پوست‌هایی با رنگ روشن موی بور و قرمز و چشمان آبی مستعد این عارضه هستند ولی كك و مك می‌تواند در پوست‌های سبزه نیز دیده شود.

لكه‌های قهوه‌ای رنگ كوچك به قطر 2 تا 3 میلی‌متر در نواحی در معرض آفتاب پوست مانند صورت ظاهر می‌شود...

نور آفتاب و زمینه ارثی در ایجاد آنها دخیل است و تعداد كك و مك‌ها می‌تواند كم یا زیاد باشد. در تابستان‌ها این لك‌ها پررنگ و در زمستان‌ها كمرنگ می‌شود. از نظر درمانی، كاربرد كرم‌های ضدآفتاب موجب پیشگیری از به وجود آمدن كك‌ومك‌های جدید و كمرنگ شدن كك و مك‌های موجود می‌شود.

ملاسما یا كلواسما یا ماسك بارداری، لك‌های قرینه قهوه‌ای رنگ اكتسابی است كه در صورت بیشتر خانم‌ها مشاهده می‌شود. گاهی ممكن است لكه‌ها كمرنگ یا تیره باشند. نژادهای آسیایی بیشتر مستعد هستند.

در ایجاد آن زمینه‌های ارثی و اشعه ماورای بنفش خورشید نقش مهمی دارد. علل دیگر بارداری، قرص‌های جلوگیری از بارداری، درمان‌های استروژن، پروژسترون، اختلالات تیرویید، استفاده از برخی كرم‌های زیبایی و داروهای ضدتشنج هستند. ملاسما ممكن است بعد از زایمان و قطع قرص‌های بارداری بهبود ‌یابد. ممكن است در بعضی افراد اختلالات خفیف تخمدانی وجود داشته باشد.

نوع قهوه‌ای رنگ آن به كرم‌های درمانی معمولا جواب می‌دهد ولی نوع تیره پاسخ نمی‌دهد. ملاسما در سه ماهه دوم و سوم بارداری ظاهر می‌شود و به تدریج بعد از زایمان ناپدید می‌شود. در بارداری‌های بعدی پررنگ‌تر می‌شود. لازم است بیماران از ضدآفتاب‌های وسیع‌الطیف و مناسب استفاده كنند. تاثیر درمان تدریجی و به مدت طولانی است.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
دارویی گیاهی علیه کک و مک
باکک ومکهای صورت چکار کنیم؟
ماسکی فوق العاده برای جوش و لک های صورت
گیاهی موثر در مقابل افسردگي
لایه برداری