یبوست اختلالی است در دفع مناسب مدفوع و ناراحتی که بیمار هنگام دفع دارد و...

شایعترین علت یبوست اختلالات تغذیه‌ای و نوع مواد غذایی مصرفی بیمار است به طوری که افرادی که فیبر کمتری مانند میوه، سبزی و کاهو استفاده می‌کنند بیشتر مستعد به ابتلا به یبوست هستند.
 
 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: چاقی و مصرف کم سبزی و کاهو از مهمترین علل ابتلا به یبوست است. همچنین تحرک کم نیز می‌تواند در ابتلا به این عارضه موثر باشد.
سیامک خالقی اظهار داشت: همچنین در بیشتر اوقات کاهش دفعات دفع مدفوع به کمتر از 3 بار در هفته را نیز یبوست می‌گویند. برخی اوقات نیز یبوست به حالتی اطلاق می‌شود که دفع روزانه وجود دارد ولی مقدار آن کم است و قوام مدفوع سفت می‌شود و بیمار احساس عدم تخلیه کامل شکایت دارد.
وی افزود: شایعترین علت یبوست اختلالات تغذیه‌ای و نوع مواد غذایی مصرفی بیمار است به طوری که افرادی که فیبر کمتری مانند میوه، سبزی و کاهو استفاده می‌کنند و تحرک کمی دارند، همچنین افراد چاق بیشتر مستعد به ابتلا به یبوست هستند.
این فوق تخصص گوارش تصریح کرد: علل عمده دیگر ابتلا به بیماری یبوست مصرف داروهای اعصاب، داروهای قلبی و عروقی و داروهای آرام‌بخش است. لذا ابتدا توصیه می‌شود تغییری در رژیم غذایی فرد ایجاد شود و در مورد افراد با سن بالاتر که جدیداً دچار یبوست شده باشند و در همین مدت اخیر تغییری در رژیم غذایی و دارویی نداده باشند یبوست می‌تواند علامت ضایعه داخلی باشد.
وی گفت: بررسی یبوست از طریق آزمایشگاه و انجام تست تشخیصی عکسبرداری و کولونوسکوپی است که اگر با این 2 به نتیجه نرسیم به بررسی سیستم مطالعه عصبی پرداخته می‌شود. درمان این عارضه نیز افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی فرد است و مصرف غذاهای ملین که تحریک‌کننده نباشند و فقط حجم مدفوع را زیاد کنند. همچنین استفاده از مایعات و تحرک بیشتر توصیه می‌شود. یبوست بیشتر در سنین بالا دیده می‌شود.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : khabaronline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
يبوست و رهايی از آن
درمان یبوست و اسهال با یک گیاه!!
 یبوست را به راحتی درمان کنید!!
یبوست، شایع و قابل درمان
عصاره ای فوق العاده جهت درمان يبوست