بسیاری از افراد مبتلا به عدم کنترل ادرار هستند اما در رابطه با آن با پزشک صحبت نمی‌کنند.

 

جالب است بدانید که برای عدم کنترل ادرار درمان‌هایی وجود دارد پس نترسید و در رابطه با آن با پزشک مشورت کنید.

عوامل بسیار زیادی هستند که می‌توانند باعث مختل شدن کنترل ادرار شوند. این عوامل گاهی یک خنده ساده و گاهی مسایل پیچیده‌تر است. در صورتی که فردی به طور مرتب دچار عدم کنترل ادرار شود و از این موضوع رنج ببرد یعنی دچار عدم کنترل بی‌اختیار ادرار شده است. این موضوع برخلاف آنچه در تصور عموم است بسیار رایج است.
در این میان زنان بیش از مردان در معرض ابتلا به عدم کنترل ادرار هستند. دلیل آن هم شکل آناتومیک بدن‌شان است.
در واقع کانال خروج ادرار در زنان کوتاه‌تر بوده و به دلیل بارداری و زایمان تحریک می‌شود. با افزایش سن احتمال بروز این ناراحتی بیشتر می‌شود چون بافت‌ها قدرت کششی خود را از دست داده و به ویژه در دوران یائسگی این موضوع شدیدتر می‌شود.
در میان زنان جوان، معمولا ورزشکاران به ویژه آن دسته که به طور شدید تمرین می‌کنند، می‌دوند، ایروبیک بازی می‌کنند یا هنرهای رزمی تمرین می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به این ناراحتی هستند.
در 40 درصد موارد عدم کنترل ادرار به دلیل فشار ماهیچه‌ای در پی خندیدن، فعالیت فیزیکی، سرفه و... رخ می‌دهد و در 10 درصد موارد به دلیل فعالیت زیاد مثانه، عدم احساس یا فرمان اشتباه مغز است. در این شرایط فرد بدون آنکه متوجه باشد ادرار می‌کند. در 50 درصد بیماران هر 2 شکل عدم کنترل همراه با هم است.
در صورتی که عدم کنترل ادرار به دلیل ضعف ماهیچه‌ای باشد، پزشک با مقاوم کردن پرینه این مشکل را برطرف می‌کند. در صورت فعالیت زیاد مثانه، درمان دارویی تجویز می‌شود و در صورت مفید واقع نشدن جراحی لازم است  .
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
 چگونه از روی ادرار متوجه سلامتی خود میشویم؟
سوزش ادرار در خانم ها
بیماری تكرر ادرار
علایم عفونت های ادراری در خانم ها
رفع مشکلات مجاری ادراری با گزنه