موج دوم آنفولانزا از هفته آینده! مراقب باشید
آنفولانز امسال یکی از چالش برانگیزترین بیماری ها بود که قربانیان زیادی هم گرفت، در موج دوم این بیماری باید مراقب برخی امور باشید که در ادامه به آنها اشاره می شود

باز هم احتمال شیوع آنفلوانزا وجود دارد

با توجه به سردی هوا و پیش‌بینی‌های انجام شده برای روزهای پایانی دی ماه و طی بهمن ماه در استان خراسان رضوی، موج دوم بیماری آنفلوآنزا در راه است.

بیشتر بدانید : چگونه سرماخوردگی را از آنفلوانزا تشخیص دهیم

بیشتر بدانید : برای آنفولانزا چی بخوریم خوبه؟

دکتر محمد جعفر صادقی، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: موج نخست شیوع آنفلوآنزا در کشور و خراسان رضوی از نیمه دوم آبان‌ ماه شروع شد و در ابتدای دی ماه ابتلا به این بیماری فروکش کرد.

از ابتدای مهرماه تا پایان آذرماه از بین یک هزار و ۲۰۰ نفر مشکوک به بیماری آنفلوآنزا در این دانشگاه، نتایج آزمایش ۷۸ نفر مثبت بوده است.

رعایت بهداشت فردی مهم‌ترین راهکار پیشگیری و مقابله با بیماری آنفلوآنزا است، شستشوی مرتب دست‌ها، روبوسی نکردن و دست ندادن، استفاده از ماسک، استفاده از دستمال هنگام عطسه و دفع بهداشتی دستمال‌های آلوده نقش مهمی در پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا دارد.

 آنفلوآنزا به سه تیب ای، بی و سی تقسیم می‌شود که آنفلوآنزای نوع ای مشترک بین انسان و طیور است و دو نوع دیگر فقط بین انسان‌ها شیوع دارد.

بیش از ۱۵ نوع ویروس و میکروب عفونت‌های تنفسی را موجب می‌شود، آنفلوآنزا یکی از عفونت‌های تنفسی شایع است که مهمترین خصیصه ویروس این بیماری همه‌گیری آن است به طوری که ویروس آنفلوآنزا به تنهایی می‌تواند حدود ۱۵ درصد افراد جامعه را مبتلا کند اما سایر ویروس‌های بیماری‌های تنفسی در مجموع ۲ درصد افراد جامعه را در بر می‌گیرند.

مهم‌ترین تفاوت علائم آنفلوآنزا با سایر عفونت‌های تنفسی تب ناگهانی و زیاد است، در سرماخوردگی و شبه آنفلوآنزا تب به تدریج افزایش می‌یابد ولی در بیماری آنفلوآنزا تب بیمار به طور ناگهانی به ۳۹ درجه نیز می‌رسد.

دوره درمان آنفلوآنزا سه تا پنج روز و حداکثر یک هفته است، خطر مرگ و میر این بیماری، بیشتر افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی، پیوند کلیه، دیابت، کودکان و سالمندان را تهدید می‌کند.

بیماری آنفلوآنزا شناخته شده‌ترین عفونت حاد تنفسی به شمار می‌رود که بیشتر در فصل سرما شیوع می‌یابد و به علت همه گیری زیاد، پیشگیری و کنترل آن از اهمیت به سزایی برخوردار است.

طبق آمارهای وزارت بهداشت امسال ۱۱۴ نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا در کشور جان باختند که همه آنها بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های تنفسی، قلبی، نقص سیستم ایمنی، سرطانی و کلیوی داشته‌اند.


بیشتر بدانید : چه کنیم از آنفولانزا نمیریم؟ امسال اوضاع آنفولانزا خیلی خطرناک است!

بیشتر بدانید : آنفولانزا چه بیماری های دیگری را در شما تشدید می کند؟

بیشتر بدانید : چطور ویروس آنفولانزا را از بین ببریم؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: irna.ir