بیماری گال چیست؟ خطر انتشار بیماری گال در محیط های شلوغ
 بیماری گال از طریق انگل پوستی منتقل می شود و میزان انتقال آن در محیط های شلوغ بیشتر می شود که در ادامه به آن اشاره می شود

خطر شیوع گال در محیط پر ازدحام

به گفته کارشناسان 300 میلیون نفر درجهان به بیماری گال مبتلا هستند. این بیماری انتشارجهانی دارد که از طریق انگل پوستی منتقل می شود . خارش  شدید پوست از علایم این بیماری است . مایت های عامل گال در تمام دنیا به خصوص در نواحی گرم و مرطوب شایع است. در ادامه اطلاعات بیشتر درباره این بیماری بیان می شود.

گالِ حیوانی به انسان منتقل نمی شود.

نوع دیگر عامل بیماری، میزبان های مختلفی مانند سگ، گربه، خرگوش، گوسفند، گاو، اسب و شتر هستند که باعث ایجاد گال حیوانی می‌شوند. گال حیوانی به ندرت انسان را آلوده می کندو تنها تماس با حیوانات مبتلا به گال ممکن است موجب واکنش  پوستی شود.


 ویژگی گال انسانی

گال انسانی، سفید رنگ، پولکی، مدور یا بیضی شکل است . این بیماری با جنگ، قحطی و ازدحام بیش از حد جمعیت ارتباط دارد و اپیدمی ها در یک منطقه مانند اردوگاه ، زندان و آسایشگاه که افراد در تماس مداوم و نزدیک با هم هستند و معمولا در سطح بهداشتی پایین زندگی می‌کنند، رخ می‌دهد.

گال در نقاطی از بدن که چین‌خورده و مرطوب است، مانند پشت و کف دست، لای انگشتان دست و مچ دست ، زیربغل، پا، کشاله ران، آلت تناسلی مردان، نوک و زیر سینه زنان جا خوش می کند.خارش شبانه  معمولاً شدید است. با دوش آب گرم نیز تحریک، فعال و خارش شدیدتر می‌شود وضایعات پوستی قرمز رنگ و برجسته، تورم موضعی، بثورات جلدی و تونل های زیرپوستی و دانه هایی به شکل مروارید روی پوست پدید می آید .


راه انتقال بیماری گال

بیماری گال بر اثر تماس فیزیکی پوست با افراد آلوده منتقل می شود و استفاده از  وسایل و لباس های مشترک همچنین حوله، ملافه و پتو نیز یکی دیگر از راه های انتقال است.


درمان گال

گال مسری است و اگر فوری معالجه نشود به دیگر اعضای فامیل یا کلاس سرایت می‌کند. بچه‌های کمتر از ۱۵ سال حساس و معمولاً اولین کسانی هستند که در خانه علایم بیماری در آن ها ظاهر می‌شود بنابراین تمام اعضای خانواده و کسانی که در تماس نزدیک با فرد مبتلا هستند باید همزمان درمان شوند.

جداسازی فرد بیمار از دیگران تا زمان بهبود کامل، جوشاندن لباس بیماران به مدت ۵ – ۴ دقیقه در آب جوش و خشک کردن در آفتاب، اتو کردن درزهای لباس و استفاده از روش سمپاشی برای ضدعفونی محیط‌های آلوده و لباس‌های افراد آلوده با استفاده از سموم مورد تأیید وزارت بهداشت، توصیه می‌شود.


راه های پیشگیری از گال

به منظور پیشگیری و کنترل بیماری گال، مواردی مانند آموزش و افزایش سطح آگاهی جامعه ، رعایت بهداشت فردی و محیطی و استفاده نکردن از وسایل خواب و پوشاک  دیگران ضروری است. 


بیشتر بدانید : بیماری هایی که فکرش را نمی کردید از طریق رابطه جنسی منتقل شوند

بیشتر بدانید : چگونه علائم نیش و گزیدگی انواع حشرات را تشخیص دهیم؟

بیشتر بدانید : خارش پوست علامت چه بیماری هایی است


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com