کرونا ویروس بدون علامت، خاموش اما خطرناک
 کرونا ویروس که همه جهان را در بر گرفته است در برخی افراد علائمی ندارد اما در بدن این افراد هم اثرات وخطرات زیادی دارد

کرونا ویروس خاموش، اما خطرناک!

حدود 40 درصد مبتلایان به ویروس کرونا هیچ یک از علائم این بیماری، از جمله تب، سرفه، تنگی نفس، مشکلات پوستی، اسهال یا از دست دادن حس بویایی و چشایی را نشان نمی دهند. اما به هرحال در درون بدن این فراد اتفاقاتی می افتد که شاید هیچوقت متوجه آنها نشوند. 

در ریه این افراد مناطق سفید و ابری به نام ground glass opacities مشاهده می شود که این مناطق ابری در نمونه های شدید مبتلا به کرونا ویروس هم مشاهده می شود. این مناطق ابری در واقع التهاباتی در ریه هستند و نشان می دهند که ریه بیمار است. این لکه های سفید ریه هنوز برای دانشمندان ناشناخته است و نمی دانند که آیا این لکه ها خطرناکند یا پس از مدتی به خودی خود ترمیم پیدا می کنند. این امر نیاز به تحقیقات گسترده تری دارد. نکته مهم این است که این لکه های سفید ریه فقط مربوط به بزرگسالان نیست و کودکان بدون علامت هم این لکه های ابری را در ریه خود دارند. 

به علاوه این ویروس نشانه هایی از خود بر روی قلب هم برجای می گذارد. پس از اسکن قلب 100 بیمار بدون علامت کووید 19، پزشکان متوجه شدند که در 78 نفر از این افراد افزایش سطح تروپونین مشاهده می شود، تروپونین پروتئینی است که در صورت آسیب به عضله قلب آزاد می شود.

برخی بررسی های انجام شده بر روی بهبود یافتگان کرونا نشان داد این افراد خیلی زود خسته می شوند و علیرغم تمایلی که به ورزش دارند، نمی توانند ورزش های سنگین انجام دهند. 

به هرحال تمام این یافته ها نیاز به تحقیقات بیشتری دارد چرا که ویروس کرونا هنوز کاملا مورد شناسایی قرار نگرفته است.

بیشتر بدانید : با چند دقیقه صحبت کردن با فرد مبتلا به کرونا ما هم مبتلا می شویم؟

 بیشتر بدانید : پیشگیری از انتقال کرونا با دهانشویه واقعیت دارد؟

بیشتر بدانید : ژنتیک در ابتلا به کرونا چه نقشی دارد؟

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ / منبع: webmd