روند رو به افزایش ابتلا به بیماری های مشکوک در کودکان
به گفته محققان بروز بیماری هپاتیت به دلایل غیر معلومی در میان کودکان در حال افزایش است

بروز بیماری های مشکوک در کودکان

حداقل 16 کشور و 10 ایالت ایالات متحده گزارش هایی از موارد غیرعادی هپاتیت در کودکان سالم را شناسایی کرده اند یا در حال بررسی  این موارد هستند. موارد ابتلا در حال افزایش هستند.

بر اساس گزارشی که هفته گذشته توسط مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا منتشر شد، موارد همچنان بسیار نادر هستند و فعلا حدود 200 کودک در سراسر جهان تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. اما حتی این جمعیت کوچک نیز غیرعادی هستند. بر اساس گزارشی از آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا، در بریتانیا، جایی که بیشتر موارد گزارش شده است، دو بخش کبدی کودکان در سال 2022 حداقل به اندازه یک سال کامل پذیرش برای این موارد بیماری هپاتیت حاد و غیرقابل توضیح داشته اند.

به گفته کارشناسان، اکثر کودکان به طور کامل بهبود یافته اند یا در روند بهبود هستند، اما برخی موارد شدید بوده است. طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، در نزدیک به 10 درصد موارد گزارش شده، کودکان به پیوند کبد نیاز دارند. حداقل یک مورد مرگ وجود داشته است، هرچند موارد مشکوک فوت شده حداقل پنج مورد هستند.

علت این حالت هنوز ناشناخته باقی مانده است، اما دانشمندان در حال بررسی این احتمال هستند که ممکن است یک آدنوویروس مسئول این هپاتیت باشد. آدنوویروس ها شایع هستند، اما معمولاً با هپاتیت در کودکان سالم همراه نیستند. و با توجه به اینکه اکنون بسیاری از کشورها به طور جدی به دنبال موارد هستند، دامنه این مشکل ناشناخته باقی مانده است.

دکتر ریچارد مالی، متخصص بیماری های عفونی در بیمارستان کودکان بوستون، گفت: «هنوز روزهای اولیه این بیماری است.پیش‌بینی اینکه آیا این بیماری شایع‌تر می‌شود یا اینکه در واقع فقط یک نقطه کوتاه در داستان بیماری‌های عفونی ما در سال 2022 خواهد بود، دشوار است.»

آیا می دانید هپاتیت چیست؟

هپاتیت التهاب کبد است و می تواند طیف وسیعی از علل داشته باشد. عفونت های ویروسی می توانند باعث این بیماری شوند. ویروس های شناخته شده به عنوان هپاتیت A، B، C، D و E همگی دلایل شناخته شده هستند.

نوشیدن الکل زیاد، و همچنین برخی داروها و مواد سمی نیز می تواند باعث هپاتیت شود. در هپاتیت خودایمنی، سیستم ایمنی خود بدن به کبد حمله می کند. هپاتیت ناگهانی و شدید در کودکان قبلاً سالم غیرمعمول است، به همین دلیل است که موارد جدید میزان زیادی از نگرانی را برانگیخته است.

علائم این نوع هپاتیت را می شناسید؟

در بسیاری از موارد، کودکان علائم گوارشی، از جمله استفراغ، اسهال و درد شکم، و به دنبال آن زردی پوست یا چشم‌ها، که به نام یرقان شناخته می‌شود، داشتند. آنها همچنین دارای سطوح بالای غیر طبیعی آنزیم های کبدی بودند که نشانه ای از التهاب یا آسیب کبدی است.

دکتر مالی گفت علائم گوارشی در کودکان شایع هستند و نباید اگر به تنهایی باشند تصور به بروز قطعی هپاتیت باشند. اما او همچنین گفت، اما زردی پوست یا چشم‌ها نشانه‌های آشکار مشکلات کبدی است.

دکتر میرا چاند، مدیر عفونت های بالینی و نوظهور در آژانس سلامت بریتانیا، گفت: «احتمال ابتلای فرزند شما به هپاتیت بسیار کم است. با این حال، ما همچنان به والدین یادآوری می کنیم که نسبت به علائم هپاتیت - به ویژه زردی که به آسانی به عنوان یک ته رنگ زرد در سفیدی چشم تشخیص داده می شود - هوشیار باشند و اگر نگران بروز این بیماری در فرزند خود هستید با پزشک خود تماس بگیرید.»

