نقش پدر در زندگی فرزند
امروزه جامعه مدرن در تشخیص نقش تمام و کمال پدر در خانواده شکست خورده و آن را به کلیشه ارائه پشتیبانی مالی محدود می نماید.متاسفانه ما اهمیت نقش پدر در خانواده و پرورش کودکان را کم اهمیت کرده ایم.

تاثیر وجود پدر در شکل گیری شخصیت فرزند

 

- زیگموند فروید: قوی ترین نیاز دوران کودکی حفاظت و حمایت پدرانه است

Sigmund Freud.jpg

زیگموند فروید Sigmund Freud (عصب‌شناس اتریشی است که پدر علم روانکاوی شناخته می‌شود.)می گوید که قوی ترین نیاز دوران کودکی حفاظت و حمایت پدرانه است. این گفته ممکن است بحث برانگیز باشد ولی علم، صحت آن را تایید کرده است.

مطالعات بی شماری اهمیت نقش پدر را در دوران کودکی نشان داده اند و در حال حاضر با توجه به مطالعات انجام شده مشخص شده است که به طور کلی نقش پدر در دوران کودکی عامل مهمی در شایستگی اجتماعی، ابتکار عمل اجتماعی، بلوغ اجتماعی و استعداد کودک برای ارتباط با دیگران در آینده است. هر کودک، یک پدر عاشق که همیشه به فکرش باشد نیازمند است.

 

- پنگوئن پدر، مسئولیت گرم نگه داشتن تخم را در طول ماه های زمستان بر عهده می گیرد

پنگوئن امپراتور که نقش پدر را دارد، مسئولیت گرم نگه داشتن تخم را برعهده دارد

پدران هر دو نیاز کودک، جسمی (بدنی) و روانی را فراهم می کنند و این مساله حتی در قلمرو حیوانات هم قابل مشاهده است. مثلا یک خانواده پنگوئن را در نظر بگیرید. پنگوئن امپراتور که نقش پدر را دارد، مسئولیت گرم نگه داشتن تخم را در طول ماه های زمستان یخ زده بر عهده می گیرد. زیرا پنگوئن ماده به خاطر تخم گذاری ذخیره غذایی خود را از دست داده است و باید تا دو ماه به آب های عمیق برود.

البته جالب توجه است که امروزه جامعه مدرن در تشخیص نقش تمام و کمال پدر در خانواده شکست خورده و آن را به کلیشه ارائه پشتیبانی مالی محدود می نماید.متاسفانه ما اهمیت نقش پدر در خانواده و پرورش کودکان را کم اهمیت کرده ایم.

 

- ارزش یک پدر بیش از 100 معلم است

" ارزش یک پدر بیش تر از صد معلم است. "

یک مثل قدیمی است که می گوید " ارزش یک پدر بیش تر از صد معلم است. " این مثل حقیقت دارد و با تحقیقات علمی ای هم که انجام شده به اثبات رسیده است.مطالعات نشان داده اند که نوزادان با پدرانی که به شدت درگیر نگهداری از آنها بودند(این مورد با اندازه گیری میزان تعامل بین پدر و نوزاد سنجیده شده است) هوشیاری و هوش کامل تری در 6 ماهگی و امتیاز بالاتری در مقیاس بیلی  Bayley scales (مقیاسی برای ارزیابی عملکرد رشد و نمو نوزادان و کودکان نوپا) که یک سری استاندارد اندازه گیری برای ارزیابی کودکان بین 0 تا 3 سال است، دارند. محققان همچنین متوجه شدند که این کودکان در 3 سالگی از هوش IQ بالاتری نسبت به همسالان خود برخوردار بوده اند.

 

- ارتباط بیشتر کودکان با پدر باعث مسئولیت پذیری آنها در آینده می شود

محققان دریافتند که پدران و مادران با راه های بسیار متفاوت با کودکان نوپای خود صحبت می کنند. صحبت های یک پدر با سوالات بیشتر از قبیل " چه " و " کجا " شروع می شود که باعث تحریک کودکان شده و آن ها را به سمت مسئولیت پذیری بیشتر برای برقراری ارتباط و تعامل سوق می دهد.

