ماجرای ابتلای اهالی روستای چنار محمدی به ایدز واقعا چه بود؟
 یکی از مهم ترین خبرهای این روزها ابتلای تعداد بسیاری از اهالی روستای چنار محمودی در استان لرستان است که تاکنون صحبت های زیادی در مورد آن شده 

اهالی روستای چنار در لردگان چرا به ایدز مبتلا شدند؟

چهار روز از ماجرای انتشار ویدیوی جنجالی اهالی روستای چنارمحمودی از توابع لردگان چهارمحال‌وبختیاری می‌گذرد و اوضاع آن منطقه همچنان ملتهب است. به‌تازگی ویدیوی دیگری از آن روستا منتشر شده است که نشان از حال بد روحی اهالی دارد؛ این ویدیو درست پس از توضیحات وزارت بهداشت درباره راه‌های انتقال ایدز و تکذیب استفاده از سرنگ مشترک منتشر و باعث شده اهالی روستا خودشان را مبرا از این اتهامات بدانند. 

وزارت بهداشت در سه روز گذشته توضیح‌های سربسته‌ای درباره شرایط آن منطقه داده است. مصاحبه‌های رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، مدیر روابط عمومی این وزارتخانه و مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی منطقه حکایت از این دارد که در روستا اتفاق دیگری افتاده و ماجرا اصلا به استفاده از سرنگ مشترک برای انجام تست قند خون یا برنامه‌های دیگر ارتباطی ندارد.

اما آن‌چه از سوی این وزارتخانه تاکید می‌شود این است که در این مدت هیچ‌گونه طرحی برای سنجش قندخون در آن منطقه انجام نشده و آن‌چه به گفته یک منبع آگاه در وزارت بهداشت اعلام شده، این بوده که از چند وقت پیش بهیار روستا متوجه علایمی میان اهالی شده و از مرکز استان درخواست بیماریابی ایدز کرده، پس از گرفتن آزمایش‌های لازم مشخص می‌شود تعدادی از این اهالی مبتلا به ایدز هستند.

این موضوع مورد اشاره محمدحسین قربانی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم بود، زمانی که گفت: "26 نفر از اهالی روستا مبتلا به ایدز هستند که در میان آنها یک نوزاد 7ماهه هم دیده می‌شود." به گفته او این روستا 1800نفر جمعیت دارد که حدود 240 نفر از آنها اعتیاد دارند و 20 نفر هم اعتیاد تزریقی داشته‌اند. قربانی این را هم اضافه کرد که "تنها 42‌درصد از مردم روستا تست بیماریابی ایدز شده‌اند و 58‌درصد بقیه به دلیل نگرانی‌هایی که داشتند، حاضر به مراجعه نشده‌اند."

اما در این میان همه تقصیرها به گردن بهیاری افتاد که اقدام به بیماریابی کرده بود. این‌گونه به نظر می‌رسد که بهیار در تلاش برای بیماریابی بود، اما اهالی به دلیل اطلاعات ناکافی تصور کرده‌اند او از سرنگ‌های مشترکی استفاده کرده و همین سرنگ‌ها منجر به انتقال بیماری شده است. همین امر باعث شد تا ساعتی بعد از انتشار ویدیوی جنجالی روز چهارشنبه، خبر بیاید که بهیار روستا دستگیر شده و در بازداشت به سر می‌برد.

با توضیحات وزارت بهداشت ماجرا ابعاد دیگری به خود گرفت و منجر شد حسن نمکی، وزیر بهداشت در نامه‌ای به وزیر دادگستری درخواست اعاده حیثیت نیروی بهداشتی بازداشت‌شده را کند. او در این نامه نوشت:" آزمایش‌های گسترده انجام‌شده برای ردیابی موارد جدید نشان داد که کانون آلودگی میان معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب بوده است." او در این نامه همچنین یادآور شد که ماجرا آرام درحال پیگیری بود که یکی از مقامات قضائی با تصور این‌که بهیار روستا از سرنگ‌ آلوده استفاده کرده، او را بازداشت کرد.

هنوز خبری مبنی بر آزادی این بهیار منتشر نشده، اما آن‌چه شنیده می‌شود این است که ماجرا از ابتدا با مثبت‌شدن جواب آزمایش ایدز همسر معلم مدرسه فرزند این بهیار شروع شد، وقتی معلم فرزند بهیار را از مدرسه اخراج کرد و ماجرا به خارج از مدرسه کشیده شد.

حتی گفته می‌شود در آن شرایط متشنج، بازداشتگاه، امن‌ترین مکان برای بهیار بوده است. به گفته یک منبع آگاه در وزارت بهداشت، جو متشنج روستا از حدود 10 روز پیش به گوش مسئولان وزارت بهداشت رسیده و آنها از همان زمان در حال پیگیری و اطلاع‌رسانی در منطقه بودند.

آنها حتی می‌دانند که روابط نامطلوب از سوی چه کسانی رخ داده و چگونه افراد آلوده شده‌اند، اما به دلیل محرمانه‌بودن این اطلاعات، جزییاتی عنوان نمی‌شود.

نکته اینجاست که گفته می‌شود ماجرای ابتلای تعدادی از اهالی روستا مربوط به ماه‌های گذشته نیست. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در تایید این موضوع در توییترش نوشت: "عفونت اچ‌آی‌وی زمانی وارد مرحله ایدز می‌شود که شمار سلول‌های cd4+t به کمتر از 200 برسد. هنگامی که در فرد اچ‌آی‌وی مثبت، تعداد cd4 زیر 500 باشد، یعنی بیش از یک تا دو‌سال و اگر زیر 200 باشد، یعنی بیش از 7، 8‌سال از زمان آلودگی او می‌گذرد."

آن‌چه گفته می‌شود این است که ماجرای ابتلای برخی از این افراد مربوط به ماه‌های گذشته نیست و از سال‌ها پیش شروع شده، اما تشخیص آن به تازگی بوده است.

دایره نگرانی‌ها درحال بزرگترشدن است و عده‌ای درباره کمبود دارو و اقدامات تشخیصی ایدز صحبت‌هایی کرده‌اند، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به این موضوع گفت که هیچ کمبود دارویی وجود ندارد و این امکانات در چهارمحال‌وبختیاری در دسترس است.

به گفته او تاکنون حدود 38‌هزار نفر در کشور مبتلا به عفونت ایدز شده‌اند و درحال حاضر چیزی حدود 15‌هزار نفر در کشور تحت مراقبت و درمان قرار دارند: "اچ‌آی‌وی مثل گذشته یک بیماری کشنده و مرگبار که قبلا از آن نام برده می‌شد، نیست، بلکه این بیماری قابل درمان است و فرد می‌تواند بدون عارضه‌ای سال‌ها زندگی کند."


بیشتر بدانید : اگر این نشانه ها را دارید احتمالا مبتلا به ایدز هستید

بیشتر بدانید : علائم ایدز بعد از روابط جنسی پر خطر و پاسخ به سوالات کاربران

بیشتر بدانید : بهترین روش برای پیشگیری از ایدز ختنه کردن !

بیشتر بدانید : زندگی با ایدز و HIV اچ آی وی : حقایق و باورهای غلط


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: shahrvand.ir