افتادن بی دلیل دندان ها از عوارض جدید کرونا
به گفته محققان افتادن ناگهانی دندان ها می تواند از عوارض جدید کرونا باشد 

 افتادن ناگهانی دندان عارضه جدید کرونا

گرچه بسیاری از مبتلایان کووید-۱۹ بیشتر از چند روز درگیر این بیماری نیستند، اما افرادی هم هستند که ماه ها با عوارض آن دست و پنجه نرم می کنند.

به این حالت «کووید طولانی» گفته می شود و حالا کارشناسان درباره ی یک عارضه ی جانبی دیگر این بیماری هشدار می دهند که آن افتادن ناگهانی دندان ها است.

دندانپزشکان می گویند ویروس کرونا ممکن است با ایجاد التهاب، لثه ها را تحریک کند و چندین مورد هم وجود داشته که فرد در نتیجه ی همین اتفاق دندان های خود را از دست داده است.

به گفته ی نیویورک تایمز، بعد از مثبت شدن تست کرونای یک زن در فصل بهار، یکی از دندان های او در همین ماه افتاد.

خانمی ۴۳ ساله، اهل نیویورک، در حال خوردن بستنی بود که قبل از آنکه دندانش بیافتد به لق شدن آن پی برد.

گفته می شود یک پسر ۱۲ ساله هم به دنبال ابتلا به کووید-۱۹ یک دندان خود را از دست داده است.

مادر این پسر در توییتی از مردم خواسته ویروس کرونا را جدی بگیرند.

او در این توییت نوشت: «یکی از دندان های دائمی جلویی پسر ۱۲ ساله ام به تازگی افتاده و یک دندان دیگرش هم لق شده… یک آسیب عروقی است در حالی که ۹ ماه از مبتلا شدن پسرم به کرونا می گذرد. خواهش می کنم… التماس می کنم جدی اش بگیرید. به خاطر خودتان. به خاطر بچه هایتان. به خاطر همه.»

گرچه هنوز روشن نیست که افتادن دندان های این افراد در اثر کووید-۱۹ بوده یا نه، اما کارشناسان می گویند التهاب ناشی از ویروس کرونا ممکن است لثه ها را تحریک کند.

دکتر مایکل شرر، دندانساز اهل کالیفرنیا می گوید: «بیماری لثه در برابر واکنش های فوق التهابی بسیار حساس است و کسانی که مدت طولانی درگیر کووید-۱۹ می شوند بدون شک در این دسته می گنجند.»

با این حال، برخی کارشناسان هم می گویند افتادن دندان ها ممکن است پیامد محدود شدن دسترسی به دندانپزشک در زمان برقراری محدودیت های کرونایی باشد.

پروفسور دیمین والمزلی، مشاور علمی انجمن دندان بریتانیا می گوید: «کووید طولانی یک مشکل ناتوان کننده است و تنگی نفس، احساس درد در قفسه سینه، مه آلودگی مغز و اضطراب و مواردی دیگر می توانند از علائم پایدار آن باشند.»

«ما می دانیم کسانی که قبلاً از سلامت جسمی برخوردار بودند ممکن است بعد از ابتلا به کرونا انجام ساده ترین کارها مثل بالا رفتن از پله ها برایشان سخت شود.»

«این هم احتمال دارد که به اندازه ی قبل به بهداشت دهان و دندان خود توجه نداشته باشند که این مسأله ریسک پوسیدگی دندان و بروز بیماری لثه را افزایش می دهد.»

«حالا بیشتر از هر وقت دیگری مهم است که دو بار در روز، قبل از خواب و در زمانی دیگر، دندان هایتان را با یک خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.»

بیشتر بدانید : علت کرونای بلند مدت در برخی افراد

بیشتر بدانید : مشکلات پوستی ناشی از کرونا

بیشتر بدانید : عوارض ویروس کرونا حتی بعد از اینکه کاملا خوب می شوید!

بیشتر بدانید : گوش درد نشانه کرونا هست یا نیست؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:rooziato.com