جدیدترین داروی درمان ام‌اس در کشور رونمایی شد
 جدیدترین داروی درمان ام‌اس کشور توسط شرکت دارویی رُش پارس رونمایی شد

 درمان ام اس با جدیدترین دارو در کشور

شرکت دارویی رُش پارس، طی مراسمی به‌صورت رسمی از جدیدترین دارو در کنترل روند پیشرفت ناتوانی بیماران مبتلا به ام‌اس عودکننده و پیشرونده اولیه کشور رونمایی کرد. 

طی مراسمی که در هتل پارسیان آزادی برگزار شد، از یکی از موثرترین شیوه‌های درمانی حوزه ام‌اس که در کنترل روند پیشرفت ناتوانی مبتلایان به بیماری ام‌اس تاثیر بسزایی دارد، رونمایی شد. این دارو که هم‌اکنون در دسترس بیماران سراسر کشور قرار گرفته است، پس از تایید سازمان غذا و دارو آمریکا و آژانس دارویی اروپا، در آبان ماه سال ۱۳۹۷ توسط سازمان غذا و داروی کشور تایید شده است.

اُکرِووس®، که در سال 2017 وارد بازار جهانی شد، یکی از اثربخش‌ترین گزینه‌های درمانی برای نوع عودکننده ام‌اس و اولین گزینه درمانی برای نوع پیشرونده اولیه آن است که به صورت شش ماه یکبار تزریق می شود. تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار بیمار در ۸۵ کشور دنیا تحت درمان با این دارو قرار گرفتند.

دکتر پاکدامن، رئیس انجمن نورولوژی ایران، در سخنرانی افتتاحیه در این مراسم اظهار داشت: «باید با جدیت هرچه بیشتر به درمان این بیماری پرداخت؛ چراکه جامعه هدف آن جوانانی است که در بهترین دوران زندگی خود هستند و از این رو مانع از شکوفایی و بلوغ کامل ذهنی و جسمی در آن‌‌ها می‌شود.» وی در ادامه سخنان خود پیش‌زمینه این امر را اطلاع‌‌رسانی صحیح و گسترده دانست.    

باتوجه به این نکته که بیش از ۷۴ هزار و ۴۰۰ بیمار در کشور از انواع مختلف بیماری ام‌اس رنج می‌برند می‌توان بیان داشت که ایران در زمره کشورهایی است که یکی از بالاترین رتبه‌های شیوع این بیماری مزمن در جهان را به خود اختصاص می‌دهد. این درحالیست که تاکنون دارو و یا شیوه درمانی مورد تاییدی برای درمان نوع پیشرونده اولیه ام‌اس در ایران در دسترس نبوده است. 

به گفته دکتر صحرائیان، معاون انجمن ام‌اس ایران در این خصوص: "خوشبختانه با معرفی داروی اکرووس قادر خواهیم بود شیوه‌های درمانی بهتر و ثمربخشی را برای بیماران خود اتخاذ کنیم و از این رو نیازهای پزشکی بی‌پاسخ و ناشناخته در کشور را رفع کنیم. اولین گام موثر، ایجاد دسترسی یکسان به دارو و شیوه‌های درمانی است. اما مهم‌ترین مانع دسترسی بیماران به شیوه‌های درمانی مناسب هزینه‌ بالای آن‌ها است. از این رو، یکی از ضرورات این حوزه که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت، همکاری با ذی‌نفعانی از قبیل شرکت‌های بیمه در راستای ارائه راهکارهایی برای رفع چنین موانعی است."

ام اس

فرید بیدگلی، مدیر عامل رُش پارس در ایران در جریان این رویداد با تاکید بر همکاری‌های پرثمر این شرکت با وزارت بهداشت و انجمن‌ ام‌اس گفت: "معرفی داروی اکرووس، تنها مولکول تایید شده توسط وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۷ و شیوه‌ای نوآورانه در درمان بیماری ام‌اس در بازار دارویی ایران، قدمی است در راستای تحقق تعهدات رُش پارس به جامعه ام‌اس کشور. از این پس برآنیم تا با مشارکت و همکاری پزشکان و فعالان عرصه سلامت و درمان کشور شیوه‌های درمانی ام‌اس در ایران را ارتقاء داده و از این طریق نیاز امروز و فردای بیماران کشور را هرچه سریع‌تر و بهتر پاسخ‌گو باشیم." 

