امروزه با افزایش سن ازدواج، سن بارداری هم بالا رفته است.ولی متخصصان زنان و زایمان معتقدند بارداری در سنین مختلف ‌تفاوت دارد. بارداری در هر سنی مزایا و معایبی دارد که در این مطلب به آنها می پردازیم.

 

بارداری در 20 سالگی
می‌گویند فاصله 20 تا 30 سالگی بهترین دهه برای بارداری و بچه‌دار شدن است.به گفته محققان، قدرت باروری زنان در 24 سالگی در اوج است.همه دختران هنگام تولد در حدود یک میلیون تخمک دارند و در سال‌های باروری تعداد تخمک‌ها در حدود 300 عدد است. با افزایش سن، سن تخمدان‌ها هم افزایش می‌یابد و تخمک‌ها نیز کیفیت ابتدایی را ندارند.
خطر سقط همچنین در زنان 20 تا 24 ساله تنها 10 درصد است،در حالی که زمانی که سن خانمی به 35 تا 39 می‌رسد،این درصد به 18 افزایش پیدا می‌کند.احتمال سقط در زنان 40 ساله به 34 درصد افزایش پیدا می‌کند.
در 20 سالگی احتمال کمتری وجود دارد تا دختران دچار مشکلات زنانگی نظیر فیبروم و اندومتریوزیس شوند.در حالی که با افزایش سن خطر این بیماری‌ها افزایش می‌یابد.
در هر سیکل قاعدگی و تخمک‌گذاری، شانس باروری 25 درصد است و بررسی‌ها نشان می‌دهد، شانس بارداری در اوایل 20 سالگی 98 درصد و در اواخر 20 سالگی 84 درصد است و تنها 7 درصد از زنان 20 ساله نابارور خواهند بود،در حالی که در حدود دو‌سوم زنان بالای 40 سال دچار ناباروری می‌شوند.
6 درصد از زنان 20 ساله با وجود درمان ناباروری، هرگز بچه‌دار نمی‌شوند در حالی که شانس اینکه زنان 40 ساله هرگز بچه‌دار نشوند 64 درصد است.احتمال سقط در زنان 40 ساله 3 برابر زنان 20 ساله است و شانس داشتن فرزند مبتلا به سندرم داون در 20 سالگی، یک در هر 1295 تولد است اما این تعداد در زنان 30 ساله یک در هر 759 تولد می‌رسد.

بارداری در 30 سالگی
35 سالگی سنی است برای تسویه‌حساب کردن با زنانی که قصد بچه‌دار شدن دارند. در اوایل 30 سالگی شانس شما برای بارداری بسیار کمتر از 20 سالگی است و خطر سقط و تولد فرزند مبتلا به سندرم داون بسیار بیشتر است اما در 35 سالگی احتمال ناباروری بیشتر است و خطر بروز ناهنجاری‌های ژنتیکی هم نگران‌کننده‌ است؛بنابراین بسیاری از پزشکان انجام‌ آزمون‌هایی مثل آمنیوسنتز،بررسی ویلوس کوریونی و سایر آزمون‌های غربالگری جنینی را توصیه می‌کنند.
احتمال سقط و عوارض مرتبط با بارداری نیز با افزایش سن بیشتر می‌شود.یک زن 35 ساله بیشتر از زنان جوان دچار بارداری خارج رحمی می‌شود و همچنین احتمال انجام سزارین برای زنان بالای 35 سال نیز بیشتر است.
محققان معتقدند زنان 35 ساله به بالا نیاز به مراقبت‌های دوران بارداری بیشتری دارند،مخصوصا اگر بیش از یک فرزند بخواهند.در فاصله بین 29 تا 35 سالگی میزان باروری کاهش پیدا می‌کند.در 30 سالگی شانس بارداری در هر تخمک‌گذاری 15 درصد است.به گفته محققان موسسه ناباروری سنت‌لوییس،شانس بارداری یک سال پس از تصمیم به بارداری در حدود 75 درصد است اما در صورت تاخیر در بارداری این شانس به 65 درصد کاهش پیدا می‌کند.شانس سقط نیز پس از 30 سالگی از 12 درصد در 30 تا 34 سالگی به 18 درصد از 35 تا 39 سالگی افزایش پیدا می‌کند. زنانی که در سن 35 سالگی صاحب اولین فرزند خود می‌شوند 40 درصد احتمال سزارین دارند و خطر تولد فرزند مبتلا به سندرم داون در 30 سالگی یک در 759 تولد است که این آمار در سن 35 سالگی به یک در هر 302 تولد می‌رسد.احتمال دو قلوزایی در زنان 35 تا 39 ساله نیز بسیار بیشتر می‌شود.
 
بارداری در 40 سالگی
هر چه بارداری بیشتر به تاخیر بیفتد، احتمال آن کمتر می‌شود. بارداری در 40 سالگی یعنی بچه‌دار شدن 15 سال پیش از یائسگی و باز هم یعنی کاهش تعداد تخمک‌ها که این با افزایش مشکلات کروموزومی همراه است که خطر سقط و نقایص جنینی از پیامدهای آن است.بین تخمک‌های تولید شده در اوایل 40 سالگی تا اواسط و حتی اواخر آن تفاوت آشکاری وجود دارد. به نوشته نشریه باروری و ناباروری، باردار شدن در 41 سالگی بهتر از بارداری در 43 سالگی است.
زنان 40 ساله‌ای که به دلیل ناباروری تحت درمان هستند، 25 درصد شانس بارداری دارند، در حالی که زنان 43 ساله 10 درصد احتمال دارد تا بچه‌دار شوند.بعد از 40 سالگی احتمال درمان ناباروری با تخمک‌های خود زن بسیار کم می‌شود و نیاز به درمان‌های کمکی و استفاده از تخمک‌های اهدایی بیشتر است.
عوارض بارداری از دیگر نگرانی‌های مادران 40 ساله است.اگر قصد دارید در 40 سالگی باردار شوید، ممکن است در معرض خطر فشارخون بالا و دیابت بارداری شوید.مشکلات مربوط به جفت و عوارض زایمان نیز در کمین شما است.احتمال زایمان زودرس و نوزاد نارس در زنان 40 ساله بیشتر است. میزان مرده‌زایی در زنان 40 ساله نیز بیشتر خواهد بود.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی:
مواظب اولین بارداری باشید؟!
غذا و تهوع صبحگاهی در دوران بارداری
تغذیه مادران در زمان بارداری
مادران باردار ناخواسته به جنین آسیب می رسانند
در دوران بارداری چه غذاهایی را نباید خورد