اگر عصرها حمام می روید حتما این مطلب را بخوانید
 دوش گرفتن و حمام کردن فواید زیادی برای بدن دارد اما اگر در زمان مناسب این کار را انجام دهید، فواید آن بیشتر خواهد شد 

 دوش گرفتن در غروب یا عصر چه مشکلاتی در پی دارد؟

ما اغلب از والدین یا بستگان نزدیک زمانی که تصمیم به حمام کردن در شب داریم می شنویم حمام کردن در غروب برای سلامتی خوب نیست. علت آن را می توانیم چندین بیماری مانند رماتیسم و یا بیماری های دیگر بیان کنیم. آیا این چیزی که می گویند حقیقت دارد؟ بگذار ببینیم. در این بخش چند مهم و اطلاعاتی درباره مضرات حمام کردن در غروب برای سلامتی آورده شده است.


حمام کردن در وقت غروب و عصر باعث رماتیسم می شود

رماتیسم بیماری خود ایمنی است،و زمانی رخ می دهد که درد مفاصل وجود دارد، بنابراین فرد مبتلا به روماتیسمی، احساس دردناکی در مفاصل خود خواهد داشت.علل روماتیسمی هنوز مشخص نیست. طبق نظر متخصصان پزشکی این بیماری به دلیل اختلالات ژنتیکی رخ می دهد که می تواند در سنین مفید هر کسی رخ دهد.


در زیر به نشانه های رماتیسم اشاره می شود: 

  • درد مفاصل
  • بعضی قسمت های متمایل به قرمز در مفاصل
  • زمانی که به آن دست می زنید، ناحیه مفاصل گرم هستند
  • مفاصل خشن در صبح
  • کاهش عملکرد مفاصل

این بیماری در واقع مضر نیست اما اگر احساس بیماری روماتیسمی دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. و اگر روماتیسم داشته باشید، و مجبور هستید غروب حمام کنید، توصیه می شود از آب گرم استفاده کنید چون آب سرد مفاصل را سخت می کند.


پیری زودرس
دوش گرفتن

حمام کردن در غروب می تواند باعث پیری زودرس شود. افراد زیادی می گویند که بدن آن ها به اندازه کافی قوی نیست که با آب سرد شست وشو کنند وقتی در عصر حمام می کنند باعث افزایش متابولیسم بدن آن ها می شود. در نتیجه بدن به کالری و سطح بالایی از اکسیژن نیاز دارد تا آن را تثبیت کند.


ذات الریه

حمام کردن در غروب می تواند موجب ذات الریه شود. در واقع، این فکر نادرست است. این بیماری از عفونت ویروس و باکتری هوا ناشی می شود. فرد مبتلا به ذات الریه معمولا سرفه می کند، به سختی نفس می کشد و می لرزد.ذات الریه برای مدتی طولانی درمان نمی شود. علایم اولیه این بیماری مشابه کسانی هستند که سرفه و آنفولانزا مشترکی دارند.


اسید اوریک

حمام کردن در غروب می تواند خطر اسید اوره را افزایش دهد. این بیماری زمانی رخ می دهد که اسید اوره در بدن در حال افزایش است. سپس می تواند باعث شود که کلیه ها قادر به وفق دادن و همچنین آزاد کردن ترکیبات نباشند. نشانه های مختلفی از این بیماری مانند: درد مفاصل؛التهاب و قرمزی

در صبح و عصر، فرکانس بالاتر از حد معمول خواهد بود. و آن ها با اسید اوره شدید، بسیار دردناک خواهند بود. آن به انگشتان، پاها، پاشنه، آرنج و یا مچ آسیب می زنند. و اگر علائم و یا حتی اسید اوره داشته باشید توصیه می شود از خوردن قهوه خود داری کنید.

پیش گیری : برخی مضرات حمام کردن در غروب برای سلامتی وجود دارد. باید از خوردن غذاهایی حاوی مواد پورین مانند آجیل، غذاهای دریایی، یا غذاهای کنسرو شده اجتناب کنید.


فرآیند سوخت و ساز را مختل می کند
دوش گرفتن

زمانی که در عصر حمام می کنید باید بیشتر مراقب باشید چون می تواند روند متابولیسم را به هم بزند. چرا این طور است؟ علتش این است که در طول شب دمای بدن رو به کاهش است و به استراحت نیاز دارید. و اگر حمام کنید و منافذ باز شوند، آب به بدن وارد خواهد شد و می تواند باعث ایجاد اختلال هورمونی در بدن شود.


سرما

شب برای استراحت است. بنابراین، حمام کردن در شب می تواند باعث سرما خوردگی شود، به خصوص وقتی دمای بدن بالا است و هنوز احساس گرما می کنید، حمام بکنید.


تب

این مسئله به منافذ بدن و سطح گرم بدن مربوط است که در شب در حال افزایش است. چون وقتی بدن ما گرم است و با آب سرد می شویید و منافذ باز می شوند، می تواند باعث شود که احساس کنید تب دارید.


درد ماهیچه

بسیاری از مردم فکر می کنند که حمام رفتن در شب باعث ایجاد درد در ماهیچه می شود به این دلیل که آب سرد به داخل حفرات بدن آن ها وارد می شود.


این فقط یک افسانه است؟

صرف نظر از اثرات آن، متخصصان پزشکی وجود دارند که فکر می کنند ابتلا به روماتیسمی بر اثر حمام کردن شبانه فقط یک افسانه است. آن ها همچنین اضافه کردند که حمام کردن در شب عامل اصلی پیری زودرس نیست، زیرا می تواند ناشی از شرایط استرس ، بیماری های دیگر، ژنتیک و یا سایر عوامل روان شناختی باشد. با این حال توصیه می شود که در عصر از حمام کردن خودداری کنید.


دوش گرفتن شبانه چه فوایدی دارد؟

گذشته از اثرات مضر آن، فواید بسیاری برای استحمام در شب وجود دارد:

  • می تواند شرایط فیزیکی و احساسی ما را تثبیت کند: پس از یک روز پر فعالیت ، بدن خسته خواهد شد و گاهی ممکن است استرس زده شود. با حمام،کردن بدن تثبیت خواهد شد چون سموم موجود در بدن را می توان دفع کرد.

  • از بی خوابی جلوگیری می کند: اگر بدن پس از انجام فعالیت روزانه عرق کرده باشد، برای تان سخت خواهد بود که در طول شب استراحت کنید. با حمام،کردن احساس بهتری خواهید داشت و می توانید بدون احساس ناراحتی و احساس خارش، خوب بخوابید.

  • حمام کردن در شب می تواند بدن را آرام کند.
  • حمام کردن در شب می تواند فشار خون را کاهش دهد.

بنابراین، صرف نظر از افسانه ها و مضرات حمام کردن که در بین مردم وجود دارد، توصیه می شود از حمام کردن در غروب و عصر خود داری کنید تا از عوارض شدید آن جلوگیری کنید اما حمام در ساعات بعد از غروب یعنی شب اگر دچار مشکل خاصی نیستید می تواند مفید باشد.


بیشتر بدانید : مدت زمان دوش گرفتن مان چقدر باشد؟

بیشتر بدانید : دوش گرفتن در شب چه فوایدی برای بدن و پوست دارد؟

بیشتر بدانید : هنگام حمام کردن مرتکب این 6 اشتباه نشوید!


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : zendegionline.ir