وی با اشاره به رویکرد متمایز این شرکت دارویی سوئیسی به درمان این بیماری، ادامه داد: "پروژه Floodlight (فلادلایت)، مصداقی است از رویکرد متمایز ما در این حوزه که امیدواریم تا اواخر سال جاری به بهره‌برداری برسد. ایران پنجمین کشوری است که این پروژه را تایید می‌کند. این مطالع  که به‌صورت دیجیتال انجام می‌شود، ما را در درک بهتر روند پیشرفت بیماری ام‌اس یاری می‌کند. برهمین اساس،‌ از این طریق قادر خواهیم بود به‌کمک این مطالعه روند پیشرفت ناتوانی بیماران را شناسایی و به تعویق بیاندازیم."

وی در پایان با اشاره به ضرورت سیاست‌‌های بیمه‌گذاری بهینه و موثر درخصوص داروهای ام‌اس در کشور بیان داشت: "در حال حاضر مهم‌ترین امر برای ما تحت پوشش بیمه قرار گرفتن داروی اکرووس است. لذا از وزارت محترم بهداشت و درمان درخواست داریم تا ما را باتوجه به شواهد حاضر که حاکی از ‌اثربخشی قابل‌ملاحظه و صرفه اقتصادی این دارو برای جامعه است حمایت و یاری کنند."

شرکت دارویی رُش، به‌عنوان شرکتی پیشرو در عرصه دارویی و بزرگ‌ترین شرکت بیوتکنولوژی دنیا که سرمایه‌گذاری‌های عظیمی به‌صورت جهانی در حوزه تحقیق‌و‌توسعه صنعت علوم زیستی انجام داده است، خود را متعهد می‌داند در راستای درک بهتر روند فعالیت و پیشرفت بیماری‌ ام‌اس در ۳/۲ میلیون بیمار مبتلا در سراسر جهان، راهکارهای کارآمد و نوآورانه‌ای ارائه دهد. 


بیشتر بدانید : بیماری ام اس را به طور کامل بشناسید

بیشتر بدانید : بیماری ام اس چیست؟ + علائم ام اس

بیشتر بدانید : بیماران مبتلا به ام اس بخوانند

بیشتر بدانید : آیا مبتلایان به MS می‌توانند بچه دار شوند؟


درباره شرکت رُش پارس

شرکت رش در سال ۱۸۹۶ در شهر بازل سوئیس تأسیس شد. ۱۱ میلیارد فرانک سوئیس سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه و اختراع، مجموعه‌ای متشکل از ۶۷ محصول مولکولی جدید که گروهی از بیماری‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد و بیش از ۳۰ دارو ثبت شده در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی در درازای ۱۲۰ سال فعالیت، رش را به بزرگ‌ترین شرکت زیست‌فناوری دنیا و نیز یکی از متمایزترین نام‌های ارائه‌دهنده خدمات در حوزه‌های دارویی-تشخیصی، تحقیق و توسعه، درمان اختصاصی، علوم تشخیصی آزمایشگاهی و بافت سرطان و نیز مدیریت دیابت بدل کرده است. رش در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا فعالیت داشته  و بالغ‌بر ۹۴٬۰۰۰ نیروی کار مستقیم دارد.

رش پارس، تابعه این شرکت بزرگ دارودرمانی فعال در خدمات سلامت اختصاصی، که در سال ۱۳۷۳ برای دومین بار وارد جمهوری اسلامی ایران شد، شرکت خود را به‌صورت رسمی در سال ۱۳۹۲ به ثبت رساند و دفتر مرکزی خود را در همان سال تأسیس کرد. فعالیت‌های رُش پارس در کشورمان  به‌صورت متمرکز هر یک از حوزه‌های دارو (فارما)، تشخیص و دیابت را ذیل مفهومی واحد «One Roche» دربرمی‌گیرد.

