محیط اطراف ما همواره در سلامت ما تاثیر گذارند. در نظر بگیرید كه روزانه 40 ساعت یا بیشتر در محیط كار خود مشغول به كارید. ساختن یك محیط سالم....
 

  

محیط اطراف ما همواره در سلامت ما تاثیر گذارند. در نظر بگیرید كه روزانه 40 ساعت یا بیشتر در محیط كار خود مشغول به كارید. ساختن یك محیط سالم در فضای شغلی باعث ایجاد یك زندگی سالم و طو‌لانی مدت در محیط كار می‌شود.

آرامش درونی در محیط كار

اگر چه نمی‌توان استرسها را به طور كامل از میان برداشت اما می‌توان آنها را كمتر كرد. در اینجا یك سری راهكارهایی پیشنهاد می‌شود كه می‌تواند تا حدودی از استرسهای روزانه شما بكاهد:

 آرام باشید

امری طبیعی است كه هر چه سخت‌تر كار كنی نتیجه بهتری می‌گیری با این وجود به نظر می‌رسد كه تا حدودی این مسئله كه هر چه آرامتر و با آگاهی بیشتر قدم برداری نتیجه بهتری می‌گیری با نظر قبلی تناقض دارد.

برای خود حد و مرز مشخص كنید

آیا از كسانی هستید كه در محیط كار خود از دیگران كمك می‌گیرید؟ سعی كنید كه خیلی محترمانه برای خود حد و مرز مشخصی تعیین كنید و به راحتی نه! بگویید. در ضمن به تقویم خود نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید كه بعد از كار بدون بر‌نامه نیستید. در كلاسهای مدیتیشن شركت كنید دوش بگیرید و یا با خواندن كتاب خود را سرگرم كنید.

 نفس عمیق بكشید

بیشتر كسانی كه تحت فشار و تنش هستند تنفس سطحی دارند. زمانی كه نفس عمیق می‌كشید به طور طبیعی اكسیژن بیشتری را وارد بدن خود می‌كنید.

تصمیم بگیرید كه در طول روز 10 بار نفس عمیق بكشید. این كار یك دقیقه طول می‌كشد اما اثرش چندین برابر خواهد بود.

 عوامل طبیعی را وارد محیط كنید

تا آنجایی كه امكان دارد سعی كنید كه نور و هوای تازه وارد محیط كارتان شود. در محیط اطرافتان از گلهای زیبا و روح نواز كه اثر مثبت بر مغز دارند استفاده كنید. یك دسته گل زیبا حالت شاعرانه به فضا داده و باعث كاهش استرس می‌شود. تحقیقات نشان داده كسانی كه در كنار ترتیبی از گلهای رنگارنگ قرار می‌گیرند بیشتر از كسانی كه فقط از برگهای سبز استفاده می‌كنند در آرامش به سر می‌برند.

 ساعتی را به خودتان اختصاص دهید

از وقتهای استراحتی كه در اختیارتان قرار می‌دهند استفاده كنید. بیشتر مردم حتی در زمان استراحت نیز مشغول به كارند انگار كه كارشان تمامی ‌ندارد كه این روند در آینده برایشان عواقب خواهد داشت .به یاد داشته باشید كه شما انسانید نه یك ماشین. حتی یك ماشین هم نیاز به استراحت دارد! سعی كنید به هنگام ظهر 15 دقیقه بخوابید. اگر فقط 5 دقیقه وقت استراحت دارید لحظاتی چشمان خود را روی هم بگذارید حتی این چند لحظه هم از استرس شما می‌كاهد.

 مدیتیشن كنید

مدیتیشن به بدن شما استراحت داده و امواج مغزی را می‌كاهد. تمرین منظم مدیتیشن، تای‌چی و یوگا باعث كاهش استرس و ایجاد آرامش نه تنها در محیط كار بلكه در طول زندگی نیز می‌شود.

سر حال باشید

جنب و جوش باعث تحریك سیستم عصبی مركزی و فعالیت ذهن شده و باعث كاهش استرس می‌شود.

 در وقت استراحت به جای قهوه از چای استفاده كنید. از نوشیدنیها‌یی كه انرژی را بالا می‌برند مثل عشقه، اوكالیپتوس یا زنجفیل استفاده كنید.

 از روشهایی استفاده كنید تا در طول روز فعالیت داشته باشید. به جای آسانسور از پله استفاده كنید. در هر ساعت لیوانی آب خنك بنوشید. اتومبیل خود را كمی‌ دورتر از محل كار خود پارك كنید. این كار تنها باعث افزایش انرژی می‌گردد.

 اگر هوای بیرون مساعد است می‌توانید ناهار را در محیط باز صرف كنید یا به قدم زنی بپردازید. هوای تازه و استراحت یك روز كاری پر انرژی را برای شما به دنبال دارد.

 سعی كنید در بین روز از میان وعده‌های مقوی مثل خشكبار و غلات و میوه یا پروتئین استقاده كنید كه انرژی و كاهش قند خونتان را تامین كنند.

 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ     www.seemorgh.com/health
 
مطالب پشنهادی:
به سادگی از زندگی لذت ببرید!!
چگونه براحتی "نه" بگوییم؟!
تاثیر ساعات مختلف خواب شب در سلامتی بدن
راز سلامتی در کف پا
تاثیر فشارهای روانی بر عملکرد افراد