایی و از چرخه مصرف انسانی حذف شدند.

بیشتر بدانید : تب مالت ‌،مهمترين بيماری قابل انتقال بين انسان و حيوان


جوشاندن شیر موجب نمایان شدن نشانه‌های فساد نهفته در شیر می‌شود
شیر شتر,شیر

باکتری بروسلا در انواع مختلف شیر، خامه و پنیر تازه برای دوره‌های زمانی متغیر زنده باقی می‌ماند، متاسفانه توزیع کنندگان شیر شتر به مردم توصیه می‌کنند شیر را نجوشانید که خاصیت شیر از بین می‌رود در حالیکه جوشاندن شیر موجب نمایان شدن نشانه‌های فساد نهفته در شیر می‌شود.

گرم کردن شیر شتر در خواص آن تاثیر منفی ندارد، حتی اگر شیر خام دچار فساد نشده باشد به دلیل عدم پاستوریزه بودن با ریسک فاکتور بسیار بالا حاوی عوامل انتقال تب مالت به مصرف کننده است.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان با تاکید بر اینکه مصرف غیر اصولی و غیر بهداشتی محصولات و فرآورده‌های دامی می‌تواند سلامت مصرف کننده را به صورت جدی مورد تهدید قرار دهد، یادآورشد: تاکید ما استفاده از محصولات پاستوریزه و استریلیزه است و اگر مردم به هر دلیل تمایل به استفاده از سیستم سنتی دارند باید حتما قبل از مصرف شیر را بجوشانند و در صورتیکه شیر دچار بریدگی شد اطمینان حاصل کنند که این محصول خراب شده است.


بیشتر بدانید : تب مالت همین نزدیکی است!


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : isna.ir