این شرکت طی سال‌های حضور خود در ج.ا.ایران، در طول ۴۹ سال گذشته، در کنار کیفیت جهانی و برتر داروهای خود، طی همکاری‌های مشترک علمی و بنیادین با متخصصین کشور در راستای دستیابی به شیوه‌های درمانی نوآورانه برای رفع نیازهای پزشکی که بی‌پاسخ و ناشناخته مانده‌اند، نامی آشنا برای پزشکان، سازمان‌های مربوطه و شرکت‌های داخلی است. آموزش گروه‌ها و انجمن‌های پزشکی، ارتقا سطح آگاهی و دانش جامعه در حوزه‌های هموتولوژی (خون‌شناسی)، انکولوژی (سرطان‌شناسی) و بیماری‌های مغزواعصاب، فعالیت مشترک با گروه‌های مردم‌نهاد و خیریه، حمایت از پروژه‌های داخلی و نیز انتقال تکنولوژی به شرکت‌های دانش‌بنیان کشور جهت تولید (تحت لیسانس) داخلی ازجمله فعالیت‌های عمده رش پارس در ایران بوده است. رُش چارس تلاش می‌کند با استفاده از انتقال دانش و فناوری فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌محور داخلی را تسهیل کند.

از نمونه گام‌های بزرگ و راهبردی رش پارس در صنعت داروسازی کشورمان طی دو دهه گذشته، می‌توان به انعقاد قرارداد سه جانبه جهت تولید داخلی داروی سلسپت (CellCept®) در سال ۱۳۸۱ و نیز اقدام به تولید داخلی کپسول‌های نرم روآکوتان (Roaccutane®) (برای نخستین بار در دنیا این محصول در سایتی خارج از شرکت مبدا این فرمولاسیون در آلمان تولید شد) اشاره کرد. به‌علاوه در سال ۱۳۸۴ رُش پارس با مشارکت شرکت سبحان آنکولوژی به‌تولید داخلی داروهای کوپگوس (Copegus®) و پگاسوس (Pegasys®) پرداخت. با ادامه این همکاری، داروی زِلودا (Xeloda®) نیز (از سال ۱۳۸۵) به‌صورت مشترک تولید شد که با اتمام زمان مشارکت تولید آن متوقف شد.  

به‌عنوان یک شرکت دارویی رسمی، در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نفر مستقیم و ۳۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم در شرکت رش پارس مشغول فعالیت هستند.

در طول ۲۵ سال حضور در جمهوری اسلامی ایران، سرمایه‌گذاری‌های شرکت رُش در کشور همواره در راستای شعار بنیادین خود «هم‌اکنون به فکر نیاز فردای بیماران» و برای اطمینان از دسترسی هرچه سریع‌تر و بهتر بیماران به خدمات درمانی بوده است.

در ذیل، نام داروهای شرکت رش پارس که در دسترس جامعه ایرانی است آورده شده است:

  • اَوَستین (Avastin®)
  • هِرسِپتین (Herceptin®)
  • مَب‌تِرا (MabThera®)
  • سایمِوین (Cymevene®)
  • اکرِووس (OCREVUS®)
  • سِلسِپت (CellCept®)
  • زِلودا (Xeloda®)
  • وَلسایت (Valcyte®)
  • مادُپار (Madopar®)
  • روآکوتان (Roaccutane®)


داروهای دیگر این شرکت که در حال‌حاضر در مسیر به‌ثبت رسیدن هستند عبارتند از:

  • تِسِنتریک (Tecentriq®)
  • هِملیبرا (Hemlibra®)
  • پِرجِتا (Perjeta®)، اَلسِنسا (Alacensa®)
  • اَکتِمبرا (Actemra®)
  • پولموزایم (Pulmozyme®)


 گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