آیا خانم های باردار می توانند واکسن کرونا بزنند؟
این روزها بحث واکسن کرونا مسئله مهمی است که نگرانی خانم های باردار هم وجود دارد، در این مطلب به مسئله واکسن کرونا برای خانم های باردار می پردازیم

واکسن زدن به خانم های باردار مشکلی ایجاد نمی کند؟

زیرساخت های مراقبت های بهداشتی بسیاری از کشورهای جهان در مقابله با شیوع کرونا دچار مشکل شده و افراد بسیاری جان باختند. در این میان آغاز واکسیناسیون می تواند نقطه امید عبور از بحران باشد. از سوی دیگر همزمان با شروع واکسیناسیون سراسری کرونا در گوشه و کنار جهان، سوالات زیادی در ذهن مردم شکل گرفته است که مهمترین آن ها مبنی بر این است که آیا واکسن ها بی خطر هستند؟

کدام عوارض جانبی پس از تزریق واکسن دیده می شود و در نهایت اینکه آیا زنان باردار می توانند واکسن کرونا استفاده کنند؟ تاکنون مطالعات زیادی در گوشه و کنار جهان در این رابطه انجام شده و در بسیاری از کشورها، اعلام شد تزریق واکسن به زنان باردار منعی ندارد.

نتایج مطالعات انجام شده نشان می دهد که اگر چه بارداری خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش نداده و در اکثر موارد، کرونا در زنان باردار بدون علامت بوده و به طور خفیف دیده می شود، اما این بیماری ممکن است روی جنین نیز تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل مهم است که زنان باردار تمام اقدامات احتیاطی را برای محافظت از خود در برابر ابتلا به کرونا را انجام دهند.

در وهله نخست باید توجه داشت که اگر یک زن باردار در دوران حاملگی خود به ویروس آلوده شود ، باید در دوره پس از زایمان واکسن دریافت کند. آمارها نشان می دهد بیش از ۹۰ درصد زنان باردار دارای کرونا، بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان بهبود می یابند ، اما ممکن است در برخی موارد دچار مشکلاتی شوند.

به نظر می رسد زنان بارداری که علائم بیماری در آن ها بروز می کند، به میزان بیشتری در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید و مرگ قرار دارند. در صورت بیماری شدید ، زنان باردار نیز مانند سایر بیماران ، باید در بیمارستان بستری شوند. زنان باردار با شرایط پزشکی زمینه ای ، به عنوان مثال ، فشار خون بالا ، چاقی و دیابت، در معرض خطر بیشتری از بیماری شدید ناشی از کرونا هستند.

زنان بالای ۳۵ سال ، زنان چاق ، افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت یا فشار خون بالا و کسانی که دارای سابقه لخته شدن خون در اندام ها هستند به طور کلی در معرض خطر بیشتری برای عوارض پس از کرونا قرار دارند.

بیشتر بدانید : توصیه‌های مهم کرونایی

بیشتر بدانید : آیا ویروس کرونا از مادر به جنین منتقل می شود؟

ابتلای به کرونا در زنان باردار چگونه بر کودک تأثیر می گذارد؟

بررسی های انجام شده نشان می دهد بیش از ۹۵ درصد نوزادانی که از مادران مبتلا به کرونا متولد می شوند، دارای وضعیت مناسبی هستند ولی در بعضی موارد ، عفونت های ناشی از این بیماری در طول دوره بارداری ممکن است احتمال زایمان زودرس را افزایش دهد و در نتیجه وزن کودک نارس ممکن است کمتر از دو و نیم کیلوگرم باشد و در شرایط نادر ، کودک ممکن است قبل از تولد بمیرد.

بیشتر بدانید : زنان باردار با ویروس کرونا چه کنند؟

بیشتر بدانید : نکاتی مخصوص واکسن کرونای زنان باردار

بیشتر بدانید : نکاتی برای مادران باردار که در دوران کرونا باید رعایت کنند

بیشتر بدانید : آیا واقعا جفت از جنین در برابر کرونا ویروس محافظت می کند؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: sinapress.ir