چه چیزی باعث بروز این بیماری می شود؟

دکتر شیو گفت: «پاسخ این سوال میلیون دلاری است. من می‌خواهم بگویم: فعلا نمی‌دانیم.»

یک فرضیه اصلی این است که یک آدنوویروس - گروهی از ویروس های رایج که اغلب باعث علائم سرماخوردگی می شود - مسئول این بیماری است. از 169 موردی که سازمان بهداشت جهانی ابتلای آن‌ها را تایید کرده است، حداقل 74 نفر مبتلا به عفونت آدنوویروس بودند. هجده نفر از این کودکان به چیزی که به عنوان آدنوویروس نوع 41 شناخته می شود، آلوده بودند که معمولاً علائم گوارشی و تنفسی ایجاد می کند.

اما این توضیح کاملاً مناسب نیست. آزمایش آدنوویروس همه کودکان مثبت نبوده است، و در حالی که ویروس‌ها می‌توانند باعث التهاب کبد شوند، این علامت در افرادی که دارای نقص ایمنی هستند شایع‌تر است. دکتر آرون میلستون، متخصص بیماری های عفونی کودکان در مرکز کودکان جان هاپکینز، گفت: «این ویروس‌ها یک علت شایع نارسایی کبد در کودکان نیستند.»

آژانس امنیت بهداشت بریتانیا اعلام کرده که ممکن است یک سویه آدنوویروس جدید پدید آمده باشد یا اینکه عفونت‌های آدنوویروس همراه با برخی عوامل خطر دیگر - مانند قرار گرفتن در معرض مواد سمی یا عفونتی با یک پاتوژن دیگر - رخ داده باشد که باعث این پیامدهای غیرعادی شدید شود.

اما از آنجایی که این ویروس ها در بین کودکان بسیار شایع هستند، تعیین اینکه آیا آنها عامل این موارد هپاتیت هستند یا اینکه بسیاری از کودکان تصادفاً در زمان بروز هپاتیت به این ویروس هم مبتلا شده اند، بسیار دشوار است. دکتر مالی گفت: «ممکن است کودکی به آدنوویروس آلوده شود و سپس بر اساس عامل دیگری به هپاتیت هم مبتلا شود. برای اثبات علت واقعا به داده های زیادی نیاز داریم که فعلا آنها را نداریم.»

آیا این هپاتیت با Covid-19 ارتباطی دارد؟

کارشناسان می‌گویند احتمالاً ارتباط این هپاتیت به کووید 19 مستقیم نیست. از 169 بیمار شناسایی شده توسط W.H.O، آزمایش 20 نفر برای ویروس کرونا مثبت بوده است. به گفته دانشمندان، با توجه به گسترش گسترده ویروس در ماه های اخیر، این تعداد ابتلا اصلا تعجب آور نیست.

و در عین حال هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط هپاتیت با واکسن های کووید-19 وجود ندارد.  جالب است که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است اکثریت قریب به اتفاق کودکان مبتلا واکسینه نشده بودند.

با این حال، کارشناسان هشدار دادند که هنوز نمی‌توان ارتباط این هپاتیت با کروناویروس را کاملاً رد کرد و موارد هپاتیت ممکن است به شیوه های غیرمستقیم با همه‌گیری مرتبط باشد. به عنوان مثال، اقدامات محافظتی انجام شده در دو سال گذشته ممکن است باعث شود کودکان کمتری در معرض آدنوویروس‌های رایج قرار بگیرند. بر اساس یکی از فرضیه های آژانس امنیت سلامت بریتانیا، این وضعیت به نوبه خود، ممکن است اکنون کودکان را مستعدتر به ابتلا کرده باشد. اما این نیز فقط یک حدس و گمان است.

دکتر شیو گفت: «در این مرحله، ما هنوز نمی‌دانیم واقعا چه خبر است و مشغول تحقیق هستیم.»

بیشتر بدانید : این بیماری در کمین کودکان نیز هست

بیشتر بدانید : آیا برای درمان بیماری های کودکان می توان از گیاهان دارویی کمک گرفت؟

بیشتر بدانید : علائم بیماری های خطرناک در کودکان

بیشتر بدانید : بیماریهای کودکان به همراه درمان

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatnews.com