مزایای درگیر شدن پدران در مراقبت از فرزندان در طول سال های اولیه به سلامت و رفاه کودک محدود نمی شود بلکه انعکاس آن در تمام خانواده قابل مشاهده است. با مشاهده پژوهش ها می توانیم ببینیم، خانواده هایی که در آن ها پدران مانند مادران درگیر بزرگ کردن کودکان هستند، گزارشات مرگ و میر های تصادفی و زودرس کمتر از حد متوسط ثبت شده است. مشکلات قانونی ایجاد شده در خانواده، سوء مصرف مواد و بستری شدن در بیمارستان هم کمتر بوده و به طور کلی احساس رفاه در خانواده بیشتر می شود.

به عنوان یک مادر جوان هنوز تجربه اولین فرزندم را به خاطر دارم. خوب به خاطر دارم میلی قوی داشتم که خودم را به خودم و همه ثابت کنم و بگویم که من یک مادر فوق العاده هستم. دست و پنجه نرم کردن با مسئولیت اضافه بر کار و زندگی خانوادگی ام که با احساس گناه و استرس های غیر ضروری آمیخته بود سبب شد شانس لذت به اشتراک گذاشتن وظیفه بزرگ کردن نوزادم با شوهرم را از دست بدهم.

 

- برای بزرگ کردن یک کودک، تمام اهل روستا باید همت کنند

it take sa village to raise a child.jpg

خیلی بعدتر بود که معنی این حرف را فهمیدم: برای بزرگ کردن یک کودک، تمام اهل روستا باید همت کنند.مطالعات ثابت کرده اند که درگیری اولیه پدر برای مراقبت از کودک نو رسیده سبب ثبات زناشویی و حتی رضایت زناشویی در میان سالی می شود و حتی باعث خواهد شد که زوجین هنوز هم بعد از 10 یا 20 سال بعد از تولد اولین فرزندشان از زندگی ای که دارند رضایتمند باشند. این داده ها شواهد علمی ای به ما ارائه می دهد که مشارکت بیشتر پدران و به اشتراک گذاشتن مسئولیت های بیشتر در پرورش کودک قابل چشم پوشی نیست.

درگیری پدر در زندگی کودک می تواند از همان آغاز و در اتاق زایمان شروع شود. مادران باید به اندازه کافی عاقل باشند که بدانند به رسمیت شناختن و اعتماد به پدر در مراقبت از نوزاد از همان روز اول تولد یک سرمایه گذاری استراتژیک در ثبات خانواده و سلامت روانی فرزندان است.

 

- مادر روز پدر در کشورهای غربی!

شاید بسیاری از ما پیش از  این " روز پدر " را جشن نمی گرفتیم ولی باید بدانید که جشن روز پدر و نقش آن یک مفهوم جدید نیست.بهتر است بدانید که سنت مدرن جشن گرفتن روز پدر در غرب به اوایل قرن 19بر می گردد. این ابتکار توسط  یک خانم واشنگتنی به نام سونورا لوئیس Sonora Louise پایه گذاری شد. او می خواست این گونه احترام خود را به پدرش ابراز کند، کسی که بعد از مرگ همسرش در 16 سالگی،  6 کودک که یکی از آن ها تازه به دنیا آمده بوده است را به تنهایی بزرگ کرد.تحسین شخصی و احترامی که او برای پدرش قائل بود و مبارزه او برای نام گذاری روزی به نام پدر باعث شد که این روز برای اولین بار در 19 ژوئن 1910 رسما جشن گرفته شود.و در کشور ما ایران، روز پدر را به بهانه میلاد امام علی (ع) که منشا رفعت، مهربانی، عدالت و گذشت بود جشن می گیریم.

پس عاشقانه می گویم که پدر، روزت مبارک! تو به من بزرگترین هدیه ای که هر شخصی می تواند به دیگری بدهد را به من داده ای، تو به من اعتماد به نفس دادی!

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