گلابی یکی از میوه های تابستانی است ، آیا از خواص درمانی این میوه اطلاعی دارید؟

 

گلابی درختی است که بلندی آن به حدود 10 متر می رسد و بیشتر در مناطق سردسیر و کوهستانی می روید. این درخت بومی مناطق جنوبی دریای خزر است.
ریشه گلابی عمیق است برگ های آن صاف و دندانه دار است. گل های گلابی سفید رنگ مایل به صورتی و به صورت خوشه ای است. میوه درخت گلابی مخروطی شکل، گوشتدار، شیرین و یا ترش و شیرین است. از تمام قسمت های گلابی مانند برگ های جوان،  پوست و ساقه و میوه آن استفاده طبی می شود.

ترکیبات شیمیایی
برگ های جوان درخت گلابی دارای موادی مانند تانن، گلوکزید و هیداروکسنون است. برگ های خشک درخت گلابی دارای اسید اورسولیک است. دانه گلابی دارای ماده ای به نام آمیگدالین و مقداری روغن است.
خواص داروئی
گلابی از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است.
سنگ مجاری ادرار را دفع می کند. آرام بخش و تب بر است. مقوی بدن است. تشنگی را برطرف می کند. سوزش مثانه و مجرای ادرار را رفع می کند. برای دفع سموم بدن بسیار موثر است. شکوفه درخت گلابی مقوی معده است و خونریزی و اسهال را بند می آورد. تخم گلابی ضد کرم معده و روده است. دم کرده برگ گلابی برای رفع اسهال مفید است.
 
مضرات

اسراف در خوردن گلابی برای سرد مزاجان و اشخاصی که معده ضعیف دارند موجب نفخ معده می شود و این گونه اشخاص باید آنرا با مربای زنجبیل بخورند

 

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : mardomsalari.com
 
مطالب پیشنهادی :
میوه افزایش عمر
درمان درد معده با این میوه
میوه های چربی سوز
میوه ای برای کاهش چربی خون
خواص میوه ها با توجه به رنگ شان!!