میزان ابتلا به ایدز افزایش یافته یا کاهش؟
 ایدز یکی از بیماری های دنیای جدید است که تلاش های زیادی برای پیشگیری از آن انجام می شود

آمار مبتلایان به ایدز در ایران

 در حوزه ایدز سالانه ۲ هزار بیماریابی انجام می شود که هر بیمار سالی ۱۴ تا ۱۶ هزار دلار هزینه به نظام سلامت تحمیل می کند.مسعود مردانی ، دبیر سومین گردهمایی بین المللی و هفتمین سمینار ایدز اظهار داشت: آمار مبتلایان ایدز به ۳۸ درصد کاهش یافته و در طول این مدت با برنامه ریزی هایی که سازمان جهانی بهداشت انجام داده، بیش از ۱۴ میلیون نفر مبتلا، از مرگ نجات یافته اند.

او با بیان این که الگوی ابتلا به ایدز تغییر کرده است، یادآور شد: الگوی ابتلا به ایدز از استفاده از سرنگ مشترک به سمت تماس های جنسی تغییر یافته است، همچنین تقریبا تعداد موارد جدید ابتلا به ایدز در بین زنان و مردان امسال برای نخستین بار برابر شده است. در ادامه به شیوه های پیشگیری از این بیماری به اجمال اشاره می کنیم :به طور خلاصه، اقدامات پیشگیری از HIV را می توان به سه دسته تقسیم کرد :

  1. پیشگیری از عفونت های فرصت طلب در افراد آلوده به HIV
  2. پیشگیری از عفونت HIV در گروه های در معرض خطر
  3. پیشگیری از عفونت HIV در جمعیت عمومی

کاندوم

با توجه به این که مهم ترین پیامد آلودگی به HIV، بروز عفونت های فرصت طلب می باشد، بنابراین باید تا حد امکان از ایجاد این عفونت ها در افراد HIV مثبت جلوگیری کرد. برای این هدف دو کار می توان انجام داد :

 

  • پیشگیری دارویی : در مورد بعضی از عفونت های فرصت طلب مثل سل، می توان با تجویز داروهایی از بروز آن ها در افراد HIV مثبت و مبتلا به ایدز جلوگیری کرد.

  • واکسیناسیون: با واکسیناسیون افراد HIV مثبت می توان از بروز عفونت هایی مثل ذات الریه، دیفتری و کزاز، آنفلوانزا و... پیشگیری کرد.

  • بعضی از افراد و گروه ها مثل معتادین تزریقی، کارکنان بهداشتی درمانی، نوزادان متولد شده از مادران HIV مثبت، مبتلایان به عفونت های آمیزشی و افراد با رفتارهای جنسی پرخطر در معرض خطر بالای آلودگی به HIV قرار دارند.


بیشتر بدانید : علت ابتلا به ایدز در زنان:رابطه با همسر، رابطه نامشروع یا خودفروشی؟

بیشتر بدانید : علائم بیماری ایدز در مردان

بیشتر بدانید : علائم ایدز بعد از روابط جنسی پر خطر و پاسخ به سوالات کاربران

بیشتر بدانید : ایدز


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : mehrnews.com