دوز سوم واکسن کرونا پیشگیری کننده اومیکرون هست یا خیر؟
با توجه به شیوع سویه جدید واکسن کرونا دانشمندان در حال بررسی اثربخشی دوز سوم یا دوز بوستر واکسن کرونا هستند که نتیجه اثربخشی واکسن امیدوار کننده بوده است

میزان اثربخشی واکسن کرونا در مقابل ویروس اومیکرون

طبق گزارشی که پیش از بررسی داوران منتشر شده و روز دوشنبه به‌روزرسانی شده، آن‌ها هیچ مدرکی دال بر شدت کمتر اومیکرون نسبت به دلتا ندیده‌اند. معیار قضاوت نسبت افرادی بود که آزمایش مثبت داشتند و علائم بیماری را گزارش می کردند یا نیاز به مراقبت های بیمارستانی پس از ابتلا پیدا می کردند.

درخصوص واکسن های موجود در بریتانیا این یافته ها به دست آمده است: اثربخشی واکسن ها در مقابل ابتلا به عفونت علامت دار اومیکرون از 0٪ تا 20٪ پس از دو دوز، و از 55٪ تا 80٪ پس از دوز بوستر(تقویت کننده) متغیر بود. این گزارش همچنین تخمین زده که پس از در نظر گرفتن عوامل خطر فردی، احتمال عفونت مجدد افراد مبتلا به سویه های دیگر کرونا با اومیکرون 5.4 برابر بیشتر از عفونت مجدد با دلتا است.

به گفته محققان، یک مطالعه روی کارکنان مراقبت‌های درمانی انگلستان در دوره قبل از اومیکرون تخمین زده بود که عفونت قبلی SARS-CoV-2 حدود هشتاد و پنج درصد فرد را در برابر عفونت مجدد در طول 6 ماه محافظت می‌کند، در حالی که "مصونیت اکتسابی با عفونت در گذشته (ابتلا به بیماری در گذشته) در عفونت مجدد توسط اومیکرون ممکن است به کمتر از 19 درصد برسد."

بیشتر بدانید : تزریق دُز دوم واکسن کرونا برای این افراد ممنوع است!

بیشتر بدانید : واکسن کرونا را باید به کدام بازویمان بزنیم؟

بیشتر بدانید :  کشورهایی که تا به امروز واکسن کرونا را خریداری کرده اند

بیشتر بدانید :  پاسخی برای نگرانی‌های مربوط به واکسن کرونا

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatnews.com